YK:n turvallisuusneuvoston kokous.

Kiina turvallisuusneuvoston puheenjohtajaksi – Gazan tulitauko ensisijaista

”Umpikujasta ulos pääseminen on laillinen velvollisuutemme”.

Kiina on aloittanut YK:n turvallisuusneuvoston kiertävän puheenjohtajuuden marraskuussa. Se pitää tulitauon edistämistä Israelin ja Palestiinan konfliktissa ”ensisijaisena”, sanoo Kiinan pysyvä edustaja YK:ssa Zhang Jun.

Kuolleiden lukumäärä on ylittänyt 10 000 molemmin puolin lokakuun 7. päivästä lähtien ja 9 000 Gazan kaistalla. ”On välttämätöntä edistää tulitaukoa ja pysäyttää taistelut, estää siviiliuhrien lisääntyminen, estää laajempi humanitaarinen katastrofi ja estää konfliktin leviäminen”, suurlähettiläs Zhang Jun sanoi tiedotustilaisuudessa Kiinan puheenjohtajakauden työstä YK:n turvallisuusneuvoston kokouksesta keskiviikkona.

Uusimmasta Israelin ja Palestiinan välisestä sodasta on nopeasti tullut tappavin ja tuhoisin viidestä sodasta, jotka on käyty sen jälkeen, kun Hamas hallitsi Gazan kaistaa vuonna 2007, uutistoimisto AP raportoi. Tämän konfliktin alkamisen jälkeen Gazassa ja Länsirannalla on kuollut lähes 9 000 palestiinalaista ja Israelissa 1 400. Israelin maaoperaatioiden jatkuessa ja konfliktin kiihtyessä entisestään kuolonuhrien määrä jatkaa nousuaan.

Läpimurto vaikea

Kiinalaiset analyytikot sanoivat, että Yhdysvaltojen ja muiden YK:n turvallisuusneuvoston jäsenten erilaisten tulitaukokantojen vuoksi on erittäin vaikea nähdä läpimurtoa YK:n päätöslauselmien hyväksymisessä. Yhdysvallat käyttää jatkossakin veto-oikeuttaan puolustaa Israelin ”oikeutta itsepuolustukseen”, mikä tarkoittaa, että Israelin armeija jatkaa pommituksiaan ja hyökkäyksiään Gazaa vastaan.

Wang Jin, apulaisprofessori Northwest Universityn Lähi-idän tutkimuksen instituutista kertoi Global Timesille torstaina, että YK:n turvallisuusneuvoston presidentillä on velvollisuus puhua turvallisuusneuvoston puolesta, kun jäsenet pääsevät yksimielisyyteen ja isännöi neuvoston viralliset ja epäviralliset kokoukset.

Se näyttää symboliselta toiminnalta, mutta sillä voi myös olla rakentava rooli, esimerkiksi ”agendan asettaminen”, Wang sanoi.

Kiina työskentelee muiden turvallisuusneuvoston jäsenten kanssa edistääkseen rauhaa ja neuvotteluja ja pyrkii rakentamaan humanitaarisia käytäviä yhdistämään Gazan ja ulkomaailman.

Merkittäviä ponnisteluja

Zhang vastasi kysymykseen siitä, kuinka toiveikas hän oli nykyisestä umpikujasta pääsemisen suhteen  turvallisuusneuvoston jäsenten keskuudessa ja Gazan tilannetta käsittelevän tekstin hyväksymisestä. Zhang sanoi: ”Se on kysymys, jonka me kaikki esitämme itseltämme ja minä kysyn itseltäni. Se ei ole vain moraalinen velvollisuutemme, se on laillinen velvollisuutemme.”

”Jokaisen hyväksytyn tekstin on kuitenkin oltava tärkeä ja merkityksellinen, ja sen on lähetettävä asianosaisille osapuolille vahva viesti tulitauosta ja kansainvälisen oikeuden noudattamisesta”, Zhang sanoi. Vaikka tämä viesti ei aiheuttanut ongelmaa monille neuvoston jäsenille, se aiheutti ongelmia tietyille jäsenille. Gazan siviilien, lasten ja äitien kutsujen edessä Kiinan valtuuskunta ei kuitenkaan luovuttanut, suurlähettiläs sanoi.

