Vasemmistopuolueet ja vihreät jättivät tiistaina eriävän mielipiteen eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan enemmistön tekemään päätökseen hyväksyä ydinasekiellon poistaminen uudesta ydinenergialaista. Puolueet esittävät myös hallituksen lakiesityksen hylkäämistä.
Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus esittää presidentti Alexander Stubbin tukemana, että voimassa olevaa ydinenergialakia ja rikoslakia muutetaan niin, että jatkossa ydinräjähteiden maahantuonti, valmistaminen, hallussapito ja räjäyttäminen olisi mahdollista, jos kyse on Suomen sotilaallisesta puolustamista, jota toteutetaan osana Naton yhteistä puolustusta tai puolustusyhteistä.
Suomesta tulisi ydiniskujen kohde
Eriävässä mielipiteessä muistutetaan ulkoasiainvaliokunnan kuulemista asiantuntijalausunnoista, joista käy ilmi, että ydinaseiden tuonnin salliminen tarkoittaisi Suomen kohteiden päätymistä Venäjän puolelta iskettävien kohteiden joukkoon.
Vasemmistopuolueet ja vihreät arvostelevat eriävässä mielipiteessään sitä, ettei hallituksen esityksessä ole arvioitu lainsäädäntöön tehtävien muutosten tuomia riskejä tai mahdollisia heikennyksiä Suomen turvallisuuspoliittiseen asemaan.
”Suomi saatettaisiin asettaa alttiimmaksi erilaisille turvallisuusuhkille tai vastapuolen iskusuunnitelmia saatettaisiin kohdentaa suomalaisiin sotilaskohteisiin”, todetaan eriävässä mielipiteessä.
Ydinaseiden salliminen Suomen alueelle tarkoittaisi myös väärintulkintojen ja siten vahingossa alkavan ydinsodan todennäköisyyden riskin kasvamista, riippumatta siitä onko ydinaseita Suomen alueella vai ei. Lisäksi vaikutusten arvioinnista puuttuu täysin varsinaisen ydinräjähdyksen aiheuttamien tuhojen ja vaikutusten arviointi.
Suomen ydinaselainsäädännön löyhentäminen ja ydinaseiden salliminen Suomen alueella toimisi myös Suomen pitkäaikaisen ydinaserajoituksia ja ydinaseriisuntaa edistävän linjan vastaisesti.
Eriävän mielipiteen allekirjoittajat muistuttavat myös siitä, että Suomen ydinaselainsäädännön löyhentäminen ja ydinaseiden salliminen Suomen alueella toimisi myös Suomen pitkäaikaisen ydinaserajoituksia ja ydinaseriisuntaa edistävän linjan vastaisesti.
DCA-sopimus mahdollistaisi amerikkalaisten ydinaseiden tuonnin Suomeen
Eriävässä mielipiteessä todetaan asiantuntijoiden todenneen, että Yhdysvaltojen kanssa tehtävän puolustusyhteistyön puitteissa voitaisiin Suomeen tuoda ydinaseita. Tämän mahdollistaa DCA-sopimuksen konsultaatiopykälä.
”Ydinräjähteen tuominen Suomen alueelle, kuljettaminen Suomessa, toimit-taminen Suomeen tai hallussapito Suomessa on valtiosääntöisesti ja kansainvälisoikeudellisesti niin merkittävä kysymys, ettei sitä tulisi voida pitää sallittuna pelkän DCA-sopimuksen mukaisen konsultaation, koordinaation tai ennakkoilmoituksen perusteella”, toteavat eriävän mielipiteen allekirjoittaneet kansanedustajat.
Mikäli ydinasekielto nyt poistetaan, Suomen strateginen asema muuttuu tavalla, joka edellyttäisi ydinasekirjausten lisäämistä DCA-sopimukseen, todetaan eriävässä mielipiteessä.
Ydinaseita voitaisiin tuoda Suomeen koska tahansa
Lakiesityksellä halutaan eriävän mielipiteen mukaan mahdollistaa ydinaseiden kuljettaminen Suomen alueella ja maaperällä myös rauhan aikana, jos se liittyy puolustusyhteistyöhön, esimerkiksi sotilaalliseen suunnitteluun, harjoitteluun, suorituskyvyn kehittämiseen.
