Puolustusministeri Antti Häkkänen allekirjoitti DCA-sopimuksen yhdessä Yhdysvaltain ulkoministeri Antony Blinkenin kanssa Washington DC:ssä 18.12.2023. DCA. Kuva Ulkoministeriö

Veronica Pimenoff: Yhdysvaltain sotilaat tulevat Suomeen ilman minkäänlaisia lupia

Eduskunta aloittaa pian tukikohtasopimuksen käsittelyn.

Veronica Pimenoff

Suomen ja Yhdysvaltain välinen ns. puolustussopimus, jonka käsittely eduskunnassa alkaa lähiaikoina, sallii Yhdysvaltain sotilaiden tulon Suomeen ilman minkäänlaisia matkustusasiakirjoja.

Kirjailija Veronica Pimenoffin laajassa ulkoministeriölle tehdyssä lausunnossa todetaan, ettei Suomi edellytä maahan tulevilta Yhdysvaltain sotilaita sen paremmin passia kuin viisumiakaan.

Hän muistuttaa lausunnossaan ns. puolustussopimuksen 7. artiklan antavan Yhdysvaltain asevoimien sotilailaille oikeuden saapua Suomeen, oleskella täällä ja toimia tehtävissään ilman minkäänlaisia normaaleja matkustusasiakirjoja ja myös ilman ulkomaalaisilta yleensä vaadittavaa oleskelulupaa ja työlupaa.

Suomi luopuu sopimuksen perusteella myös omalla alueellaan oikeudestaan puuttua Yhdysvaltain asevoimien sotilaallisiin tai muihin toimiin. Suomi ei voi myöskään käytännössä enää tuomita vieraan vallan joukkoihin kuuluvaa henkilöä maamme alueella tehdyistä rikoksista. Tuomiovalta siirtyy ns. puolustussopimuksen hyväksymisen myötä Yhdysvalloille.

Suomi aikoo luovuttaa Yhdysvaltain asevoimien käyttöön useita alueita, joissa tapahtuvasta toiminnasta Suomi ei voisi enää itse lainkaan päättää. Toimivalta näillä alueilla siirtyisi kokonaan Yhdysvalloille. Suomella ei olisi vieraille joukoille luovutetuilla alueilla enää laillista toimivaltaa, ei tuomiovaltaa eikä esimerkiksi verotusoikeutta.

Voimaan tullakseen DCA-sopimukseksi kutsuttu tukikohtasopimus tarvitsee vielä eduskunnan hyväksynnän.

Pääministeri Petteri Orpon hallitus hyväksyi sopimuksen viime vuoden lopulla. Sopimuksen allekirjoittivat puolustusministeri Antti Häkkänen ja Yhdysvaltojen ulkoministeri Antony Blinken Washingtonissa 18.12.2023.

Suomi luovuttaa Yhdysvaltain asevoimille 15 omaa aluettaan

Suomi luovuttaa ns. puolustussopimuksen 2. artiklan nojalla viidentoista Suomessa olevan alueen hallinta- ja käyttöoikeuden Yhdysvaltain asevoimille sotilaallisiin tarkoituksiin. Näillä alueilla Yhdysvallat käyttää omaa, suvereenia päätösvaltaansa. Suomen lait eivät enää päde näillä alueilla.

Yhdysvaltain asevoimat voivat rajoituksetta ja ilman minkäänlaista tarkastusta tuoda Suomeen sotilaallista materiaalia, aseita, ammuksia. asejärjestelmiä ja kulkuvälineitä. Suomen viranomaiset eivät saisi tarkastaa vieraiden joukkojen tiloja (3 artikla ) tai kulkuneuvoja (11 artikla).

Suomella ei ole sotamateriaalin, aseiden ja asejärjestelmien tai muuhun Yhdysvaltain asevoimien Suomeen tuoman materiaalin sijoittamisessa tänne tai kuljettamisessa maamme ilmatilan, maa-alueen tai merialueen kautta muualle enää tulevaisuudessa minkäänlaista tarkastus- tai puuttumisoikeutta, jos eduskunta antaa hyväksymisensä sopimukselle.

Näin on määrätty ns. puolustussopimuksen 4. ja 11. artikloissa.

Yhdysvaltain asevoimat voivat halutessaan ylläpitää Suomen alueella käytännössä miltei omavaraista hallintoa omine palveluineen, pankkeineen, posteineen, työsopimuksineen, radiotaajuuksineen jne. (21, 22, 23, 24, 25, 26, 28 artiklat).

