”Ukrainalla on oikeus tappaa Vladimir Putin”

UPI:n tutkija: ”Putinin tappaminen voisi murtaa lumouksen ja avata jännittäviä mahdollisuuksia poliittiselle muutokselle”

Ulkopoliittisen instituutin tutkija Edward Hunter Christie katsoo, että Ukrainalla olisi oikeus iskeä suoraan Venäjän valtiojohtoon ja jopa Vladimir Putiniin, jos he niin haluavat. Christie esitti näkemyksensä viestipalvelu X:ssä.

”Naton ei pitäisi, sillä emme ole itse sodassa Venäjän kanssa. Mutta on reilua, että Ukraina voi tehdä niin, jos se he niin haluavat. Se olisi laillista, hän kirjoitti.

Länsimaat ovat olleet haluttomia toimittamaan Ukrainalle pitkän kantaman aseita. Esteenä on olettamus, että Ukraina iskee niillä Venäjän alueelle ja aiheuttaa suursodan.

Saksalaistutkija Fabian Hoffmann on Iltalehden mukaan sitä mieltä, että tiettyjä ”punaisia linjoja” ei pidä ylittää. Hän mainitsee muun muassa iskut poliittista johtoa vastaan. Suomen eduskunnan rahoittaman UPI-instituutin tutkija Christie on kuitenkin asiasta eri mieltä. Hän perustelee näkemystään sillä, että useimmilla venäläisillä on vain pinnallinen tuki sodalle ja jopa Putinille.

”Putinin tappaminen voisi murtaa lumouksen ja avata jännittäviä mahdollisuuksia poliittiselle muutokselle. Se olisi opetus myös Venäjän tuleville johtajille, Christie aprikoi..

Jos länsimaat olisivat suorassa sodassa Venäjän kanssa, pitäisi tappamisvaihtoehdon olla myös esillä, tutkija esittää.

”Putinin, Dmitri Medvedevin, Nikolai Patruševin ja Sergei Lavrovin ei pitäisi kuvitella, että he voivat tuhota mannertamme ilman, että he kokevat henkensä uhatuksi”, hän kirjoittaa.Puhun toimista, joilla vastataan siihen, että Venäjä aloittaa ensin hyökkäyssodan. Meidän on estettävä Venäjää käyttämästä ydinasearsenaaliaan suojana aggressiolleen. Kaikkien vaihtoehtojen on oltava tässä kontekstissa pöydällä, ellei Venäjä lopeta hyökkäämistä”, Christie kirjoittaa.

UPI:n tutkijan aatoksista uutisoi ensimmäisenä Verkkouutiset.

Päivitys klo 12.31. Anna Majuri UPI:n tiedotusosastolta sanoo, ettei instituutissa ole Christie-nimistä tutkijaa. Tiedotuspäällikkö ei ollut Naapuriseuran Sanomien tavoitettavissa. Christie on edelleen UPI:n henkilöstöluettelossa. Osoitetietojen mukaan hän asuu Belgiassa. Christien viimeisin UPI:n nimissä julkaistu teksti ajoittuu marraskuulle 2022.

10 kommenttia julkaisuun “”Ukrainalla on oikeus tappaa Vladimir Putin”

1. UPI:n verkkosivujen mukaan vanhempi tutkija Edward Hunter Christie on mukana ”Valtapolitiikkaa talouden keinoin: geotaloudellisen tutkimuksen aloite” -projektissa, jota rahoittaa Suomen Akatemia. Projekti on alkanut 1.10.2023 ja jatkuu vuoden 2027 loppuun.

2. Tutkija-Eetun, jos hän on oikea henkilö, on tällaisten kirjoitusten jälkeen pikaisesti syytä laatia testamentti, jos se on vielä tekemättä. Kirjoituspalkkiolla kannattaa laittaa ranttaliksi, vielä kun kerkiää.

3. Suomen poliittiselta johdolta, UPI mukaan lukien, on alkanut unohtua asioita. Jo pari vuotta sitten unohtui se että Ukrainan värivallankumouksen järjesti USA-Nato ja että uusi Ukrainan hallitus aloitti kansanmurhan jota Putin lähti estämään.

Uudempia unohduksia näyttää olevan diplomatia. Vain elukan tasolla oleva ihminen voi ehdottaa naapurimaan presidentin murhaamista. Jos Suomen hallitus ei heti anna sille elukalle potkuja, se todistaa itsekin olevansa elukan asteella (jonka se oikeastaan on jo todistanut hyväksyessään Gazan kansanmurhan).

1. Paljolti Eduskunnan rahoittama UPI on kummallinen instituutti, jonka toiminnassa on ollut jo pitkään jotain hyvin hämäriä piirteitä. Jo kesällä 2019, eli siinä vaiheessa, kun maamme tulevaa johtavaa russofobian levitttämisen asiantuntijaa, Mika Aaltolaa, vasta uitettiin sisään UPI:n johtajuuteen, oli julkisuuteen päässyt tietoja laitoksen ongelmallisesta johtamiskulttuurista. ”Ulkopoliittisessa instituutissa kytee johtamisongelmia – osa henkilökunnasta moittii hallintokulttuuria ”salailevaksi”. – kirjoitti Suomenmaa. STT oli nähnyt isntituutin muistion, jossa osa henkilökunnasta valitti, että johto ei esimerkiksi perustele päätöksiään riittävän hyvin henkilökunnalle.

Kiistaa oli syntynyt myös hallituksen sisällä, kun piti valita laitoksen johtajalle, Suomen Teija Tiilikaiselle seuraajaa. Tiilikainen kun oli – kuinkas sattuikaan – siirtymässä nyt johtamaan Helsingissä toimivaa Euroopan hybridiuhkien osaamiskeskusta. Osa hallituksen jäsenistä kritisoi valintaprosessin menettelyä, jossa hallituksen nimitystyöryhmä oli pyytänyt Tiilikaista arvioimaan seuraajakandidaattejaan. Tiilikaisen mukaan häneltä pyydettiin lausumaa ”yhdessä nimenomaisessa asiassa.” Kiistan vuoksi valinta siirtyi syksylle 2019.

Nimitystyöryhmä esitti Tiilikaisen seuraajaksi silloista ohjelmajohtajaa, Juha Jokelaa, mutta kuten tiedämme, valituksi tuli toinen hakija, myös silloinen ohjelmajohtaja, sittemmin Suomen TV:ssä ved(ät)etyn Nato-keskustelun ylivoimainen suosikkiasiantuntija Mika Aaltola.

Suomen Nato-keskustelusta on nyt ilmestynyt jo ensimmäisiä opinnäytetöitä. Theseuksesta löytyy mm. medianomiopiskelija Elina Sirosen mielenkiintoinen tilasto siitä, ketkä saivat äänensä kuuluviin A-Studion ohjelmissa – ja kuten NS:n keskustelijat jo olivat havainneet, niin nyt se on myös tilastollisesti tutkittu: ylivoimaisesti eniten näissä ohjelmissa vieraili UPI:n Mika Aaltola, yhteensä 111 kertaa ja hyvänä kakkosena taisikin sitten olla Jussi Halla-aho!