Vaalikeskustelu paljasti: Suomi aikoo osallistua Naton ydinsotaharjoituksiin

Ylen suuressa vaalikeskustelussa torstaina 30.3. puoluejohtaja toisensa jälkeen todisteli ydinasepelotteen olevan Naton ”oleellinen elementti”. Siksi myös Suomen pitää osallistua sotilasliiton ydinasesotaharjoituksiin. Kokoomusjohtaja Petteri Orpon mielestä tämä on ”loogista”.

Puoluejohtaja toisensa jälkeen toisti, ettei Suomella ole tarvetta ydinaseiden tuomiseen maahamme eikä niitä myöskään kukaan ole Suomelle tarjoamassa. Kertomatta jäi, että Suomi päätti liittyä Naton jäseneksi ilman ainuttakaan ehtoa. Norja ja Tanska sulkivat aikoinaan ydinaseet ulos omilta alueiltaan Nato-jäsenyydestä huolimatta.

Vain pääministeri Sanna Marin totesi, että hän suhtautuu avoimesti koko asiaan. Suomennettuna tämä tarkoittaa vähintäänkin sitä, että myös ydinaseiden sijoittamista Suomen alueelle voidaan harkita.

Puoluejohtajilta ei erikseen kysytty, aikooko Suomi osallistua Naton ydinasesuunnittelutyöryhmän toimintaan, jonka ulkopuolelle Ranska on jäänyt.

Yksikään puoluejohtaja ei ole ainoassakaan vaalikeskustelussa ilmoittanut vastustavansa Naton ydinasesuunnittelutyöryhmän toimintaan osallistumista.

Kaikkia hallituspuolueiden puoluejohtajia – ja ainakin Orpoa ja Purraa – on myös informoitu siitä, että jo nyt pohdinnassa on Suomen ilmavoimien osallistuminen Euroopan viidessä maassa olevien amerikkalaisten ydinasetukikohtien suojaamiseen ja mahdollisesti myös ydinaseiden kuljetusten suojaamiseen.

Kaikkea tätä aiotaan myös harjoitella. Eikä toistaiseksi ole suljettu pois sitäkään, että suomalaislentäjiä koulutettaisiin tulevaisuudessa amerikkalaisten ydinaseiden kuljetukseen ja käyttöön kuten jo nyt usean eurooppalaisen Nato-maan hävittäjälentäjiä.

Kun Ylen toimittaja kysyi kantaa osallistumiseen Naton vuosittain järjestämiin ydinasesotaharjoituksiin, niin Li Anderssonia lukuun ottamatta kaikki puoluejohtajat antoivat tukensa osallistumiselle nostamalla kätensä ylös.

Eikä Anderssoninkaan käden pysyminen alhaalla johtunut siitä, että hän vastustaisi osallistumista ydinasesotaharjoituksiin. Hän kertoi vain, ettei hänellä ole asiasta riittävästi tietoa, jotta hän voisi tässä vaiheessa ottaa kantaa sen paremmin puolesta kuin vastaankaan.

Sama ”tietämättömyys” Anderssonia vaivasi myös eduskunnan äänestyksessä, kun kyse oli lausumasta, salliiko Suomi ydinaseiden sijoittamisen Suomeen.

Andersson ja muutama muu vasemmistoliittolainen istuivat eduskunnan äänestyksessä paikallaan, mutta jättivät ottamatta kantaa sen paremmin lausuman puolesta kuin sitä vastaankaan.

3 kommenttia julkaisuun “Vaalikeskustelu paljasti: Suomi aikoo osallistua Naton ydinsotaharjoituksiin

1. Tämän hetken suomalaiset poliitikot ovat lintsanneet koulun historian tunneilta, eivätkä tiedä/muista, että miten kävi heidän esi-edeltäjilleen. Osalla kansalla on pitkä muisti ja nytkin nimet ovat tallessa. Karjalan männyt ovat kasvaneet kookkaiksi ja kestäviksi, kestävät hyvin kovapäisimmätkin suomalaisuhoajat. Nyt jos koskaan olisi korkea aika vaihtaa koko eduskunta presidenttiä myöten. Se hetki on tulossa hyvinkin pian.

2. Poliitikkosukupolven vaihtuminen on näkynyt viime vuosina selvästi-Nuoret yltiöpäiset poliitikot ovat vailla harkintakykyä.Toimintoja ohjaa ankara Venäjä viha.Puolustussopimus on tästä hyvä esimerkki.Suomen maaperää on myyty hintaan josta ei saada maksua,suurella todennäköisyydellä.Katsokaa ukrainaa,usa ei missään tapauksessa lähetä sinne joukkojaan koska se joutuisi vastakkain venäjän kanssa.Muistakaa kuinka Bush itki tornitalojaan al kaidan hyökkäyksen jälkeen.Biden joutuisi itkemään kokonaisia kaupunkeja jos uskaltaisi käydä Venäjän kimppuun.Siispä suomenkin apu olisi vain tavaraa ja suunsoittoa jos konflikti syntyisi.