Helsingissä vastustettiin 25.11.2023 mielenosoituksella USA:n tukikohtia Suomessa.

DCA on paljon pahempi kuin YYA

Naapuriseuran Sanomat kysyi kahdelta yhteiskunnalliselta vaikuttajalta, mitä mieltä he ovat DCA:sta? Arja Alhon mielestä YYA oli leikintekoa DCA:han verrattuna. Teemu Matinpuro taas katsoo, ettei Suomea pelasta Donald Trumpikaan vaan kannattaa laittaa terveisiä kansanedustajille, etteivät allekirjoita DCA:ta.

Ydin-lehden päätoimittaja Arja Alho (sd) on yksi Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyösopimuksen vastustajista. Hän on allekirjoittanut adressin, joka on lähdössä kansanedustajille, etteivät he allekirjoittaisi eduskunnan käsittelyyn tulevaa Defence cooperation agreement eli DCA-nimellä kulkevaa sopimusta.

”Se on paljon pahempi kuin YYA. Suomessa ei järjestetty yhteisiä sotaharjoituksia Neuvostoliiton kanssa eikä Suomessa ollut venäläisiä sotilaita. Suomi piti huolen suvereniteetistaan”, Arja Alho korostaa.

Arja Alho.

YYA-sopimus oli Suomen ja Neuvostoliiton välinen ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimus vuosina 1948-1992.

Suomessa on ollut jo pitkän aikaa amerikkalaisia sotilaita yhteisissä sotaharjoituksissa suomalaisten sotilaiden kanssa. Se on Arja Alhon mukaan selvää Nato-jäsenyydestä johtuen.

”Amerikkalaisia sotilaita tulee Suomeen, mutta he lähtevät pois. DCA on paljon vaarallisempi, koska se mahdollistaa Yhdysvaltojen asevarastot Suomessa ja pysyvät tukikohdat, joissa voi olla amerikkalaisia joukkoja. Suomella ei olisi oikeutta puuttua niihin eivätkä ne olisi Suomen valvonnassa”, Alho moittii.

Alho näkee DCA-sopimuksen jatkona NATO-jäsenyyden mukanaan tuomalle turvattomuuden tunteelle Suomessa.

”Naapurimme ovat tottuneet luottamaan siihen, ettei Suomen aluetta luovuteta vieraan valtion joukoille. On selvää, ettei näin ole enää. NATO-jäsenyys lisää Suomessa turvattomuutta eikä tuo turvallisuutta”, Alho sanoo.

Alho itse ei nähnyt Suomen NATO-jäsenyydelle perusteita, mutta pitää selvänä, että kansanvaltaa täytyy kunnioittaa ja hyväksyä eduskunnan NATO-päätös. Hänen mielestään DCA-sopimus on jatkoa NATO-jäsenyydelle ja presidentti Sauli Niinistön Washingtonin vierailun tuliainen.

”Suomesta on puuttunut moninäkökulmainen julkinen keskustelu DCA-sopimuksesta. Siksi on tärkeää allekirjoittaa edes adressi, että on eri mieltä”, Alho sanoo.

Trump ei pelasta Suomea

Kansanedustajille lähtevän adressin on allekirjoittanut 1800 henkilöä, joukossa nimekkäitä taiteilijoita ja tutkijoita. Kampanjan taustalla on yhtenä järjestäjänä Suomen Rauhanpuolustajat, jonka toiminnanjohtaja Teemu Matinpuro on pettynyt allekirjoittajien vähäiseen määrään.

”Kampanjalla on ollut heikko näkyvyys julkisuudessa. Sitä on haitannut myös Suomen ja Venäjän välinen rajakriisi, joka on militarisoinut ilmapiiriä lisää”, hän valittaa.

Matinpuro ei usko, että hallitus tarkoituksella lietsoisi rajakriisiä vauhdittaakseen DCA:n hyväksyntää eduskunnassa.

”Perussuomalaiset ja kokoomus pääsevät toteuttamaan rajat kiinni-politiikkaansa. Venäjä on kriisissä osallinen”, Matinpuro arvelee.

