Talousfoorumissa tehtiin viime vuonna 1116 yli 78 miljoonan euron sopimusta. Suomesta mukana ovat Naapuriseuran puheenjohtaja Jauri Varvikko (oikealla) ja seuran hallituksesta Naapuriseuran sanomien toimittaja Sakari Linden. Suomalaisia yrityksiä ei ole mukana yli 130 maan yritysten joukossa.

Pietarin talousfoorumi alkaa – Naapuriseura mukana

Pietarin kansainvälinen talousfoorumi eli SPIEF järjestetään 3.-6. kesäkuuta 2026. Tapahtuman pääteemana on uuden globaalin kehityksen mallin etsiminen muuttuvassa maailmantaloudessa. Tapahtumaan osallistuu yritysten edustajia, valtionpäämiehiä, poliitikkoja ja asiantuntijoita yli 130 maasta.

SPIEF on yksi maailman suurimmista ja merkittävimmistä yritystapahtumista, joka on järjestetty vuosittain Pietarissa vuodesta 1997 lähtien. Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin osallistuu kotikaupunkinsa huipputapahtumaan.

Pietarin talousfoorumiin osallistui vuonna 2025 edustajia 144 maasta ja alueesta. Siellä tehtiin 1 116 yli 6,5 biljoonan ruplan eli yli 78 miljoonan euron sopimusta, sanoo presidentti Putinin neuvonantaja ja SPIEF:in järjestelykomitean pääsihteeri Anton Kobyakov. Viime vuoden talousfoorumissa erityisen tärkeitä aiheita olivat korkea teknologia, infrastruktuuri, energia, ympäristö ja kansainväliset kumppanuudet.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa moneen vuoteen Pietarin talousfoorumiin ottaa osaa myös Saksan liike-elämän edustajia. Saksalais-venäläisen kauppakamarin hallituksen johtaja Matthias Schepp toteaa, että muiden johtavien länsimaiden tavoin Saksa aikoo säilyttää taloudelliset siteet Venäjään. Saksalaisilla yrityksillä on Venäjällä omaisuutta yhä yli 100 miljardin euron arvosta, minkä Saksa haluaa suojata.

Saksalaisista yritysjohtajista SPIEF:in yhteydessä tapahtuviin liikeneuvotteluihin ottavat osaa Globus-hypermarketketjun pitkäaikainen johtaja Thomas Bruch ja Econiva-konsernin toimitusjohtaja Stefan Duerr. Saksa oli vuoteen 2022 asti Venäjän tärkein eurooppalainen kauppakumppani.

Suomalaisista Pietarin talousfoorumiin osallistuvat Naapuriseuran puheenjohtaja Jauri Varvikko ja seuran hallituksesta Naapuriseuran Sanomien toimittaja Sakari Linden. Suomalaisia liike-elämän edustajia ei SPIEF:iin tänä vuonna osallistu.

Jauri Varvikon mielestä on Suomen etu ylläpitää yhteyksiä Venäjään nykyisessäkin tilanteessa, jossa Suomen ja Venäjän väliset taloussuhteet ovat käytännössä katkenneet.

– Ukrainan sota ei jatku ikuisesti ja Suomen olisi hyvä olla valppaana Venäjällä tulevaisuudessa avautuvien mahdollisuuksien suhteen. Ylivoimaisella enemmistöllä maailman maista on valtuuskunta SPIEF:issä ja myös merkittävät Euroopan maat ovat heräämässä, toteaa Varvikko.

Sakari Linden kertoo olevansa kiinnostunut Shanghain yhteistyöjärjestön ja BRICS:in jäsenvaltioiden välisten suhteiden dynamiikasta.

– Maailma on jo moninapainen ja länsimaiden ulkopuolisen osan merkitys korostuu koko ajan maailmassa. Suomessakin on pysyttävä hereillä siitä, minkälaisia kansainvälisiä instituutioita länsimaiden perinteisesti hallitsemien rakenteiden ulkopuolelle on syntymässä esimerkiksi vaihtoehtoisten maksujärjestelmien muodossa.

Tämän vuoden SPIEF:in päävieraana on Saudi-Arabia. Venäjän ja Saudiarabian välisten diplomaattisuhteiden solmimisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta.

4 kommenttia julkaisuun “Pietarin talousfoorumi alkaa – Naapuriseura mukana

  1. Ihan totta, pitäisi katsoa pitkälle tulevaisuuteenkin, mitä nykyiset päättäjämme eivät tee. Tai jos tekevät, he suunnittelevat Suomelle nykyisen kaltaista tulevaisuutta, jossa ei olla missään tekemisissä Venäjän kanssa. Tätä todennäköisempi suunnitelma heillä on Venäjän tuhoaminen, mihin he kaikesta päätellen edelleen pyrkivät. Sen jälkeen ”Venäjän” kanssa voitaisiin taas olla tekemisissä.