Kiinan valtuuskunta jatkaa työtään vaatiakseen tulitaukoa, varmistaakseen siviilien suojelun ja estääkseen jännitteiden pahenemisen sekä humanitaarisen katastrofin, Zhang sanoi.  Kiina keskittyy ”merkittäviin toimiin” koko ajan viitaten yleiskokouksen päätöslauselmaan.

Zhangin mainitsemassa päätöslauselmassa 27. lokakuuta Yhdysvallat, Israel ja 12 muuta maata äänestivät sitä vastaan, kun taas 121, mukaan lukien Kiina, Venäjä, Ranska ja useimmat YK:n jäsenet, äänestivät puolesta ja 44 pidättyi äänestämästä. Päätöslauselman teksti lähetti selkeän viestin tulitauosta, siviilien suojelusta ja humanitaarisen avun antamisesta.

Itsepuolustusoikeuden väärinkäyttöä

Yhdysvallat on käyttänyt Israelin ”itsepuolustusoikeutta” tekosyynä estääkseen tulitauon päätöslauselmaluonnoksen käsittelyn YK:n turvallisuusneuvostossa. Ma Xiaolin, Zhejiangin kansainvälisen tutkimusyliopiston Välimeren tutkimusinstituutin johtava professori ja dekaani, sanoi Global Timesille torstaina, että kaikissa tulevaisuudessa hyväksyttävissä päätöksissä pitäisi olla selkeät rajoitukset, jotta estetään Israelin väärinkäyttö ”itsepuolustuksensa oikeuttamiseen”. Monet Gazassa kuolleet ihmiset olivat viattomia siviilejä, kuten naisia ​​ja lapsia.

Analyytikot selittivät, että Israelin ajattelutapa on, että koston etsiminen ja Hamasin eliminoiminen ovat paljon tärkeämpiä kuin siviiliuhrien estäminen, ja siviiliuhreista Gazassa pitäisi syyttää Hamasia eikä Israelia. Israel vetoaa ”itsepuolustusoikeuteensa” jolloin ”sivuvahinkoja” on vaikea välttää.

Suurin osa kansainvälisestä yhteisöstä ajattelee kuitenkin toisin. Sillä ei ole mitään tekemistä ”itsepuolustuksen” kanssa, kun Israelin joukot kostavat 1 400 israelilaisen kuoleman 9 000 palestiinalaisella, joista suurin osa on viattomia siviilejä.

Vasta kun YK:n turvallisuusneuvoston pysyvä jäsen, jolla on veto-oikeus, muuttaa mielensä ja alkaa toimia vastuullisen maan tavoin, YK:n turvallisuusneuvosto voi tehdä sitovan päätöslauselman, joka voi tehokkaasti saada aikaan tulitauon Gazaan, sanoivat asiantuntijat.

Asialistalla monia tärkeitä kysymyksiä

Turvallisuusneuvostossa käsitellään marraskuussa myös Syyriaa, Jemeniä sekä Bosnia ja Hertsegovinaa koskevia kysymyksiä. Myös YK:n avustusoperaatio Sudanissa, YK:n operaatio Keski-Afrikan tasavallassa sekä Somaliaa koskevien pakotetoimenpiteiden valtuutuksen jatkaminen ovat asialistalla. Vuosittain käydään säännöllistä vuoropuhelua rauhanturvapoliisin komentajan kanssa, Zhang kertoi tiedotustilaisuudessa.

Turvallisuusneuvoston puheenjohtajuus vaihtuu neuvoston 15 jäsenmaan kesken kuukausittain. Kiina toimi viimeksi kiertävänä puheenjohtajamaana elokuussa 2022.

Lähde: Yang Sheng ( Global Times )