Sotshin jälkilöylyt

Ennen Sotshin huippukokousta Sergei Lavrov ilmoitti, että hän oli antanut Turkin hallitukselle luettelon toimenpiteistä, joihin lännen on ryhdyttävä, jotta Ukrainan Mustanmeren vienti voisi jatkua. Niitä Erdogan ei tuonut mukanaan.

Kiovan hallinnon varoituksista huolimatta Turkki hyväksyi Putinin aloitteen miljoonan tonnin viljan käsittelystä Turkissa ja sen toimittamisesta Afrikan maihin. ”Ottamalla tämän toimenpiteen olemme Afrikan vähiten kehittyneiden maiden puolella”, Erdoğan sanoi. Putin kertoi myös toimittajille Sotshissa, että Moskova on aikeissa toimittaa viljaa kuuteen Afrikan maahan veloituksetta: ”Olemme tekemässä sopimuksia kuuden Afrikan maan kanssa, joihin toimitamme ruokaa ilmaiseksi ja jopa huolehdimme toimituksista ja logistiikasta vapaasta halustamme.”

Moskovan pidättyvä reaktio Erdoğanin pyrkimyksiin elvyttää viljasopimus johtuu muun muassa viileydestä  Ankaraa kohtaan. Esimerkiksi ennen Naton huippukokousta Vilnassa heinäkuussa Erdoğan puhui myönteisesti Ukrainan mahdollisesta Nato-jäsenyydestä ja luopui tässä tärkeässä tapaamisessa myös aiemmasta vastustuksestaan ​​Ruotsin liittymistä Nato-liittoon. Lisäksi Erdoğan antoi heinäkuussa aiempien sopimusten vastaisesti ja ilman Kremliä kuulematta äärioikeistolaisen Ukrainan Azov-pataljoonan internoidut komentajat matkustaa kotiin Ukrainaan.

Katso myös Naapuriseuran Sanomat.

RT.DE

2 kommenttia julkaisuun “Sotshin jälkilöylyt

1. Erdogan menetti tärkeän luottamuksen Putinin kanssa. Kuten moni muukin läntinen poliitikko. Kuinkahan moni suomalaisista poliitikoista nauttii Venäjän luottamusta, siis oikeasti. Lienee laskettavissa yhden käden sormilla. Nyt Turkki yrittää palauttaa suhteitaan takaisin, kun huomasivat, että omaan jalkaan ampuminen sattuu.

2. ”Lienee laskettavissa yhden käden sormilla”
    Lienee yksi sormi riittää, max 3.
    Voisi hesarikin näistä positiivisista uutisista -Venäjän kannalta- välillä kirjoittaa. Noh’ se oli viikon vitsi.