Pimenoff toteaa, että kustannukset Yhdysvalloille ”tästä kaikesta” näyttäisivät olevan minimaalisia, koska isäntämaa maksaisi kaikesta huomattavan osan eikä vaatisi tavanomaisia vuokria, hintoja tai lupa- tai tullimaksuja (3, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 28 artiklat).

Yhdysvalloilta ostettaisiin lisäksi kalliita aseita.

Suomi luovuttaisi myös kurinpidollisen, rikosoikeudellisen ja vapaudenmenetystä koskevan toimivallan Yhdysvalloille sen sotilaiden osalta Suomen alueella (6, 12 ja 13 artiklat).

Sopimus antaa mahdollisuuden Yhdysvaltain asevoimien pyytää käyttöönsä muitakin alueita sopimuksen liitteessä jo mainittujen 15 alueen lisäksi. Alueet voivat Ulkomaisten joukkojen järjestyksen ylläpitovalta annetaan Yhdysvalloille ja se ulottuisi myös sovittujen tilojen lähialueille.

Pimenoffin mukaan teoriassa Yhdysvaltain joukot voisivat ns. puolustusspimuksen perusteella päästä puuttumaan melkein minkä hyvänsä suomalaisen paikkakunnan järjestyksenpitoon.

Yhdysvaltain asevoimien käyttöön annetuilla alueilla Suomella ei olisi päätäntävaltaa oikeusjärjestyksen sisällöstä eikä Suomi voisi käyttää millään tavoin julkista valtaa alueilla oleviin ihmisiin tai niihin sijoitettuun materiaaliin.

Yhdysvallat sitä vastoin voi halutessaan käyttää toimivaltaansa turvallisuuden ja järjestyksen takaamiseksi ”omilla” alueillaan ja niiden läheisyydessä. Sitä, mitä ”läheisydellä” tarkoitetaan, ei ole tarkemmin kerrottu. Suomelle ei olisi asiassa varattu edes veto-oikeutta.

Sopimuksessa ei ole nimetty, ketkä järjestystä ylläpitäisivät, mutta kyse olisi ilmeisesti amerikkalaisista sotilaspoliiseista tai sotilaista.

Sopimusluonnoksessa ilmotetaan parissakin kohtaa selkeästi, etteivät Yhdysvaltain asevoimat aio  välttämättä noudattaa Suomen lakeja, jos lakien noudattaminen hankaloittaisi niiden toimintaa.

Yhdysvaltain asevoimat saattavat tietyissä tilanteissa kuulla suomalaisia (3, 4 ja 7 artiklat), mutta veto-oikeutta Suomella ei olisi eikä myöskään mahdollisuutta viedä riitoja kansallisen tai kansainvälisen tuomioistuimen ratkaistavaksi (29 artikla).

Yhdysvallat varastoi raskaita aseita Suomeen

Yhdysvalloille annettaan sopimuksessa oikeus varastoida aseita Suomen alueelle. Kyse on Yhdysvaltain maailmanlaajuisesta asevarastojärjestelmästä, jonka osaksi Suomi ns. puolustussopimuksen myötä tulee. Yhdysvaltain asevarastoja sijoitetaan myös muihin pohjoismaihin; Norjaan, Ruotsiin ja Tanskaan.

Aseet, ammukset, asejärjestelmät ja muut Yhdysvaltain asevoimien mahdollisesti tarvitsemat välineet varastoidaan Yhdysvaltain armeijan omaa käyttöä varten joko Suomen alueella tai jossakin muualla  mahdollisesti puhkeavan aseellisen konfliktin varalta.

Varastoidut aseet ja ammukset ovat valmiita lennätettäviksi varastoista minne tahansa, sekä Yhdysvaltain joukoille eri puolilla maailmaa tai sen liittolaisille, jotka voivat saada niitä käyttöönsä vain Yhdysvaltain luvalla. Aseavun myöntämisestä tai epäämisestä päättää kaikissa tilanteissa yksin Yhdysvallat.

Asevarastot voivat Pimenoffin mukaan muuttua myös paikalliseksi riskiksi, jos ne joutuvat aseellisten iskujen tai ryöstöjen kohteiksi.

