Slovakian pääministeri Robert Fico

Näiden lausuntojen vuoksi pääministeri Robert Ficoa ammuttiin

Robert Ficon murhayrityksestä epäilty 71-vuotias Juraj Cintula on sanonut motiivikseen Slovakian pääministerin Ukraina-politiikan. Kooste Ficon lausunnoista kertoo, että linja on ollut selkeä.

Venäjän ja Ukrainan välinen konflikti

”Sanon selkeästi ja kuuluvasti ja tulen niin jatkamaan: Sota Ukrainassa ei alkanut eilen eikä viime vuonna. Se alkoi 2014 kun ukrainalaiset natsit ja fasistit ryhtyivät murhaamaan venäjänkielisiä kansalaisia Donetskissa ja Luganskissa.”

***

”On löydettävä jonkinlainen kompromissi. Mitä he odottavat, että venäläiset jättäisivät Krimin, Donetskin ja Luganskin? Se on epärealistista.”

***

”On kirjaimellisesti järkyttävää nähdä kuinka länsimaailma toistuvasti on erehtynyt pyrkiessään arvioimaan Venäjän tilannetta.”

***

”Venäjä hallitsee miehitettyjä alueita sotilaallisesti, Ukraina ei kykene merkittävään sotilaalliseen vastaoffensiiviin ja maa on tullut täysin riippuvaiseksi läntisestä taloustuesta joka johtaa ennakoimattomiin seuraamuksiin ukrainalaisille tulevina vuosina.”

***

”Ukrainan presidentin asema on horjuva samalla kun Venäjän presidentti vahvistaa poliittista asemaansa. Sen paremmin Venäjän talous kuin valuutta eivät romahtaneet ja Venäjän vastaiset sanktiot ovat lisänneet sisäistä omavaraisuutta tässä valtavassa maassa.”

Tuesta Ukrainalle

”Strategiana on jatkaa rahojen kaatamista sinne, 1,5 miljardia kuussa ilman tuloksia, ja meidän on leikattava omista hankkeistamme? Meillä on kaikesta huolimatta suuria haasteita ja julkiset varat ovat tiukoilla.”

***

”Voimme lähettää koko maailman aseet ja rahat sinne, eikä Venäjää voida sotilaallisesti voittaa. Vuodet 2023 ja 2024 ovat tuloillaan ja tulette näkemään kuinka Venäjä alkaa sanella minkälaisin ehdoin tämä konflikti ratkaistaan.”

***

”En tule antamaan minkäänlaista tukea sotilaalliselle avulle Ukrainaan. Sotilaallisten operaatioiden välitön lopettaminen on paras ratkaisu mikä meillä tarjota Ukrainalle. EU:n on muutettava linjansa asetoimittajasta rauhanvälittäjäksi.”

Ukrainan tulevaisuus

”Me sanomme, ettemme tule ratifioimaan Natoon liittymisen asiakirjoja parlamentissamme koska Slovakia tarvitsee puolueettoman Ukrainan. Slovakian intressit joutuvat uhatuiksi, jos Ukrainasta tulee Naton jäsen.”

***

”Tulen sanomaan Ukrainan pääministeri Shmigalille, että vastustan Ukrainan jäsenyyttä Natossa ja että aion käyttää veto-ääntäni. Sellainen jäsenyys olisi yksinkertaisesti lähtökohta kolmannelle maailmansodalle.”

***

”Tulevaisuudessa voimme hahmottaa, että Ukraina toimii läheisessä yhteistoiminnassa EU:n kanssa, aina jäsenyyteen asti. Mutta sen saamiseksi maan on täytettävä kaikki ne ehdot jotka muiden jäsenyyttä tavoittelevien maiden on ollut täytettävä.”

***

”Tiedämme, että Ukraina kuuluu maailman korruptoituneimpien maiden joukkoon ja että maan nykyinen hallinto toimii kaukana demokraattisista normeista.”

***

”Ukraina ei ole Naton jäsen. Slovakialla ei ole mitään tekemistä Ukrainan sodan kanssa ja sallikaa minun lähettää selkeä viesti koko Slovakialle: kuka tahansa pyytäköön meiltä mitä tahansa – slovakialainen sotilas ei tule astumaan askeltakaan maidemme välisen rajan yli.”

***

”Tunnelma (EU- ja Nato-viranomaisten kesken kokouksessa Pariisissa viime helmikuussa) oli kerrassaan sotaisa: jatkaa sotaa hinnalla millä hyvänsä ja tehdä kaikki voitava jotta sota jatkuisi. Olin erittäin hämmästynyt, ettei sanallakaan mainittu mistään rauhansuunnitelmasta tai rauhanaloitteesta. Kyllä, voin vahvistaa, että on maita jotka ovat valmiit lähettämään joukkoja Ukrainaan. On myös maita jotka sanovat “ei koskaan” ja Slovakia on yksi niistä. On lisäksi maita jotka sanovat, että asiaa voidaan harkita.”

(Koostanut Georgyi Berezovsky, kääntänyt ruotsiksi Rolf Nilsson sivustolle Global Politics.)

6 kommenttia julkaisuun “Näiden lausuntojen vuoksi pääministeri Robert Ficoa ammuttiin

1. Juurikin noin. Täällä meillä ei sallittaisi tuonkaltaista totuutta ja kyllä täälläkin voisi joku ampua toden puhujan. Se vaan on kummallista, että ei meillä ainakaan poliittisissa piireissä löydy ketään joka uskaltaa puhua totta.

2. Sanoi han myos paljon naista jibby-jabeista, myrkkypiikeista ja perusti komission tutkimaan ylikuolleisuutta ja kuka/ketka olivat vastuussa siita. Vahemmastakin tulee lyijya. Siis ei vain Ukraina hulluus jolla yritetaan piilotella maailmanlaajuista massamurhaa.