AVOIN MIELISTELY ON ALOITETTAVA

”Avointa keskustelua tulee siis käydä siitä, miten parhaiten mielistelemme USA/Natoa – varmistamme, että päätöksemme miellyttävät Washingtonin herroja ja rouvia”.

Mauno Saari

Olen pitänyt Helsingin Sanomia vakavana, jopa tosikkomaisena sanomalehtenä. Tunnustan olleeni väärässä, sillä myös huumoria löytyy. Siitä todisteena lehti julkaisi 4. marraskuuta 2023 uunituoreen päätoimittajansa Erja Yläjärven kolumnin – tai oikeammin humoristisen pakinan otsikolla ”Nato-Suomen turvallisuuskeskustelu kaipaa nyt avoimuutta”.

Avoin keskustelu on siis päätoimittajan mielestä aloitettava nyt, kun Nato-jäsen Suomi on jo saanut valmiiksi sotilaallisen sopimuksen Yhdysvaltojen kanssa. Enää puuttuu eduskunnan hyväksyminen, mutta aiemman kokemuksen mukaan se saattaa hoitua helposti, kun tasavallan presidentti käy avoimen keskustelun puoluejohtajien kanssa.

Kuten Erja Yläjärven kolumnipakinassa todetaan, aiemmassa liittoutumattomassa Suomessa  ”tällainen sopimus olisi ollut valtava asia”, mutta nyt se viedään läpi kiireellä ja on vain ”ilmoitusluontoinen”.

Päätoimittaja toteaa, ettei Nato-jäsenyydestä käyty keskustelua, ei myöskään tästä USA:n kanssa solmittavasta sopimuksesta. Se on hänen mielestään kai luontevaa, koska ”puolustuspoliittisten asioiden nopea päätöksenteko ilman julkista keskustelua on todennäköisesti laajasti hyväksyttyä suomalaisten keskuudessa”.

”Avoin puhe voisi kansalaisille näyttää jopa heikkoudelta”, HS-päätoimittaja kirjoittaa.

Mihin meitä alamaisia tarvitaan muuhun kuin ylistämään vahvoilta näyttäviä johtajia?  Entä mihin näitä johtajia tarvitaan sen jälkeen, kun Nato-Suomi on sopinut, että USA:n joukot voivat miehittää maan?

HS-päätoimittaja vastaa: ”Sotilaallisesti liittoutuneessa maassa voi tulla vastaan useita uusia, periaatteellisia tilanteita, joissa Suomen lojaliteetti tärkeintä liittolaista eli Yhdysvaltoja kohtaan käytännössä määrittää myös poliittista päätöksentekoa.”

Purkakaa tuo hieman konstikas virke realismiksi: Avointa keskustelua tulee siis käydä siitä, miten parhaiten mielistelemme USA/Natoa – varmistamme, että päätöksemme miellyttävät Washingtonin herroja ja rouvia.

Näyttää siltä, että kunhan tämä DCA-sopimus on hujautettu eduskunnan läpi ja saatettu voimaan, Suomi on asettunut tanakasti historian nurjalle puolelle, antanut omasta halustaan sitoa itsensä sotahaukkojen hallinnoimaan USA:han, jolla ei ole ainuttakaan ystävää satelliitti-Israelia ja Suomea lukuun ottamatta ja jonka käyttäytyminen on päivä päivältä arvaamattomampaa.

HS-päätoimittajakin viittaa tähän: ”…Yhdysvaltojen ulkopolitiikan suunta on käymässä ennustamattomaksi ja maan intressit Euroopassa voivat lähivuosina merkittävästi vaihdella.”

USA:n ote Lähi-idässä on hervonnut. Sen katse on suunnattu Aasian kantille hahmottuvaan, Kiinaa vastaan suunnattuun sotilasliittoon. Taloudellisesti vajoava Eurooppa, ristiriitojen repimä Eu ja voimaton Nato jäävät sivuun varsinkin, jos Mr. Trump nousee takaisin valtaan.

Jos pahin toteutuu, avointa keskustelua pitää siis käydä siitä, miten Suomi-parka selviytyy väärine päätöksineen.

En olisi uskonut eläväni tällaista aikaa. Itsenäisyydestä on luovuttu. Eu-jäsenyyden myötä menetimme jo melkein kaiken. Naton jäsenenä ja Yhdysvaltain liittolaisena menee loputkin. Jäljellä on Maamme-laulu, joka kohta sanoitetaan uudelleen.

6 kommenttia julkaisuun “AVOIN MIELISTELY ON ALOITETTAVA

1. Kun Suomi menettää loputkin maansa hallinnasta USAlle DCA-sopimuksen myötä, niin vastaavasti Ruotsi pitää suitset omissa käsissään. Olkoonkin, että kumpikin hölmöilee perusteellisesti. USAn talous on kohti romahtamista ja sen vaikutusvalta liittolaisineen murenee alue kerrallaan. Minkä takia USA on halukas satsaamaan Suomeen ja Ruotsiin? No koska näkee, että Venäjällä on valtavat alueet ja luonnonrikkaudet ja jotka USA haluaa ne itselleen hävittämällä Venäjän. Sitä varten pitää päästä lähemmäksi. Mutta kuten muuallakin maailmassa on USA laskenut väärin. Tosin uhreiksi tulevat maiden omat kansalaiset, suomalaiset ja ruotsalaiset. Kun eri maiden ihmiset näkevät sen, mitä amerikkalaiset ajavat ja haluavat, niin amerikkalaisista tulee maailman hyljeksityin kansa, ja täysin itse aiheutettuna.

2. No, tärkein yksittäinen ”vastaantuleva periaatteellinen tilanne”, jossa Suomeltä tietty edellytetään sokeaa kuuliaisuutta on esimerkiksi se hetki, kun Yhdysvallat päättää käyttää suomalaisia asevelvollisia tai reserviläisiä omissa operaatioissaan. Nämäkin on varmasti jo mietitty Atlantin takana. Finland- first to go, last to know. Vai miten se meni?
    Entäs Ruotsi ? Ruotsi pelasi korttinsa niin, että sille jää jonkinlainen neuvonantajan rooli ja huomattava liikkumavara. Tietääkö Ruotsi jotain, mitä me emme tiedä? Ei tarvitse vastata.
    En tiedä, olemmeko menossa kohti sotaa, mutta jos olisimme, näyttäisi valmistelut juuri tältä umpikujalta, mihin meidät on ajettu.

3. hesari näyttää saaneen tasoisensa päätoimittajan. minä onneksi heräsin jo 1995 hesarin törkeään EU-liittymispropagandaan (Tsirinovski) enkä ole sen jälkeen läpyskää edes vilkaissut. Mitä tulee lähestyvään sotaan niin ihmettelen epäililijöitä. Natohan miehittää Suomeaa paraikaa ja roudaa aseita upouusiintukikohtiinsa. Sota siitä tulee.