Ukrainassa mennään fifty-fifty

Arvailu on aina tyhjää parempi.

Sotilasekspertti YLE:n uutisille 6.10.2023:

”Ukraina on etenemässä ja voimasuhteet ovat aikalailla fifty-fifty. Jos se tällaisena jatkuu, Venäjä on miesmääräisesti hiljalleen häviämässä. Jostain on pakko saada lisää sotilaita, jotta romahduksia tai murtumia ei tapahdu, sanoo Venäjän asevoimiin ja sotilaspolitiikkaan perehtynyt erikoistutkija Pentti Forsström Maanpuolustuskorkeakoulusta.

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022, sillä oli noin 200 000 sotilasta. Viime syksynä Venäjä joutui värväämään lisää joukkoja julistamalla ”osittaisen mobilisaation”.

Tavoitteena oli haalia koko Venäjän alueelta 300 000 miestä lisää rintamalle. Venäläisten mukaan tavoite onnistui, mutta lännessä väitettä ei ole pidetty uskottavana.

Joka tapauksessa sotilaita saatiin kokoon sen verran, että ”pystyttiin vakauttamaan sota eikä jouduttu perääntymään”, Forsström kuvaa. Nyt rintamalle kuitenkin tarvitaan lisää miehiä.”

8 kommenttia julkaisuun “Ukrainassa mennään fifty-fifty

1. Että sellainen asiantuntija. Kehotan katsomaan Danny Haiphongin YouTube -kanavalla olevaa tuoretta keskustelua jossa mukana mm. Scott Ritter ja Andrei Martyanov. NATO ei pärjää Kiinalle eikä Venäjälle, vaikka kokoaisi kaikki suomalaisetkin joukon jatkoksi. Venäjä on jarrutellut koska on pitänyt neuvotteluratkaisua sotaa parempana. Kun tämä tie ei ole auennut on edessä laajempi sota.

Jonkun pitäisi myös systemaattisesti seurata Suomen mediaa niin vastenmielistä kuin se onkin. Tällä viikolla osui sattumalta silmiin video jossa oli mm. Hesarin toimituksen sotajuttuja. ”Sota voi olla ihmisen parasta aikaa”, yllytetään ja aivopestään nuoria tavalla jonka jo pitäisi täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Jos Suomen mediasta on kiinni Suomi liukuu väistämättä sotaan, voidaan vain panna toivomme siihen, että isäntämaa Yhdysvalloissa kaikki eivät ole yhtä hurahtaneita, kuten eivät olekaan.

1. Näin juuri. samaa on sanonut myös Douglas Macgregor, että venäjä ei poliittisista syistä ole edennyt, koska on odotellut neuvotteluratkaisua, toinen seikka on, että ei halua konfliktin kuitenkaan laajenevan.

Mitenkä tässä näin kävi? Kylmän sodan aikoihin länsi oli muka niin reilu, rehti ja luotettava, Neuvostoliitto paha. Nyt asia on päin vastoin. Neuvostoliiton tilalla vaan on Venäjä.

2. Minäkin kunnioitan niitä, jotka jaksavat seurata valtamediaa ja silloin tällöin kommentoida sen ylilyöntejä. Itse olen armahtanut itseni sen seuraamiselta muutoin paitsi kahdesta lähteestä katson otsikot. Harvemmin luen mitään otsikoiden alta, koska luottamus on kerta kaikkiaan mennyt. Varmaan siellä on tottakin, mutta vähintään puheista, rivien välistä ja sanavalinnoista huokuva asenne on vastenmielinen.

2. Harvemmin niissä enää on mitään, mitä voisi luokitella todeksi. En seuraa minäkään mitään valtamediaa ja tismalleen samasta syystä. Niiden asenne on todella vastenmielinen. Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä uskoo kaiken, minkä esim. Yle kertoo.

3. Nämä ylen uutiset Venäjästä ovat vertaansa vaille. Uudistetussa ylen nettisivustossa on pentuliven seuraksi asetettu ”Venäjän hyökkäys” paraatipaikalle.

No, huominen kertoo totuuden miten asiat maailmalla etenevät. Uskottavin totuus näyttää löytyvän riippumattomista läntisistä ja itäisistä lähteistä. Ns. ”luotettava länsimedia” on toteutuneen perusteella tuottanut vuosia käsittämätöntä puppua Suomen valtamedia mukaan lukien.

Niin uskomatonta kuin se onkin, Suomesta on tullut valheellisen tiedonvälityksen pahimpia maita maailmassa. Itärajan takana aukeaa tiedonvälityksen taivas, missä voi vapautuneesti selata tietoa sensuroimattomista lähteistä.

Onneksi on gastjevaja (vierailija) viisumi. Yleensä jo heti rajan takana Lukoililla kahvitellessa tulee avattua läppäri ja päivitettyä tärkeimmät uutiset.

Mielenkiintoista seurata, jos/kun EU laajenee ja syvenee, miten ahdistavaksi sensuuri säädetään, että saadaan kansalaiset ruotuun. Suomihan tulee noudattamaan säädöksiä pilkulleen ja vähän päälle.

4. Jan Nybondaksen mainitsemassa Danny Haiphongin YouTube keskustelussa on mielenkiintoinen näkemys Garland Nixonilla (kohdasta 1.12 eteenpäin). Hän toteaa Bidenin luvanneen amerikkalaisille tuoda työt takaisin Yhdysvaltoihin mutta ei Kiinasta vaan Euroopasta.

Näinhän tässä käy. Eurooppalaiset yritykset siirtyvät Yhdysvaltoihin. Sama näkemys on tullut esiin muissakin yhteyksissä.

Milloin Niinistölle, Ursulalle ja kumppaneille valkenee, että luotettava Biden onkin pahemman luokan petturi, joka onnistui lamaannuttamaan EU:n taantumaan? Miten kauan rakkaus Bidenin kanssa kestää, vai onko peli jo menetetty ja nyt ollaan hys hys koko asiasta, mikä on vahingoittanut satojen miljoonien ihmisten elämää harjoitetulla typerällä Ukraina politiikalla?

5. Koko 72 vuoden elämäni ajan olen ihmetellyt ja kummastellut, ensin Suomen ja sitten EUn jatkuvaa USAn nuolemista, vaikka omaan tappioon. Luulisi jo kielen saastuneen? Yhdysvallat on saanut euroopan poliittiset psykopaattiset päättäjät tuhoamaan europan! 20 vuotta kävivät tappamassa Afganilaisia siviilejä, kukaan ei hievahtanut mitenkään. Kummasti niinistökään ei välitä, jos israel tappaa palestiinalaisia, mutta toisinpäin on heti surkuttelemassa! Kuten kurdien tappaminen, ei kukaan hievahda!