John Pilger

John Pilger in memoriam

Jan Nybondas

John Pilger on poissa, hän ehti täyttää 84 vuotta. John Pilger oli merkittävin englannin kielellä kirjoittava journalisti meidän aikanamme.

Hän aloitti kansainvälisen uransa dokumenttielokuvien tekijänä Vietnamissa ”amerikkalaisen sodan” aikana kuten ilmaisu siellä kuuluu. Ja näin hän jatkoi uransa loppuun asti, teki dokumenttielokuvia kirjoitustyönsä ohella, viimeinen elokuva käsitteli Kiinaa vastaan valmisteltavaa sotaa.

Australialainen Pilger ei joutunut lähtemään merten taa löytääkseen itselleen esikuvia koska sellainen oli omassa maassa. Hän oli Wilfred Burchett joka oli ensimmäisiä toimittajia paikalla dokumentoimassa Hiroshiman tuhoja atomipommin jälkeen. Sitten Burchett siirtyi Koreaan jossa oli alkanut sota, josta hän myöhemmin totesi jotenkin näin: ”Jos pidätte Vietnamin sotaa kauheana niin Korea oli sitäkin kauheampi”, sota jossa pommikoneilta loppuivat kohteet, jossa patoja tuhottiin ja kaupungit jyrättiin maan tasalle, kuten Pjongjang.

Merten taa Pilger sen sijaan lähti löytääkseen rahoittajia ja julkaisijoita töilleen, ja näin hän päätyi tekemään uransa Englannista käsin. Pilgerin aihepiiriin kuului ennenkaikkea vanhan imperiumin Englannin sekä sen perillisen Yhdysvaltojen pyrkimykset jatkaa maailman alistamista etenkin militarisminsa keinoin. Kaikki sodat sekä muut vallankaappaustoimet, jotka olivat lähtöisin näistä suurvalloista, joutuivat tarkastelun kohteeksi.

Hän toi maailman tietoisuuteen myös asioita, joista kukaan ei ollut kuullutkaan, kuten kuinka Chagosin saariryhmä Intian valtameressä ja siihen kuuluva Diego Garcian saari tyhjennettiin väkivalloin kaikista asukkaistaan brittien toimesta 60-luvulla ja luovutettiin Yhdysvalloille, joka rakensi sinne lentokentän, mistä B-52 pommikoneet ja muut lähtivät retkilleen Kauko-Idässä.

Saarten asukkaat joutuivat hajalleen ja osa heistä asuu Englannissa missä he ovat oikeusteitse pyrkineet saamaan kotisaarensa takaisin, toistaiseksi tuloksetta vaikka eräitä erävoittoja on ollut. Tukikohta puolestaan jatkaa toimintaansa.

Pilgerin uran kaari on myös kertomus siitä kuinka valtamedia on kulkenut aina vain kaventuvaan suuntaan, muuttuen hallitustensa propagandakoneiston osaksi. Ovet ovat sulkeutuneet ja vain vaihtoehtomedian sivut ovat enää avoinna Pilgerin kaltaisille tekijöille.

Jos löydätte mainintaa Pilgeristä Suomen mediassa tai muualla kertokaa se kommenteissa. Suomessa sensuroitu Venäjän kansainvälinen kanava RT lähetti Pilgerin muistoksi haastattelun, jossa hänen ystävänsä Afshin Rattansi kertoi hänen urastaan sekä viime vuosien kampanjasta Julian Assangen vapauttamisen puolesta, missä Pilger oli johtavia voimia. Haastattelu on nähtävissä Rumble -alustalla.

Pilgerin poliittinen vainu oli lähes pettämätön, ja englanninkielisenä hän pystyi lukemaan rivien välistä asioita, joita vieraskieliset eivät havainneet. Pilger oli ensimmäisiä joka varoitti Tony Blairista jo ennenkuin tämä oli liittynyt Bush nuoremman adjutantiksi tehden itsestään suuren luokan sotarikollisen.

Pilgerin tekstejä on luettavissa kirjoihin koottuna, mutta vain englanniksi. Suomen pienkustantamoiden rahkeet eivät riitä ja suuret kammoksuvat kriittistä journalismia. Ruotsin Aftonbladet julkaisi Pilgeriä vielä kaksikymmentä vuotta sitten, mutta kun lehti ostettiin norjalaisella rahalla, hiljenivät myös kriittiset äänet.

2 kommenttia julkaisuun “John Pilger in memoriam

1. ”Jos Suomen demarit eivät sokeasti olisi ihailleet Blairia vaan lukeneet Pilgerin kirjoituksia, ehkä he olisivat voineet neuvoa puolueen jäsen Sanna Marinia, että hän ei astuisi sotarikollisen palvelukseen.”

Jos Sanna ei olisi ”narsissi”, vaan olisi ajanut omien äännestäjien etuja, hän olisi toisen kauden PÄÄMINISTERI…