Kaavamainen Kortunov – Parasta ennen päiväyksen?

Andrey Kortunovin katsaus ”Maailma nyt Venäjän silmin” on valitettavasti ohittanut parasta ennen päiväyksen. Se on kirjoitettu vuosi sitten ja julkaistu kesäkuussa 2022. Maailma on radikaalisti muuttunut eikä kirjoittaja varmastikaan tänään näkisi asioita samalla tavalla. Ehkä. Vire on pessimistinen ja kaavamainen. Oleelliset näkökohdat puuttuvat täysin. Keskityn niihin.

Presidentti Putin ilmaisi helmikuussa 2022 Venäjän reagoidessa sotilasteknisellä operaatiolla Kiovan suorittamaan ja kiihdyttämään kansanmurhaan, että tavoitteena on Ukrainan denatsifikaatio ja demilitarisointi niin että paitsi Donbassin asukkaat myös Venäjä voivat tuntea olevansa turvassa.

Vuosi sitten ei ollut nähtävissä millä voimalla ja energialla Venäjä pystyy vastaamaan Yhdysvaltojen ja Euroopan unionin sensuuriin, talouspakotteisiin ja terroriin kuten Nord Stream -kaasuputken räjäytykseen CIA:n toimesta.

Kortunovin ansiokas analyysi ei ota huomioon Yhdysvaltojen käyttämiä jihadisteja ja natseja osana omaa poliittista toimintaansa. Mikäli näitä ei oteta huomioon, ei voida myöskään tulkita Jugoslavian, Lähi-Idän tai Ukrainan tapahtumia Venäjän ja Lännen kannalta.

Vuosi sitten vallinneeseen tilanteeseen verrattuna Euroopan unionin maat ovat syksyllä 2022 suoritetussa YK:n äänestyksessä luopuneet vastustamasta natsismia ja fasismia. Yhdysvallat ja Ukraina ovat jo pitkään tukeneet natseja. Ukraina on luopunut demokratiasta, vaaleilla valittu presidentti ajettiin maanpakoon natsien, Yhdysvaltojen ja useiden EU-maiden avulla vuoden 2014 väkivaltaisessa vallankaappauksessa.

Yhdysvallat on rahoittanut Ukrainan natseja jo 1950-luvulta saakka. Oligarkki Ihor Kolomoisky perusti Azovin natsi-armeijan ja rahoitti Zelenskyn vaalikampanjaa 2019. Suurin osa Ukrainan puolueista on lakkautettu. Ukrainan ortodoksista kirkkoa vainotaan ja venäjän- ja muun kuin ukrainankielisiä estetään käyttämästä omaa äidinkieltään. Lehdistö ja edistyksellinen TV-toiminta Ukrainassa on lakkautettu. Historian kirjat on kirjoitettu uudelleen ylistämään natsi-johtajia ja hävittämään Venäjän kulttuurin osuus Ukrainan historiassa.

Jotta voimme välttää pessimismin, on puhuttava myös piilossa olevista asioista. BRICS-maat ovat muuttumassa Venäjän ja Kiinan johdolla merkittäväksi toimijaksi uusien maiden pyrkiessä jäseniksi. Yhä uudet maat luopuvat dollarista ja siirtyvät kansallisiin valuuttoihin. Suurin osa maapallon maista on valmiita kantaviin ystävällisiin suhteisiin keskenään. Yhdysvalloilla ei ole ystäviä vaan ainoastaan sille alisteisia liittolaisia, jotka joutuvat pakotteiden kohteeksi elleivät heidän toimensa miellytä isäntäänsä.

2 kommenttia julkaisuun “Kaavamainen Kortunov – Parasta ennen päiväyksen?

1. Kiitos nopeasta reagoinnista. Olen eilen, luettuani tämän Kortunovin ”Рабочая тетрадь №69” miettinyt kovasti asiaa – eihän tämä vastaa nykytilannetta.
    Kortunov, muuten, ei ole enää Director General of the Russian International Affairs Council (RIAC).
    On vaihdettu 14.03.2023
    ”Источник ТАСС в МИД РФ сообщил, что в ходе предстоящего сегодня общего собрания членов Российского совета по международным делам (РСМД) гендиректор организации Андрей Кортунов будет заменен в связи с негативной оценкой результатов его деятельности.”
    ”TASS-lähde Venäjän ulkoministeriöstä kertoi, että tänään pidettävässä Venäjän kansainvälisten asioiden neuvoston (RIAC) jäsenten yleiskokouksessa järjestön pääjohtaja Andrei Kortunov korvataan, koska hänen toimintansa tuloksista on saatu negatiivinen arvio.” googlen käännös

2. Ja näin ollaankin tilanteen polttopisteessä. Kortunovin erottamisen syyt ovat – sitä edeltäneitä keskusteluja tuntematta – selvästi poliittisia.

Käsitykseni mukaan hänen esityksessään on tietysti päivittämisen tarvetta, erinäisten kehityskulkujen osalta.

Mutta merkittävä osa hänen ennakoimistaan prosesseistaan etenee. Varmasti on niinkin, että Venäjällä meneillään olevat pari vuotta tulevat olemaan raskaimmat sitten kylmän sodan päättymisen.

Mitä sitten analyysin tyyliin tulee, niin ei kai moniulotteisen tarkastelun tehtävä ole agitaatio ja tunnelman ylläpito? Siihen puuhaan soveltuvat muut tyylilajit.

Kortunovin keskeiset teemat, lännen yhtenäisyys, blokkeihin kuulumattomien maiden keskinäisten suhteiden kehitys ja Venäjän poliittis-taloudellisen järjestelmän kehitys suurten haasteiden edessä ovat edelleen jatkossakin ajankohtaisia.