Suomessa mahdollisesti käyttöön otettavat asevarastot voidaan Yhdysvaltain omalla päätöksellä tyhjentää myös kokonaan (3 artikla).

Kun aseet olisivat Suomen alueella varastossa tai kuljetuksen vuoksi suomalaisessa satamassa tai suomalaisella lentokentällä, valtio, jonka uhkaamiseksi varastointi on tehty, voisi yrittää tuhota asevaraston tai aselähetyksen käyttämällä sotilaallista voimaa, muistuttaa Pimenoff.

Suomi voisi Pimenoffin lausunnon mukaan omasta toiminnastaan riippumatta joutua Yhdysvaltain toimien vuoksi sotaan kolmatta valtiota vastaan, vaikka Suomi ei olisi tehnyt päätöstä sodasta ja rauhasta.

Tukikohtasopimus vaarantaa Suomen turvallisuuden

Sopimus voisi Pimenoffin lausunnon  mukaan vaarantaa myös Suomen ulkoisen suvereenisuuden ja turvallisuuden.

Antamalla Yhdysvaltain asevoimille vapauden toimia sotilaallisesti Suomen alueella ja Suomen alueelta, meillä itsellämme ei olisi minkäänlaista päätäntävaltaa siitä, mitä tai miten Yhdysvallat toimisi kolmansia maita vastaan eikä tietenkään myöskään siitä, miten kolmannet maat sotilaallisiin toimiin vastaisivat.

Suomessa sijaitsevasta tukikohdasta tehty hyökkäys kolmatta maata vastaan olisi sotatoimi, joka kansainvälisen oikeuden mukaan voitaisiin katsoa oikeuttavan iskut myös suomalaisiin sotilaskohteisiin, koska myös Suomen voitaisiin katsoa olevan sodassa.

Yhdysvaltain asevoimille annettaisiin myös oikeus kutsua muiden ulkomaiden sotilaita koulutettaviksi Suomeen (3 artikla). Näiden maiden kanssa mahdollisesti konfliktissa olevat maat voisivat reagoida voimankäytöllä puolestaan myös Suomea vastaan.

Jos ns. puolustussopimus tukikohtineen hyväksytään, Yhdysvaltain konfliktit kolmansien maiden kanssa voisivat vakavasti vaarantaa Suomen suvereniteetin. Kolmas maa voisi katsoa Suomen olevan sen kanssa sodassa tai voisi ryhtyä hyökkäyksiin Yhdysvaltain Suomessa olevia sotilaskohteita vastaan. Suomen oma päätäntävalta sodasta ja rauhasta voitaisiin sivuuttaa.

Pimenoff arvostelee hallituksen esitysluonnosta siitä, että siinä selvitetään vain niukasti  ja yleisluontoisesti, miksi Suomi ylipäänsä on aikeissa solmia Yhdysvaltojen kanssa kahdenvälisen puolustusyhteistyösopimuksen.

Hallituksen olisi pitänyt Pimenoffin mukaan selvittää myös mahdollisuus olla solmimatta puolustussopimusta. Selvitystä siitä, miten tukikohtasopimus vaikuttaa Suomen turvallisuustilanteeseen, ei myöskään ole lainkaan tehty.

Ulkoministeriölle jätetyn lausunnon mukaan ns. puolustussopimus voi vakavasti vaarantaa Suomen turvallisuustilannetta, koska sopimus perustuu asevaraiseen turvallisuusjärjestelmään, luovuttaa Suomen maa- ja vesialueita sekä ilmatilan Venäjään – eli Suomen naapurimaahan – vihamielisesti suhtautuvan vieraan vallan sotilaalliseen käyttöön.

Sopimus, mikäli se hyväksytään eduskunnassa, tekee Suomesta kahden kilpailevan ydinasevallan rajamaan vahvistaen samalla Yhdysvaltain sotilaallista voimaa Itämerellä ja arktisella alueella.

Suomi voi Yhdysvaltain toimien vuoksi tosiasiallisesti joutua sodan osapuoleksi ilman tasavallan presidentin ja eduskunnnan päätöstä.

Sopimuksen uhkia ja riskejä Suomelle ei käsitellä sopimuksessa lainkaan

Pimenoff ihmettelee myös sitä, ettei hallituksen lausunnolle lähettämässä laajassa esityksessä käsitellä lainkaan sitä, mitä hyötyjä, haittoja tai riskejä mahdollisen sopimuksen hyväksyminen voisi tuoda mukanaan. Kuitenkin kyse on merkittävästä ja kauaskantoisesta päätöksestä.

