Pelastusryhmä onnettomuuspaikalla. Kuva WANA

Turkkilaislehti: Yhdysvallat vastuussa Iranin kopteriturmasta

Katastrofin syyt selviävät aloitetussa onnettomuustutkimuksessa.

Yksi Turkin keskeisimmistä medioista, uutisjulkaisu Daily Sabah toteaa toimittajansa Hakki Öcalin kolumnissa Yhdysvaltojen olevan vastuussa helikopteriturmasta, jossa saivat surmansa presidentti Ebrahim Raisin ja ulkoministeri Hossein Amir-Abdollahianin lisäksi kuusi muuta kopterissa ollutta.

Myös monet muut tiedotusvälineet eri puolilla maailmaa pitävät onnettomuuden keskeisenä syynä Yhdysvaltain Iranin lentokalustoon kohdistamia sanktioita, jotka ovat osin olleet voimassa jo vuodesta 1979. Sanktioihin kopteriturman yhteydessä viittasi välittömästi myös Iranin entinen ulkoministeri Javad Zarif, kertoi uutiskanava CNN.

Yhdysvallat uusi ja kiristi sanktiopolitiikkansa Irania vastaan vuonna 1995 presidentti Bill Clintonin johdolla. 

Clinton väitti Iranin toimien ja politiikan olevan suuri uhka Yhdysvaltain kansalliselle turvallisuudelle. Yhdysvallat sanktioi mm. Iranin öljyn myynnin. Uudessa sanktiopaketissa kiellettiin huoltopalvelut ja varaosien myynti kaikille Iranissa käytössä oleville helikoptereille, myös lääkäri- ja pelastuspalvelun helikoptereille.

Iranin presidenttiä ja hänen seuruettaan kuljettanut amerikkalaisvalmisteinen helikopteri Bell 212 oli tiettävästi Vietnamin sodan aikainen ja yli 45 vuotta vanha. Helikopteri oli ilmeisesti hankittu Persian shaahin Mohammed Reza Pahlevin vielä ollessa vallassa. Kopteria oli aikaisemmin käytetty kaupallisiin lentoihin, mutta viime vuosina se oli ollut presidentinhallinnon käytössä.

Yhdysvallat myi uskollisille liittolaiselleen shaahin hallinnon aikana huomattavan määrän sekä sotilas- että siviilikäyttöön tarkoitettua amerikkalaista lento- ja helikopterikalustoa. Koko Iranin Yhdysvalloilta hankkima lentokalusto, myös siviililentokoneet, joutuivat kovien sanktioiden kohteeksi. 

Mukana Yhdysvaltain Iranin vastaisessa sanktiopolitiikassa ovat olleet myös useat EU:n jäsenmaat, Britannia ja Kanada.

Ja sanktiot ovat tuottaneet myös tulosta. Lähes kaksi tuhatta ihmistä on kuollut lento-onnettomuuksissa Iranissa. 

Presidentti Raisia ja hänen seuruettaan kuljettaneen helikopterin tuhoutuminen oli jo kuudes kuolemaan johtanut helikopterionnettomuus viimeisen kuukauden aikana Iranissa. 

Presidenttiä kuljettaneen helikopterin laitteistot vanhentuneita

Iranin itäiseen vuoristoon pudonnut helikopteri oli sanktioiden tuloksena varustettu hyvin vanhanaikaisilla paikannus-, kommunikointi- ja tutkajärjestelmillä, joissa kaikissa oli paljon myös erilaisia käyttörajoituksia. Helikopterin paikantamisjärjestelmä antoi tiettävästi hyvin usein puutteellisia tietoja ja usein myös vääriä hälytyksiä.

Käytössä ollut tutkajärjestelmä synnytti vuoristoisella ja etäällä asuinkeskuksista olevilla alueilla myös mustia aukkoja ja merkittävä osa merialueista oli kokonaan tutkan ulottumatttomissa. Käsikäyttöiset helikopterilentäjien paikantamislaitteet olivat lisäksi alttiitta inhimillisille erehdyksille ja signaalihäriöille. Myös etäisyydet asettivat rajoituksia niiden käytölle.

Jopa helikopterin käytössä olleet sääennusteista kertovat laitteet olivat vanhentuneita eivätkä antaneet lentäjille oikeaa kuvaa muuttuvista sääolosuhteista. Jo nyt näyttää selvitetyn, että jos hyvin sumuisesta säästä olisi saatu etukäteen oikea arvio, lennon alkamista olisi varmasti lykätty.

