Yhdysvaltojen tuki Ukrainalle päättynyt

USA:n ja EU:n rahoitustuki Ukrainalle on tauolla.

Yhdysvaltojen tuki Ukrainalle on Valkoisen talon mukaan loppunut, uutistoimisto Reuters tiedotti torstaina. Puolustusministeriön tiedottaja John Kirby sanoi tuen pysähtyneen.

Yhdysvaltain kongressi ei ole saanut aikaan päätöstä suunnitellusta 60 miljardin dollarin apupaketista. Seuraavasta paketista voitaneen päättää vasta marraskuun presidentinvaalien jälkeen Yhdysvalloissa.

Republikaanit ovat torjuneen paketin, jos demokraatit eivät tue republikaanien vaatimuksia maahanmuuton kiristämisestä ja Meksikon rajan tiivistämisestä.

Myöskään EU ei joulukuussa kyennyt päättämään Ukrainan mittavan, 50 miljardin euron tukipaketista huippukokouksessaan joulukuussa. Unkarin pääministeri Viktor Orbán asettui poikkiteloin päätöksen eteen.

EU:ssa korostetaan, että monivuotisesta rahoitustukipaketista sovitaan alkuvuodesta tarvittaessa ilman Unkaria. EU:n piirissä valmistellaan aktiivisesti menettelyä, jolla yksi jäsenmaa, Unkari, saadaan syrjäytetyksi päätöksenteosta vastoin EU:n periaatelinjaa. Se edellyttää yksimielistä päätöksentekoa.

5 kommenttia julkaisuun “Yhdysvaltojen tuki Ukrainalle päättynyt

1. Olkaat hyvät. Itse uskon, että noi hommat toimii noin. Kaikki noi palaset täsmää ainakin omaan tietoon, en vaan kyennyt muodostaan noin selkeää kokonaiskuvaa…toiseksi Deep State esityksissähän homma on vähän sama, mutta niissä on yleensä pyramidimalli, jossa alimpana ihmiset, sitten korporaatiot, pankit jne, mutta käytännössä sama. Tämä parvihomma on älykäs oivallus ja tavallaan kääntää pyramidin kyljelleen, mutta samalla sen kautta saa selvitettyä tämän vallitsevan hulluuden prosessin.

1. Varsin tiivis luento kaikesta. Sen voi tiivistää vielä tuostakin yhdeksi lauseeksi. It’s all about making money and power.

Jos sattuisi käymään niin, että herra Shiva valittaisiin Yhdysvaltain presidentiksi (mitä ei varmasti tapahdu) ja hän vielä edes yrittäisi toteuttaa ideoitaan, tekisi ”deep state” ”kennedyt” Shivalle.

Iso läntinen pahan valtakunta muuttuu vain, jos/kun se tuohoaa itse itsensä.

1. Onko se mitään ”tukemista” ollutkaan, kun on yritetty vahvistaa Ukrainaa valloittamaan sotilaallisesti takaisin alueita, joiden väestöä Ukrainan kansaa ja länsimaalaisia on vuosikaudet aivopesty vihaamaan ja jotka alueet väestöineen ovat hyvin perustelluin syin halunneet irtautua Ukrainasta. Isommassa kuvassa lännen ”tuki” Ukrainalle on tarkoittanut sen valjastamista geopoliittiseksi aseeksi Venäjää vastaan.

Oikeaa tukemista olisi lopettaa Venäjä-vastainen propaganda sekä Ukrainan aseistaminen ja sopia (kiireesti) Venäjän kanssa rauhasta Venäjän sotilasoperaation tavoitteet huomioiden. Mitä kiireempää pidetään, sitä vähemmän ihmisiä kuolee ja vammautuu ja sitä vähemmän Ukrainaa tuhoutuu. Lisäksi ajan myötä ja jos sotilaallinen vastustus sekä mm. uhkailut Ukrainan Nato-jäsenyydestä aina vain jatkuvat, sitä enemmän Venäjä joutuu ottamaan Ukrainaa haltuunsa.

Sodan aikana on oletettavasti ollut oikeaakin tukemista eli ihmisten auttamista. Sitä toivottavasti jatketaan riippumatta siitä, onko sota vai rauha. On toisaalta pelättävissä, että USA-Naton geopoliittisen projektin epäonnistuttua länsimaiden kiinnostus Ukrainan todelliseen tukemiseen loppuu saman tien.