Suomen pääneuvottelijat, suurlähettiläs Mikael Antell ja prikaatinkenraali Sami Nurmi, toteavat Maanpuolustuslehdessä 13.3.2024, että ”Suomen ja Yhdysvaltojen presidentit sopivat maaliskuussa 2022 puolustusyhteistyön tiivistämisestä. Siten oli luontevaa, että Suomen haettua Naton jäseneksi Yhdysvaltojen kanssa sovittiin myös DCA-neuvotteluista.”

”Luontevuus” ja se, että ”olisikin vaikeaa kuvitella tilannetta, jossa Suomi Pohjois-Euroopan ainoana Nato-maana olisi jättänyt DCA-sopimuksen neuvottelematta.”, jäävät ainoiksi perusteluiksi sopimukselle.

Suomen neuvottelijat kertovat Yhdysvaltojen neuvotteluvaltuuskunnan olleen äärimmäisen kokenut ja ammattitaitoinen ja käyneen samaan aikaan neuvotteluja mm. Tanskassa, Ruotsissa, Tsekissä ja Papua Uudessa-Guineassa samankaltaisista sopimuksista ja ”neuvottelujen olleen tiukat”.

”Yhdysvaltojen intresseissä on mahdollisimman yhdenmukaiset sopimusjärjestelyt eri maiden kanssa. Sillä on neuvotteluihin selkeät raamit, jotka rajaavat liikkumavaraa pöydän molemmilla puolilla. Muutokset ovat mahdollisia, mutta tällöin on kyettävä perustelemaan, miksi asia on neuvotteluosapuolelle tärkeä ja miten tekstimuutos palvelee käytännön yhteistyötä.”

Kuvaus osoittaa Pimenoffin mukaan sen, että pöydällä oli alun alkaen sanelusopimus, johon Suomen lainsäädäntöä nyt sovitellaan ja niissä kohdin, missä sovittaminen ei onnistu todetaan, että vieraan vallan joukot toimivat tarvittaessa omien lakiensa mukaan (luonnos s.13 ja s.151).

Sopimuksesta päätettäessä on Pimenoffin lausunnon mukaan tarpeellista myös tietää, minkälaisen osapuolen kanssa sopimuksen solmii.

Lausunnon antajan kuvaus Yhdysvalloista onkin mittava:

Yhdysvaltain sotilasbudjetti on maailman suurin. Sotateollinen kompleksi hyötyy Yhdysvaltain ja sen liittolaisten sodista, silloinkin kun ne hävitään. Se hyötyy myös liittolaisten rauhanajan varustelusta, myös suomalaisten veroeuroista.

Asetuotanto ei näy ohjautuvan käytävien sotien tarpeiden, vaan aseteollisuuden osakkeenomistajien voitontavoittelun mukaan. Yhdysvalloilla on yli 800 sotilastukikohtaa maansa rajojen ulkopuolella ja se on toisen maailmansodan jälkeen käynyt niistä käsin sotaa kaikilla asutuilla mantereilla.

Yhdysvallat on käynyt jatkuvasti vuosia kestäviä hyökkäyssotia myös niitä voittamatta. Sekä sotiin että sotien mukanaan tuomiin miehityksiin on liittynyt sotarikoksiksi luokiteltuja toimia. Perääntyessään Yhdysvallat on jättänyt taakseen tuhottuja maita ja sotakorvausten maksamisen sijaan asettanut maille vuosikymmeniksi pakotteita.

USA:n mittava aseapu mahdollistaa Israelin Gazan pommitukset

Tällä hetkellä Yhdysvallat tukee mittavalla aseavulla kansanmurhan tunnusmerkit täyttävää sotilasoperaatiota Gazassa ja pommittaa tukikohdistaan käsin Jemeniä. Monessa maassa vastustetaan Yhdysvaltain tukikohtia. Nigerissä USA on vastikään joutunut luopumaan tukikohdastaan.

Yhdysvaltain asevoimat saavat Pimenoffin mukaan vapauden omassa komennuksessaan tulla ja mennä ja liikkua maalla, merellä ja ilmassa kaikissa Pohjoismaissa niiden valtionrajoista välittämättä ilman, että kukaan voisi puuttua niiden tekemisiin.