    Pakko sanoa taas, että tätä kaikkea perustellaan Venäjän ikiaikaisella pahuudella, sen uhkalla Suomea kohtaan, häikäilemättömällä hyökkäyksellä viattoman naapurin kimppuun Venäjän imperiumin laajentamiseksi, jne. Kaikki valhetta, minkä osa päättäjistämme tietää. Heidän motiivit ovat oikeasti rasistisessa russofobiassa ja/tai länsiliiton globaalin hegemonian tukemisessa Venäjän murskaamisen ja muiden vastaavien keinojen avulla.

    Saksasta en paljon tiedä, mutta kovin kahtalaiselta näyttää. Heidän sanotaan valmistautuvan Hitlerin epäonnistuneen työn jatkamiseen, mutta toisaalta saksalaisia on nyt Pietarissa liikematkalla. Tuskin useimmat saksan johtajista (toisin kuin harhautettu kansa) sentään uskovat Venäjän hyökkäävän Länsi-Eurooppaan (tai jonnekin) kunhan Ukraina saataisiin ensin pois päiväjärjestyksestä. Ehkä he oikeasti suunnittelevat omaa hyökkäystä.

    Ja voihan Venäjäkin jonnekin hyökätäkin, jos se pakotetaan hyökkäämään kuten tapahtui Ukrainassa. Yksi länsiliiton strategioista saattaakin olla pakottaan Venäjä voimakkaaseen varustautumiseen ja sotimiseen, jolloin sen voimavarat ehtyisivät ja maa nujertuisi sitä kautta. Periaatteessa kaikki viittaa tuollaiseen taktiikkaan (ml lännen toimet rauhan estämiseksi Ukrainaan) ja onhan siitä kai jonkinlainen ennakkotapauskin Neuvostoliiton kohdalla. Varmaan tämäkin länsiliiton yritys jo ymmärretään Venäjällä ja siihen varaudutaan.

    1. Jo se että Yle asiantuntijoineen turvautuu silkkaan sotapropagandaan arvioidessaan Pietarin talousfoorumia 2026 osoittaa sen ettei Länsi halua Ukrainaan pysyvää rauhaa. Pietarin talousfoorumille ehkä tärkeintä on globaalin etelän BRICS: siin ja siihen liittyviin organisaatioihin mukaan tulon vahvistaminen ennen BRICS- kokousta Intiassa. Totta kai Venäjä on tietoinen niin Yhdistyneen kuningaskunnan ja Baltian maiden” osallisuudesta” Ukrainan drooni-iskuihin. Sota ei voi
      loppua koska Suomikin on mukana sodan laajentamisessa Arktiselle alueelle.

      ”Yhdysvallat näyttää yrittävän painostaa Valko-Venäjää irrottautumaan Venäjästä, kun taas Puola jatkaa sotilaallista vahvistamistaan, joka voisi jonain päivänä uhata Kaliningradia. Tässä tehdessään valmistellaan paitsi maaperää eskalaatiolle Itämerellä, myös rannikolla – erityisesti Kaliningradin länsiosan saarron skenaariossa, mahdollisesti rinnakkain tai vasta sen jälkeen, kun Valko-Venäjä on irtautunut Venäjästä”.
      https://reseauinternational.net/les-fronts-arctique-et-baltique-de-la-guerre-entre-lotan-et-la-russie-fusionnent-dangereusement/

      ”Ranska aikoo nyt suorittaa säännöllisiä ydinaseharjoituksia Puolan kanssa Venäjää ja Valko-Venäjää vastaan, laajentaen näin ydinaseiden sateenvarjoaan itään. Tämä voisi kattaa Puolan, jos Varsova lähettäisi joukkoja tukemaan Baltian maita kriisin sattuessa. Tämä arktisen ja Itämeren rintaman yhdistyminen muodostaa merkittävän uhan Venäjälle, mutta myös EU:lle, jos se pakottaa Putinin ottamaan vakavasti kannattajiensa vaatimukset ennaltaehkäisevästä iskusta Natoa vastaan”.

      1. Törmäsin eilen (5.6.-26) eräässä Keski-Suomen hotellissa puolalaisiin solttuhin. Kyselin heistä eräältä, kunka kuan he viipyvät ja kuinka monta heitä on. Vastaus oli ”4 viikkoa” ja ”muutama sata”…

  2. Tämä tilaisuus olisi Suomellekin erittäin tärkeää, mutta Suomen superälykkö johtajat nukkuvat sitkeää päiväunta. Todennäköisesti Saksa käynnistää yhteistyön Venäjän kanssa. Muut tulevat perässä pikkuhiljaa, Suomi vihonviimeisenä uskollisena EUn von Leyenille.

Vastaa