Lakiesityksessä on myös tarkoituksella jätetty määrittelemättä käsite ”rauhan aika”. Käytännössä lakiesitys menee siten ydinaseiden sallimisen suhteen pidemmälle kuin on annettu ymmärtää lain tarpeellisuutta aiemmin perusteltaessa, toteavat eriävän mielipiteen allekirjoittajat.
Eriävän mielipiteen allekirjoittivat kansanedustajat Johannes Koskinen (sd), Ville Skinnari (sd), Tytti Tuppurainen (sd ), Timo Harakka (sd), Inka Hopsu (vihr) ja Veronika Honkasalo (vas).
Lopullinen päätös vielä ennen eduskunnan kesälomaa
Ulkoasiainvaliokunnan lausuma käsitellään vielä puolustusvaliokunnassa, jonka päätös tulee vielä eduskunnan täysistunnon käsiteltäväksi. Lopullinen päätös tehdään istuntosalissa.
Orpon hallitus aikoo viedä ehdotuksensa ydinasekiellon purkamisesta lävitse hallituspuolueiden ja keskustalta saaman tuen avulla ja äänestyspäätöksellä vielä ennen eduskunnan kesäloman alkamista.
5 kommenttia julkaisuun “Vasemmisto ja vihreät: Ydinasekieltoa ei tule kumota”
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Lakiesitys tullee menemään läpi hallituspuolueiden ja keskustan äänillä, ellei kansa mene joukolla osoittamaan mieltään Eduskuntatalon eteen äänestyspäivänä…
Tuskin ihmiset ottavat mallia Ranskan/Pariisin mielenosoituksista. Korkeintaan kourallinen nuorisoa. Lisäksi poliisi tekee kaikkensa estääkseen mielenosoituksen onnistumisen.
Hyvä noin, jos ovat tosissaan eikä kyse ole puoluepoliittisesta irtopisteiden hankkimisesta. Ymmärtääkseni perustelut liittyvät Suomessa olevien ydinaseiden Suomelle aiheuttamiin riskeihin. Hyvä ja riittävä perustelu mielestäni.
Kuitenkin rauhan turvaaminen (Suomeen, Pohjoismaihin, Eurooppaan ja koko maailmaan), vastakkainasettelun lopettaminen (sehän on nyt luotu keinotekoisesti mm. Ukrainan avulla USA-Naton globaalin hegemonian säilyttämiseksi ja jopa vahvistamiseksi) ja hyvien suhteiden luominen Venäjään (jos ei nyt haluta tai EU-USA-Naton painostuksesta voida, niin pitkällä tähtäyksellä kuitenkin) olisivat vieläkin parempia ja kestävämpiä perusteluja.
Lisään sen itsestäänselvyyden, ettei Venäjä ole ollut eikä olisi missään tilanteessa uhka sotilaallisesti liittoutumattomalle saati ystävällismieliselle Suomelle. Uhkaamalla Venäjää Yhdysvaltojen ja Naton sotilailla ja aseistuksella – ehkä jopa ydinaseilla – Suomi on itse omalla toiminnallaan tehnyt Venäjästä uhkan itselleen. Ei nytkään rauhan aikana (ellei esim. ydinaseuhka käy Venäjälle sietämättömäksi), vaan mahdollisen sodan aikana. Venäjä ei sotaa halua, mutta USA-Nato yrittää parhaillaankin murskata Venäjän Ukrainaa hyväksi käyttäen.
Ukrainan kautta tapahtuvaa sotimistahan perustellaan sillä, että Venäjä olisi provosoimattomasti hyökännyt Ukrainaan. Totuushan on aivan toisenlainen lähtien mm. siitä, että aikoinaan 1990-luvun alussa luvattiin olla laajentamatta Natoa Venäjän suuntaan, mutta ei nyt mennä siihen. No se vielä, että Venäjä olisi eri vaiheissa tyytynyt esimerkiksi Ukrainan puolueettomuuteen (ilmeisesti sotilaalliseen puolueettomuuteen) ja vain Donetskin ja Luganskin liittymiseen Venäjään, mutta aina USA-Nato (ja myöhemmin erityisesti EU) on ollut rauhan esteenä.
Olen samaa mieltä, ei ydinaseita Suomeen. Suosittelen kaikkia ydinaseita kannattavien, että menevät käymään Tsernobylin reaktorissa ns. haistelemassa ydinsaastetta ja saamaan säteilyä.