Kyse on eittämättä Yhdysvaltain suuresta geostrategisesta aluevaltauksesta.

Sopimustekstiin ei ole merkitty lainkaan Yhdysvaltain velvoiteitta. Sitä vastoin sopimusteksti luettelee Yhdysvaltain joukkojen vapaudet ja oikeudet ( 3 – 28 artiklat).

Vaikka tukikohtasopimus on nimetty ”puolustusyhteistyösopimukseksi”, Yhdysvallat ei ainoassakaan artiklassa sitoudu puolustamaan Suomea.

Sopimuksen johdannossa toki todetaan, että sopimuspuolet ”ovat päättäneet kehittää erillistä ja yhteistä valmiuttaan vastustaa aseellisia hyökkäyksiä sekä estää ja torjua hyökkääjien toimia ja puolustautua niitä vastaan” ja ”ovat tietoisia siitä, että USA:n joukkojen läsnäolo vahvistaa osaltaan Suomen ja sitä ympäröivän alueen turvallisuutta”.

Tästä sopimuksen väitteestä voi olla perustellusti eri mieltä. Yhdysvaltain joukkojen läsnäolon voi Pimenoffin lausunnon mukaan katsoa heikentävän Suomen ja Pohjolan turvallisuutta ja muodostavan pelotteen Venäjälle, joka vastaa uhkaan. Siksi sopimus vaarantaa turvallisuutta eikä lisää sitä.

Toki sopimuksessa mainitaan, että toiminnassa kunnioitetaan kaikilta osin Suomen suvereniteettia, lainsäädäntöä ja kansainvälisoikeudellisia velvoitteita (1 artikla). Tämä on periaatteellinen lausuma sen kunnioittamisesta, että Suomi on sopimuksen tekoon pätevä suvereeni valtio, mutta lausuma ei tarkoita, etteikö tukikohtasopimus itsessään merkitsisi poikkeamista perustuslain 1 §:ssä säädetystä Suomen täysivaltaisuudesta.

Pimenoff toteaa, ettei toisen maailmansodan jälkeen Suomeen ole kohdistunut välitöntä eikä välillistä sotilaallista uhkaa, koska Suomi on itse täysivaltaisesti hallinnut omaa aluettaan. Suomi ei ole uhannut naapurimaitaan eikä mikään sen naapurimaa ole uhannut sitä.

Yhdysvaltain joukot Suomessa ovat turvallisuusuhka Venäjälle

Suomi luopuu Pimenoffin mukaan merkittävästä osasta sisäistä ja ulkoista suvereniteettiaan ja luovuttaa alueensa hallinnan Venäjään vihamielisesti suhtauvan maan joukoille, jos sopimus hyväksytään eduskunnassa.

”Näin Suomesta voisi muodostua turvallisuusuhka Venäjälle ja Venäjästä voisi rakentua uhka Suomelle”.

Sopimusta ei voi pitää vastavuoroisena ja tasapuolisena, koska se antaa Yhdysvalloille pidäkkeettömiä oikeuksia ja Suomelle runsaasti velvollisuuksia.

Veronica Pimenoff on ”Ei tukikohtia” -aktivisti, kirjailija ja psykiatri.

12 kommenttia julkaisuun “Veronica Pimenoff: Yhdysvaltain sotilaat tulevat Suomeen ilman minkäänlaisia lupia

  1. Nuo kaikki yksityiskohdat luettuani ihmetyttää, että noin ilmeisesti vain toista osapuolta hyödyttävä sopimus on mennyt läpi Suomen poliitikkopiireissä. Niittenhän pitäisi osata pelata.

    Selitys: ehkä nämä häkkäset, stubbit ja muut oikeasti ajattelevat, että mikään uhraus Naton sotilaallisen voiman saamiseksi Suomen tueksi ei ole liian iso. Että näin Suomi säilyy, edes nimellisesti itsenäisenä?

    Ja näin he ajattelevat, koska he tosissaan uskovat, että Venäjä voisi tulevaisuuudessa hyökätä Suomeen tai muualle Eurooppaan.

    Mutta tämä tuntuu ainakin minusta olettamukselta vailla realistista pohjaa, paitsi kolmanneksi maailmansodaksi laajenneessa tilanteessa, joka on äärimmäinen dystopia. Jolloin millään ei ole enää mitään väliä.

