Väärää tietoa – Euroopan komissio kehottaa Muskia toimimaan

Twitter/X -median tarjoama vapaus on ajanut virallisen median uskottavuuden ja yleisön tavoittamisen kriisiin. EU yrittää palauttaa uskottavuuden säätelyä tiukentamalla.

Virallisen median taholta esitetyt syytökset väärän tiedon ja väkivaltaisen sisällön leväperäisestä käsittelystä X:ssä on tuonut myös Euroopan unionin näyttämölle.

Euroopan unionin komissaari Thierry Breton lähetti avoimen kirjeen Elon Muskille 10. lokakuuta 2023. Kirjeessä hän varoitti Muskia, että sosiaalisen median verkosto X levittää disinformaatiota ja laitonta sisältöä liittyen Israel-Hamas -sotaan.

Komissaari Thierry Bretonin kirje Muskille:

Tiedotusvälineet ja kansalaisyhteiskunta ovat uutisoineet laajasti tapauksista, joissa alustallanne on levitetty vääriä ja manipuloituja kuvia ja tietoja EU:ssa.

Komission jäsen Thierry Breton

Breton uhkasi Muskia tutkinnalla ja mahdollisilla seuraamuksilla EU:n digitaalisia palveluja koskevan säädöksen nojalla. Tehokkaisiin toimenpiteisiin olisi ryhdyttävä mahdollisimman pian. Musk puolestaan pyysi Bretonia julkaisemaan luettelon X:n loukkaavasta sisällöstä, minkä jälkeen Breton viittasi X:n saamiin käyttäjäraportteihin.

Ongelma : Perinteinen media tuskin tavoittaa monia käyttäjäryhmiä

Esimerkiksi saksalaisten Hamasin arabiaktivistien tai muslimisaarnaajien videoita lännen väitetystä kaksinaismoralismista Israelin ja Ukrainan suhteen jaetaan kymmeniä tuhansia kertoja TikTokissa ja Instagramissa.

Se, kuinka vääristyneitä vertailut voivat olla, on tuskin havaittavissa leikkeissä, jotka ovat usein vain muutaman sekunnin pituisia. Viestit on leikattu niin lyhyiksi, että harvoin on tilaa useammalle kuin yhdelle kontekstittomalle videoleikkeelle, iskulauseelle tai meemeille.

Israelin Hamas-hyökkäyksen ja sitä seuranneen kriisin yhteydessä Twitter/X -median tarjoama vapaus on ajanut virallisen median uskottavuuden ja yleisön tavoittamisen kriisiin. EU yrittää nyt palauttaa uskottavuuden säätelyä tiukentamalla.

Lähde: ZDFHeute

3 kommenttia julkaisuun “Väärää tietoa – Euroopan komissio kehottaa Muskia toimimaan

1. EU-hiiri piipittää hysteerisenä kun joku puhuu totta. Koko korttitalo voi kaatua ja USA-setä saattaa tulla ja napauttaa kipeän luunapin EU-hiiren otsaan. Erityisen kuvaava on tuo ”… vapaus on ajanut virallisen median uskottavuuden… kriisiin.” Kukaan ei enää muista niitä uljaita periaatteita joille EU perutettiin. Kaikkialta kaikuu vain kiillotettujen nahkasaappaisen ryhdikäs marssi.