Jaakko Laakso: Suomi luovuttamassa alueita Yhdysvaltojen asevoimien käyttöön

– Suomi neuvottelee parhaillaan Yhdysvaltain kanssa ns. puolustussopimuksesta, jonka avulla Yhdysvallat haluaa varastoida Suomen alueelle raskaita aseita ja asejärjestelmiä amerikkalaisjoukkojen käyttöön kriisi- ja sotatilanteita varten, sanoo pitkään eduskunnan puolustusvaliokunnan varapuheenjohtajana toiminut Jaakko Laakso.

Naapuriseuran tilaisuudessa puhuneen Laakson mukaan Suomen ja Yhdysvaltain välisissä neuvotteluissa on käsitelty myös laajojen maa-alueiden luovuttamista Yhdysvaltain asevoimien käyttöön samalla tapaa kuin Norja on jo päätetty. Ulkoministeri Pekka Haavisto vieraili viime vuoden joulukuussa neuvottelemassa sopimuksesta Yhdysvaltain ulkoministeri Antony Blinkenin kanssa.

Tiettävästi sopimuksen sisällöstä keskusteltiin myös juuri päättyneellä presidentti Sauli Niinistön Yhdysvaltain vierailulla, jonka aikana hän ”sattui” tapaamaan myös presidentti Joe Bidenin.

– Kyse on Naton sotilaallisen infrastruktuurin ulottamisesta myös Suomen alueelle. Yhdysvaltain ohella myös muut Nato-maat voisivat käyttää Yhdysvaltain asevoimille varattavia alueita, sanoo vasemmistoliiton entinen kansanedustaja.

Laakso mainitsi Ruotsin puolustusministerin Pål Jonsonin kertoneen tammikuussa Sälenin turvallisuuskonferenssissa, että Ruotsi aikoo sisällyttää puolustussopimukseen laajoja alueita eri puolilla maata, joita Yhdysvaltain asevoimat voivat käyttää. Alueita on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ainakin Tukholman ja Göteborgin läheisyydessä.

– Ruotsin puolustusministerin mukaan Yhdysvaltain joukot saapuisivat kriisi- ja sotatilanteessa nopeasti paikalle, sillä sopimukseen on tarkoitus sisällyttää tätä koskevat järjestelyt. Tukikohtamaiset olosuhteet rakennettaisiin jo ennakolta. Amerikkalaisjoukkojen käytössä olisi myös etukäteen Ruotsiin varastoitavat  raskaat aseet ja asejärjestelmät, toteaa Laakso.

Presidentti Niinistön viime lauantaina Ylelle antaman haastattelun mukaan Suomen osalta kyse on ”samantyyppisestä” sopimuksesta, minkä Norja solmi Yhdysvaltain kanssa jo viime vuonna. Myös Tanska neuvottelee parhaillaan Yhdysvaltain kanssa solmittavasta puolustussopimuksesta.

Suomi ei sulje pois ydinaseita

Laakso käsitteli myös Naton ydinasepolitiikkaa ja totesi Marinin hallituksen yhdessä presidentti Niinistön kanssa muuttaneen Nato-jäsenyyden myötä maamme ydinaseettomuutta tukeneen politiikan päälaelleen.

– Muutosta kuvaa hyvin se, että aikaisemmin ydinasekieltosopimusta tukeneet kolme hallituspuoluetta – Sdp, vihreät ja vasemmistoliitto – antavat nyt kaikki tukensa Naton ydinasepolitiikalle. Muutoksen myötä Suomi äänesti YK:ssa nyt ensi kertaa ydinasekieltosopimusta vastaan.

Laakson mukaan suurin muutos on tapahtunut vasemmistoliitossa, joka viime kesänä pidetyn puoluekokouksen äänestyspäätöksellä antoi tukensa ydinaseiden sijoittamiselle Suomeen kriisi- ja sota-aikana. Jatkossa vasemmistoliitto vastustaa ydinaseiden sijoittamista Suomeen vain rauhan aikana.

Kannanoton taustavoimat – puheenjohtaja Li Andersson ja eduskuntatyhmän puheenjohtaja Jussi Saramo – eivät todennäköisesti ymmärtäneet, että Nato-jäsenyyden ja ydinasepolitiikan muutoksen myötä Suomi on etulinjan valtio ja sotatilanteessa todennäköinen ensi-iskun kohde ainakin silloin, jos maassamme on Yhdysvaltain ja Naton tukikohtia sekä ydinaseita.

Laakso muistutti, että presidentti Niinistö on useampaan otteeseen ilmoittanut, ettei Suomi kannata ydinaseiden sijoittamista maahamme. Päätöksiä asiasta hän ei kuitenkaan ole halunnut tehdä. Hänen toimikautensa päättyy jo ensi vuonna eiväkä hänen antamansa lupaukset sido millään tavoin uutta presidenttiä ja hallitusta.

– Pääministeri Sanna Marin on haastatteluissaan viitannut Naton nuclear sharing -politiikkaan ja nyt pidetään jo varmana, että Suomi tulee jatkossa osallistumaan Naton ydinasesuunnittelu-työryhmän toimintaan ja vuosittaisiin ydinasesotaharjoituksiin, sanoo Laakso.

Yhdenkään hallituspuolueen puheenjohtaja ei Laakson mukaan ole vastustanut Naton ydinasesuunnittelutyöryhmän toimintaan tai ydinasesotaharjoituksiin osallistumista tulevaisuudessa. Ja oppositiopuolueissa, ennen kaikkea kokoomuksessa ja perussuomalaisissa, osallistumista taas kannatetaan aktiivisesti.

– Puolustusvoimissa – mitä ilmeisimmin presidentin ja hallituksen valtuuttamana – pohditaan myös suomalaishävittäjien osallistumista Euroopassa olevien ydinasetukikohtien ja ydinaseiden siirtokuljetusten suojeluun, kertoo Laakso.

Jaakko Laakso oli vasemmistoliiton kansanedustaja vuosina 1991 – 2011.

4 kommenttia julkaisuun “Jaakko Laakso: Suomi luovuttamassa alueita Yhdysvaltojen asevoimien käyttöön

1. Kun Nato-jäsenyyden todellinen hinta paljastuu suomalaisille, on kaikki liian myöhäistä. Suomi pelasi pois Niinistön johdolla kaiken liikkuma- ja pelivaransa. Kyseessä on Suomen historian suurin kansallinen petos.

2. Puolustussopimus. Mikä tulee sitten Naton tukikohdan nimeksi? Puolustusyksikkö?
    Voi, voi… Miten meitä sumutetaan?!
    Yhdysvallat otti riemusta kiljuen Suomen mukaan sotilasliitto Natoon. Nyt on 1344 km rajaviivaa Venäjän maaperälle. Onhan tätä vuosien varrella hiljaksekseen valmisteltu, ja nyt kertarytinällä Natoon, niin ettei kansa ennätä edes tajuamaan koko asiaa.
    Silmät ummessa mennään eduskuntavaaleihin.

3. NATO-sopimus on pieni asia tällaisten tukikohtien rinnalla. Norjalaisille tukikohta-asiasta kirjoitettiin jo viime kesänä https://www.newsinenglish.no/2022/06/07/americans-settle-in-on-norwegian-bases/ ja
    kiistaa on ollut mm. ”pysyvistä” tukikohdista. Suomalaisille maan johdon neuvotteluista näköjään kerrotaan vasta sitten, kun hommat on tehty, maan tavan mukaan. Mihin näitä suunniteltuja tukikohtia mahtaakaan Suomeen tulla ja kenen maille? Haiskahtaako tässä maanpetos?