    Tätä Venäjän oletettua hyökkäystä länteen ei koskaan lännen propagandassa perustella oikein millään. Enintään: hyökkäsihän Neuvostoliittokin Tsekkoslovakiaan 1968! Miksi Venäjä hyökkäisi Puolaan, Suomeen, jopa Norjaan, niin kuin siellä muka pelätään. Millaisia pitkän tähtäimen etuja se saisi siitä? Se on todellakin maailmanlopun kuvio vailla kovin valoisaa tulevaisuushorisonttia.

    Lisäksi tässä militaristisessa ”rautaa rajalle” -uhossa unohdetaan se, että tämäkin sota loppuu joskus, ja Eurooppa tarvitsee sen jälkeen kestävän turvallisuusrakenteen, johon myös Venäjä sisältyy.

    Onko sellainen turvallisuusrakenne toimiva ja taloudellinen, että Venäjä on vihamielisen Naton saartama? Riittäisivätkö venäläisten hermot elämään Naton naapurina, vaikka Nato ei hyökkäisikään? Mikä taho voisi taata, että Nato ei jonain hetkenä käyttäisi asemaansa rajavaltioissa hyväkseen? Entä millaista kilpavarustelua Naton läheisyys saisi aikaan sekä Venäjällä että EU:ssa, jos Ukraina liittyisi Natoon?

    1. ”he tosissaan uskovat, että Venäjä voisi tulevaisuudessa hyökätä Suomeen tai muualle Eurooppaan”

      Niin, uskovatkohan he oikeasti omiin tarinoihinsa Ukrainan kriisistä? Jos nuo tarinat olisivat totta, olisi käytöksensä edes jotensakin loogista, mutta nehän ovat täynnä valhetta, vääristelyä ja vaikenemista. Venäjän meno Donetskin ja Luganskin avuksi oli kaikkea muuta kuin arvaamatonta aggressiivisuutta. Venäjä oli kärsivällinen vuosien ajan, mutta kun uhka kasvoi päivä päivätä eivätkä mitkään Venäjän diplomaattiset ponnistelut auttaneet, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa.

      Eipä tietenkään jäänyt, koska länsi nimenomaan halusi tämän sodan olettaen sen johtavan Venäjän hajoamiseen. Toisin sanoen Venäjälle oli hyvin vastenmielistä aloittaa sotilasoperaatio ja se olisi ollut valmis sen hyvin nopeasti lopettamaankin. Kuten tunnettua, länsi esti kaikki rauhanaikeet. Myöskään muualle rajojensa ulkopuolelle Venäjä ei halua mennä, mutta menee kyllä, jos pakotetaan menemään.

  2. Kyllä vaan vahvasti tulee mieleen Suomen historiasta 1940-41 kun Saksan kanssa tehtiin sotilaallisia sopimuksia, ensin vain ”kauttakulusta” (kuten nykyään puhutaan ydinaseiden kauttakulusta) ja asetoimituksista Suomelle Saksan sotasaaliiksi saaduista varastoista Keski-Euroopasta. Lopulta Suomi oli mukana täysin hyökkäyksessä 1941. Vieraan vallan tukikohtia oli Lappi puolillaan.

    1. Ilmeisesti tarkoitit DCA-sopimusta. Silloin kun meillä oli YYA-sopimus Neuvostoliiton kanssa, niin Suomi talous ja turvallisuus nousi kohisten. Venäjä on Suomen rajanaapuri, miksi ei panna asioita kuntoon? Johtuu luonnollisesti näistä lännen aivopesun pölvästeistä. En ymmärrä mikä siinä viehättää. Ovat kansan pettureita.

  3. ”Näyttää kuin Ruotsi olisi ollut sodassa USA:n kanssa ja hävinnyt. Ainakin kun lukee viimeisimmän hallituksemme ja Yhdysvaltojen välisen puolustussopimukset. Siinä Yhdysvaltojen ylivalta otetaan käyttöön Ruotsissa. Tämä ei ole tietenkään se kuva, jota media on välittänyt. . — ”

    Näin aloitti kirjoituksensa tunnettu ruotsalaisen kirjailija Jan Guillou artikkelissa, joka julkaistiin Aftonbladetissa 25.2.2024. Suomen ja Ruotsin sopimukset ovat hyvin samankaltaisia, kuin antautumissopimuksia. On käsittämätöntä ja suorastaan anteeksiantamatonta, että poliitikkomme haluavat hyväksyä tällaisen yksipuolisen sopimuksen, joka käytännössä tekee meistä pelinappuloista ydinasesuurvaltojen väliseen vaaralliseen uhkapeliin.