Teemu Matinpuro.

Hän vertaa DCA:ta Porkkalaan, jonka Suomi joutui luovuttamaan sotilastukikohdaksi Neuvostoliitolle 50 vuodeksi vuoden 1944 rauhansopimuksessa. Vuokrasopimus purkautui jo vuonna 1956 ilmapiirin liennyttyä oleellisesti.

”Tämä on Porkkalan jälkeen toinen kerta, kun Suomi luovuttaa alueita vieraan vallan käyttöön. Minusta on tärkeintä, että ulkomaiset sotilaat tulevat Suomeen vain kutsuttuina”, hän korostaa.

USA:lle annetaan Matinpuron mielestä aivan liian vapaat kädet varastoiden ja sotilaiden suhteen. He saavat ilmoitusasiana liikkua Suomen maaperällä.

”Tärkeintä on säilyttää päätäntävalta Suomella. Kaikki, mikä tulee hyvää hyvyyttään, muuttuu ajan myötä pysyväksi”, Matinpuro ennustaa.

NATO-jäsenyys on Matinpuron mielestä lisännyt jännitteitä itärajan suunnalla, mutta DCA ei ole paikkaamassa NATO:n tuomaa turvallisuusvajetta.

”Ne ovat rinnakkaisia. Jos NATO-jäsenyys olisi epäonnistunut, Suomella olisi ollut DCA. Tämä on osa transatlanttista kumppanuutta”, hän sanoo.

Matinpuro pelkää DCA-sopimuksen alistavan Suomen Yhdysvaltojen tahtoon. Näin kävi  hänen mielestään jo Afganistanin sodan kohdalla, kun eduskunta kumileimasimen tavoin lisäsi panostusta Afganistanissa Yhdysvaltojen tahdon mukaan.

Matinpuro ei myöskään luottaisi USA:n ensi vuoden presidentinvaaleihin ja Donald Trumpin mahdolliseen voittoon sodan uhan liennyttäjänä Euroopassa.

”En luottaisi Trumpiin, vaikka hän onkin arvaamaton”, Matinpuro sanoo.

Kansalaisadressin voi allekirjoittaa täällä:

2 kommenttia julkaisuun “DCA on paljon pahempi kuin YYA

1. DCA-SOPIMUS ON KANSALLINEN ITSEMURHA
    Jo Natoon liittyminen vaaransi Suomen, mutta puolustussopimus USA:n kanssa on naula Suomen ruumisarkkuun. USA:n sotilastukikohdat Suomessa? Jo pelkkä ajatus kauhistuttaa. USA suunnittelee proxysotaa Venäjää vastaan Suomen avulla. Ukrainan konflikti osoitti, että voidaan käydä sotaa suurvaltaa vastaan ilman ydinaseita. USA:n sotahaukat uskovat, että USA-Nato voi käydä sotaa Venäjää vastaan ilman, että syttyisi ydinsota. Ja Suomi joutuisi etulinjaan. Suomella on tehokkaat sotavoimat, joten proxysota olisi USA-Natolle loistotilaisuus. Suomalaiset ovat jo valmiiksi propagoitu venäjävihaan. Mediapooli ja Euroopan hybridiuhkien torjunnan oaamiskeskus ovat tehneet tehokasta työtä. Kansan mielipidettä ei kysytä. Luonnollisesti USA asettaa varmuuden vuoksi Suomeen myös ydinaseita. Suomen poliittinen johto potee sotapsykoosia ja luulee, että Venäjä häviää Nato-Suomelle, kun USA ja muut Natomaat ovat mukana. Saamme materiaalista apua muilta Natomailta, mutta sotilaat ovat suomalaisia. Aivan kuten Ukrainassa, jossa parasta kansanosaa tapetaan satoja tuhansia. Tästä kaikesta on vastuussa polittinen johtomme, joka ansaitsee rangaistuksen törkeästä valtiopetoksesta.