Digitaalinen passi tulee

Helsingin-Vantaan lentoasemalla on käynnissä maailman ensimmäinen digitaalisten passien kokeilu. Pilottihanke toteutetaan Suomen rajavartiolaitoksen, Finnairin, Suomen poliisin ja lentokenttäoperaattori Finavian yhteistyönä. 

Suomen kansalaiset, jotka matkustavat Lontooseen, Edinburghiin tai Manchesteriin Finnairilla, voivat valita digitaalisen passin järjestelmän lataamalla FIN DTC Pilot -sovelluksen. 

Ennen aktivointia käyttäjien on varmistettava, että puhelimen näytön lukitukset (PIN-koodi, sormenjälki tai kasvojen tunnistus) ovat käytössä. Sovelluksen asennuksen jälkeen matkustajat rekisteröityvät Vantaan pääpoliisiasemalla, jossa heidän valokuvansa otetaan tulevaa kasvojentunnistusta varten. Rekisteröinnin jälkeen matkustajat voivat käyttää DTC:tä Helsingin lentoasemalla suorilla Finnairin lennoilla Isoon-Britanniaan helmikuuhun 2024 asti.

Tietojen toimittaminen Suomen rajavartiolaitokselle on tarpeen 36-40 tuntia ennen lentämistä. Lentoasemalla DTC-käyttäjille on perustettu erityiset jonot. 

Tällä hetkellä ainakin 171 maalla on passit, joissa on kontaktiton (NFC) siru — myös kutsuttu ePasseiksi tai biometrisiksi passeiksi — mikä tarkoittaa, että nämä passit voidaan lukea ReadID:llä.

Määrä on kasvanut jatkuvasti niiden esittelyn jälkeen 80-luvulla, mikä tekee ePassien käyttöönotosta lähes universaalia. Esimerkiksi Mongolia, Bahrain, Jamaika ja Seychellit ovat äskettäin ottaneet ne käyttöön omassa maassaan. Monilla mailla on myös henkilökortteja ja oleskelukortteja, joissa on sama ICAO-yhteensopiva siru. 

Biometrinen passi (tunnetaan myös nimellä e-passi tai digitaalinen passi) on perinteinen passi, jossa on upotettu elektroninen mikrosiru, joka sisältää biometrisia tietoja, joita voidaan käyttää passin haltijan henkilöllisyyden todentamiseen. Se käyttää kontaktitonta älykorttiteknologiaa, mukaan lukien mikrosiru (tietokonesiru) ja antenni (sekä virran että viestinnän kannalta), jotka on upotettu passin etu- tai takakanteen tai keskisivulle. 

Yli 150 maata, mukaan lukien Yhdysvallat, EU, Iso-Britannia, Kanada, Australia ja muut, myöntävät digitaalisia passeja kansalaisilleen. Biometrisia passeja käyttävät maat ainakin Australia, Uusi-Seelanti, Kanada, Yhdysvallat, 16 EU-maata, Iso-Britannia, Serbia ja Turkki. Myös Venäjällä on käytössä digitaalinen passi, mutta se ei korvaa fyysistä passia. Digitaalinen passi on vaihtoehtoinen tapa todistaa henkilöllisyys tietyissä tilanteissa.

Digipassin yhteydet muihin digitaalisiin asiakirjoihin

Digitaalisilla passeilla on yhteys terveysasiakirjoihin, rokotustodistuksiin ja COVID-19-passeihin. Maailman terveysjärjestö (WHO) ja Euroopan komissio ovat käynnistäneet merkittävän digitaalisen terveydenhuollon kumppanuushankkeen.

Kesäkuussa 2023 WHO otti käyttöön Euroopan unionin (EU) järjestelmän digitaalisista COVID-19-todistuksista, jotta voidaan perustaa maailmanlaajuinen järjestelmä, joka auttaa ”helpottamaan maailmanlaajuista liikkuvuutta ja suojelemaan kansalaisia jatkuvilta ja tulevilta terveysuhkilta, mukaan lukien pandemiat”.

Tämä on WHO:n Global Digital Health Certification Network (GDHCN) -verkoston ensimmäinen rakennuspalikka, joka kehittää laajan valikoiman digitaalisia tuotteita. Kumppanuus sisältää tiiviin yhteistyön WHO GDHCN -järjestelmän kehittämisen, hallinnoinnin ja toteuttamisen alalla, hyödyntäen Euroopan komission laajaa teknistä asiantuntemusta alalla.

Rokotustodistukset voidaan ladata ja linkittää  passiin. Tätä varten voi käydä COWIN-verkkosivustolla ja napsauttaa ‘Account Details’ -osaa. Siellä valitaan ‘Certificate’, johon on lisätty passitiedot. Kun valitaan lataaminen, rokotustodistukset linkitetään automaattisesti passiin.

Digitaalisen passin käyttö ei ole pakollista matkustaessa. Digitaalinen passi on vapaaehtoinen vaihtoehto fyysiselle passille ja sitä testataan parhaillaan. Helsingin-Vantaan lentoasemalla käynnissä oleva kokeilu on vapaaehtoinen ja se on saatavilla vain suomalaisille kansalaisille.

Euroopan unioni odottaa, että vuoteen 2030 mennessä 80% sen kansalaisista valitsee digitaalisen passin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että digitaalinen passi olisi pakollinen, vaan se tarjoaa vaihtoehtoisen ja mahdollisesti kätevämmän tavan matkustaa.

Yhdysvalloissa, esimerkiksi, henkilöiden, jotka matkustavat maan sisällä, on 7. toukokuuta 2025 lähtien oltava REAL ID -yhteensopiva ajokortti, valtion myöntämä parannettu ajokortti, voimassa oleva passi tai Yhdysvaltain sotilas-ID tunnistautumiseen. Sielläkään digitaalinen passi ei ole pakollinen.

+++

1 kommentti julkaisuun “Digitaalinen passi tulee

  1. Eli kaikki alkaa olla teknisesti valmista, jos ja kun valtaeliitti haluaa ruveta määräilemään elämäsi valintoja. He tulevat toimimaan tieteellisen totuuden mukaisesti (näin tullaan väittämään) ja kaikki tapahtuu vain sinun parhaaksesi ja meidän kaikkien yhteiseksi hyväksi. Uskoo ken tahtoo. Pullikoivat saadaan kiinni ja ruotuun kovilla rangaistuksilla, hehän vaarantavat eivät vain itsensä, vaan meidän kaikkien elämän ja hyvinvoinnin. Tällaista saamme kuulla tulevaisuudessa.

    Uskovaiset näkevät kehityksessä ensiaskeleet kohti pedon valtakuntaa ja lopulta pedon merkkiä, jota ilman et voi ostaa etkä myydä ja josta kieltäytyminen tietää monille hengen menoa. Monet heistä ovat hyvin valveutuneita vastustamaan kyseistä kehitystä (ks. vaikka Tapio Puolimatkan ulostuloja), mutta luulisi muidenkin olevan huolissaan vapauksien ja perusoikeuksien menettämisestä jonkin vaaleilla valitsemattoman valtaklikin ja/tai muodissa olevan ideologian vaatimusten tieltä.

Vastaa