    Kokonaisuudessaan mm. tämä Jan Guilloun teksti on luettavissa ei-tukikohtia kampanjan toimittamasta pohjoismainen vastuu -liitteestä. Miksi poliitikkomme haluavat ripustaa päämme päälle tällaisen Damokleen miekan, jonka uhkaava varjo tulee vastaisuudessa roikkumaa päällämme, vaikkemme sotaan asti joutuisikaan? Jo ajatus siitä, että edessämme on sellainen tulevaisuus, jossa meidän on elettävä jatkuvasti siinä pelossa, että USA saa päähänsä käyttää aluettamme sodan provosoimiseen Venäjää vastaan on ilman että me suomalaiset voimme itse asiaan vaikuttaa… Se on niin masentavaa, miten niin voi elää? Miten me kansalaiset voisimme saada poliitikkomme ymmärtämään tämän ja harkitsemaan Suomen tulevaisuutta uudelleen?

    http://www.eitukikohtia.fi/wp-content/uploads/2024/04/DCA-Pohjola-liite.pdf

  4. Tulee mieleen erilaisia uhkia, joihin DCA-sopimus saattaisi maamme johtaa:

    1) Jos USA haluaa eskaloida Ukraina-projektiaan – jatkaa yritystään ”heikentää” Venäjää – perusteettomaan Venäjä-vihaan saatettu Suomi voisi olla sopiva seuraava uhrattava. Tilanne voisi johtaa kolmanteen maailmansotaan, jossa ryssävihainen Suomi USA-aseineen olisi ensimmäisiä kohteita.

    2) Jos USA nimenomaan haluaa sodan Suomeen, se tuo tänne mm. ydinaseita, joiden poistamista Venäjä joutuu vaatimaan (vrt. Kuuban kriisi). Sodan syttymiseen riittääkin sitten se, ettei USA suostu vaatimukseen. Propagandisteille jää helpohko tehtävä kääntää sota Venäjän syyksi ja jos toistuu sama kuin Ukrainan kriisin tapauksessa, kansa uskoo kaikki sille syötetyt valheet. Voisi käydä – ja toivottavasti kävisi – niin, että sota olisi lyhyt kohdistuen vain USA:n tukikohtiin eikä sytyttäisi maailmansotaa.

    3) Vaikka sotaa ei heti saataisi aikaiseksi, vaarallisena lenkkinä USA:n sotilaallisessa Venäjää uhkaavassa piiritysketjussa Suomi tulisi olemaan jatkuvan sotilaallisen tarkkailun ja jännitteen keskiössä, koska ei näy mitään merkkejä siitä, että USA lakkaisi kamppailemasta globaalin herruutensa puolesta keinoja kaihtamatta.

    Jännitteet voisivat jatkua vuosikymmeniä lauetakseen ennemmin tai myöhemmin sotaan. Sota – jopa ydinsota – voi alkaa myös vahingossa varsinkin Suomesta, josta käsin USA-uhka on aivan liian lähellä Venäjälle elintärkeitä alueita. USA ei sietäisi päivääkään mitään vastaavaa omilla rajoillaan.

    4) Uhkista vähäisin olisi arvaamattoman pitkään jatkuva Sanna Marinin toivoma ja toteuttama eristäytyminen Venäjästä. Jos Suomi antautuu USA:lle sen eteen työnnetyksi tukikohdaksi uhkaamaan vakavalla tavalla Venäjää eikä vihapuhekaan laannu, lienee turha odottaa Venäjän palauttavan ystävällisiä suhteita Suomeen ja tuskin Suomi sitä haluaisikaan. Uhka olisi lähinnä taloudellista laatua, joskin EU:n jäsenenä Suomi alkaisi saada tukipaketteja, joita voitaisiin sitten käyttää taloremontteihin ja työajan lyhennyksiin.

    1. Taloudesta: Heikki Talvitie huomautti jossain artikkelissaan, että Suomen taloudellinen menestys on väistämättä sidoksissa Venäjän taloudelliseen menestykseen. Näin voisi olettaakin, kun katsoo asemaamme pienenä, hyvin rajallisten resurssien maana valtavan markkina-alueen vieressä.

Vastaa