Kun Iranin presidentti Raisi lähti tapaamisesta Azerbaidzhanin presidentin Ilham Alijevin kanssa maiden väliseltä rajajoelta kotimatkalle, sää oli aurinkoinen. Molemmat presidentit olivat myös tyytyväisiä maiden keskinäisten suhteiden lämpenemiseen monien ongelmaisten vuosien jälkeen.

Jos sanktioita ei olisi ollut, Iranin johtoa kuljettavat helikopterit olisi jo pitkän aikaa sitten varustettu  uusimmilla väineistöllä, joissa yhdistyy GPS:n, ADS-B-laitteiston ja satelliittiyhteyksiä käyttävä uusin teknologia. 

Raisi esti suursodan syntymisen

Kun Israel tuhosi huhtikuun 1. päivänä Syyrian pääkaupunkiin Damaskukseen tekemällään ohjusiskulla Iranin konsulaatin rakennuksen tappaen 16 henkilöä, presidentti Raisi piti huolta siitä, ettei Israelin provokaatio laajennu alueelliseksi suursodaksi.

Kaikki asiantuntijat pitivät selvänä, että Iran kostaa omalla vastaiskullaan Israelin hyökkäyksen, joka oli pitkään aikaan ensimmäinen diplomaattiseen edustustoon kolmannen maan alueella tehty tappava isku. Monen mielestä Israel nimenomaan haki iskullaan sodan laajentamista.

Iranin uskonnollinen johtaja Ali Khamenei totesi julkisesti, että Israelia oli diplomaattiedustustoon tehdystä iskusta rangaistava. 

Presidentti Raisi, islamilainen oikeusoppinut ja konservatiivipoliitikko teki kovan työn ja huolehti siitä, että isku toteutettiin tavalla, joka ei johtaisi Gazan alueella käydyn sodan laajentumiseen. Raisi oli vastaiskua suunniteltaessa välikäsien kautta yhteydessä myös Washingtoniin. 

Iran käytti vastaiskussaan Iranista suoraan Israeliin ammuttuja pitkän kantaman ballistisia ohjuksia, mutta isku tehtiin tavalla, joka ei tarkoituksellisesti aiheuttanut merkittäviä henkilövahinkoja. Vastaiskun tekotapa varmisti myös sen, ettei Iran kävellyt Israelin asettamaan ansaan eikä Israelin johto siksi voinut käyttää vastaiskua verukkeena sodan laajentamiselle.

Yhdysvaltain Iraniin kohdistamat sanktiot ovat toistaiseksi yksinkertaisin ja järkevimmältä kuulostava selitys itäisen Iranin vuoristossa tapahtuneeseen helikopterionnetttomuuteen ja ylipäänsä Iranin lentokaluston nykyiseen kriisiin. Katastrofin syyt selviävät vasta jo aloitetussa onnettomuustutkimuksessa.

Daily Sabahin Öcal toteaa kolumnissaan, että nyt pitäisi välttää kaikkia sellaisia spekulaatioita, joiden tueksi ei ole todisteita. Jos Israel tai Yhdysvallat ovat syyllistyneet Iranin presidentin tappamiseen, kyse on sodanjulistuksesta. Israel ilmoitti heti helikopteriturman jälkeen, ettei sillä ole mitään osuutta turmassa.

Öcalin mielestä Yhdysvaltain olisi syytä herätä ymmärtämään, että se on joka tapauksessa suurin häviäjä Lähi-idässä.

3 kommenttia julkaisuun “Turkkilaislehti: Yhdysvallat vastuussa Iranin kopteriturmasta

  1. Itse aloin heti turmasta kuultuani pohtimaan USA:n mahdollisuutta sotkeutua asiaan. Sitten näin kopterin valmistajan nimen Bell ja ymmärsin heti kyseessä olleen vanhan shaahin ajan kaluston jonka ikääntyminen on ongelma Iranissa.
    Iranilaisten mielipiteet USA:sta ja Israelista ymmärtää hyvin kun muistaa shaahin hallinnon salaisen poliisin tekemine kidutuksineen. Ja USA sekä Israel tukivat shaahia viimeiseen asti.

  2. Uutisoinnin mukaan sääolosuhteet olivat sumuiset. Että lento voidaan toteuttaa turvallisesti, pitää sekä lentolaite olla mittarilentokelpoinen, että ohjaajalla mittarilentokelpuutus. Liekö ohjaajalla ollut ylimääräinen hermopainme päästä määränpäähän, eikä ollut rohkeutta keskeyttää lentoa. Samantapaisia onnettomuuksia sattuu vuosittain…

Vastaa