Kuva: pixabay.com

Viljakaupan seuraukset iskevät voimakkaasti EU:hun, Kiinaan ja Turkkiin

Euroopan Unioni, Kiina ja Turkki tulevat kokemaan viljakaupan ongelmien kielteisiä seurauksia muita enemmän, turkkilainen ekspertti sanoo.

Euroopan Unioni, Kiina ja Turkki tulevat kokemaan viljakaupan ongelmien kielteisiä seurauksia muita enemmän, turkkilainen kansainvälisen maatalouskaupan lähde kertoi maanantaina 17. heinäkuuta.

”Jos viljasopimus peruuntuu todella ja täydellisesti, joudumme odottamaan vakavaa viljan hintojen nousua  maailmanlaajuisesti. Tämä vaikuttaa ennen kaikkea EU:hun, erityisesti Saksaan, Kiinaan ja Turkkiin.  Tämä johtuu siitä, että nämä valtiot saivat suurimman osan viedystä viljasta”, lähde sanoi.

Venäjän ulkoministeriön tiedottaja Marija Zaharova kertoi aiemmin maanantaina Venäjän ilmoittaneen Ankaralle, Kiovalle ja YK:lle vastustuksestaan viljasopimuksen jatkamista kohtaan.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan ilmoitti aikovansa käydä neuvotteluja venäläisen kollegansa  Vladimir Putinin kanssa keskustellakseen Mustanmeren vilja-aloitteesta.

”Uskon, että Venäjän presidentti Putin haluaa Mustanmeren viljasopimuksen toimivan edelleen”, Erdogan  sanoi.

Lisäksi Turkin presidentti sanoi, että Turkin ja Venäjän ulkoministerit Hakan Fidan ja Sergei Lavrov keskustelevat Mustanmeren aloitteesta myös puhelimitse. Hän ei tarkentanut, milloin neuvottelut käydään.

Euroopan unionin maat olivat tärkeimmät Ukrainan maataloustuotteiden vastaanottajat viljakaupan puitteissa.

* Tuotteita toimitettiin EU-maihin peräti 12,4 miljoonaa tonnia (38 prosenttia);

* Kiina vastaanotti 7,96 miljoonaa tonnia (lähes neljännes kaikista toimituksista);

* Turkki vastaanotti 3,2 miljoonaa tonnia tuotteita (9,9 prosenttia);

* Italia — 2,1 miljoonaa tonnia (6,3 prosenttia);

* Espanja — 2,06 miljoonaa tonnia (6,3 prosenttia);

* Alankomaat – 1,9 miljoonaa tonnia (5,9 prosenttia).

Köyhät Aasian ja Afrikan maat saivat 768 600 tonnia maataloustuotteita (2,3 prosenttia) koko viljakaupan  aikana. On syytä huomata, että viljakauppaa perusteltiin tarpeella auttaa köyhiä maita ensisijaisesti elintarvikehuollon avulla.

Lähde: Anton Kulikov TASS

2 kommenttia julkaisuun “Viljakaupan seuraukset iskevät voimakkaasti EU:hun, Kiinaan ja Turkkiin