UUSI LAKI VOISI SULKEA TIETOKANAVAT

Yhdysvalloissa pelätään “Tik-Tok -lakia”, joka antaisi mahdollisuudet kieltää verkkopalvelut

Lakiesitys ei rajoitu pelkästään TikTokin tukahduttamiseen, vaan siinä kaavaillaan pelottavia valtuuksia kontrolloida kansalaisten pääsyä ”ei-toivottuun” tietoon.

Tieto- ja viestintätekniikkaa vaarantavien turvallisuusuhkien rajoittamista koskeva laki (Restricting the Emergence of Security Threats that Risk Information and Communications Technology Act, RESTRICT Act) muistuttaa kauhistuttavasti George Orwellin kirjaa ”1984”, ja se on synkkä pilvi amerikkalaisten vapauksien yllä.

Pelkäksi ”TikTok-kielloksi” nimetty laki on laaja-alainen. Sillä valtuutettaisiin liittovaltion hallitus nimeämään mikä tahansa valtio ”ulkomaiseksi vastustajaksi”, kieltämään verkkopalvelut ja -tuotteet, joita niiden lainkäyttövaltaan kuuluva taho hallitsee edes välillisesti, ja rankaisemaan ankarasti amerikkalaisia, jotka harjoittavat lähes mitä tahansa (liike)toimia niiden kanssa.

Senaattori Mark Warnerin (D-VA) tukema RESTRICT Act ei kohdistu ainoastaan kiinalaisiin kytköksissä olevaan TikTok-alustaan, vaan sillä on myös potentiaalia purkaa amerikkalaisen vapauden perusta. On pakko verrata sitä Orwellin dystooppiseen mestariteokseen, jossa hallituksen kaikkialle ulottuva valvonta ja kontrollointi ovat normi. Pelottavalla tavalla tämä lakiehdotus voi tehdä tällaisesta painajaismaisesta fiktiosta karua todellisuutta.

RESTRICT-lain säännöksissä säädettäisiin, että kauppaministeri määrää enintään 250 000 dollarin suuruisen siviilioikeudellisen rangaistuksen henkilöille, jotka toteuttavat lain vastaisia (liike)toimia. Lakiehdotuksen (liike)toimen määritelmä on huolestuttavan laaja, ja se kattaa muun muassa hankinnat, maahantuonnin, tiedonsiirron, ohjelmistopäivitykset, korjaukset, datan isännöintipalvelut ja muut toimet, joiden tarkoituksena on vältellä tai kiertää lain soveltamista.

Kuten ”1984”-teoksen ahdistavassa maailmassa, 250 000 dollarin sakko on kuitenkin vasta alkua. Lain rikkojiksi todettuja Yhdysvaltain kansalaisia voi odottaa jopa miljoonan dollarin sakko, ja jopa 20 vuoden vankeusrangaistus.

Rinnastus Orwellin visioon on silmiinpistävä, sillä RESTRICT-laki toimii lähinnä valvonnan ja rangaistuksen välineenä. Se on muistutus dystooppisesta kohtalosta, joka odottaa kansalaisia, jos he sallivat hallitukselle kontrolloimattoman vallan vieraiden valtioiden aiheuttaman turvallisuuden nimissä.

Lisäksi lakiehdotus antaa liittovaltion hallitukselle mahdollisuuden takavarikoida erilaisia Yhdysvaltain kansalaisille kuuluvia laitteita ja palveluja sekä päästä käsiksi niiden sisältöön. Tällaisia laitteita ja palveluja ovat esimerkiksi puhelimet ja tietokoneet, internet-yhteyspisteet, sähköisen kaupankäynnin teknologia ja palvelut, kryptovaluutat – ja jopa edistynyt teknologia, kuten kvanttilaskenta, post-quantum kryptografia, kehittynyt robotiikka ja bioteknologia.

Lisäksi tilannetta vielä pahentaa se, että hallitukselle myönnetään immuniteetti julkiselta valvonnalta rajoittamalla lakiehdotuksen täytäntöönpanoon liittyviä tiedonvälityksen vapautta koskevan lain (Freedom of Information Act, FOIA) mukaisia pyyntöjä. Tässä suhteessa RESTRICT-laki muistuttaa amerikkalaista versiota Kiinan ”suuresta palomuurista”, joka eristää maan kansalaiset merkittävältä osalta World Wide Webiä.

Toisin kuin Kiinassa, jossa VPN:n käyttö ei automaattisesti johda vankeusrangaistukseen, ja monet kansalaiset käyttävät VPN:ää suosittujen sovellusten ja videopelien käyttämiseen ilman seuraamuksia, RESTRICT-laissa säädetään paljon ankarampia rangaistuksia niille, jotka rikkovat sen säännöksiä.

Konservatiivit ovat jo varoittaneet lakiehdotuksen vaaroista, kuten Tucker Carlson, joka varoitti monologissaan, että lakiehdotus antaisi hallitukselle mahdollisuuden ”rangaista Yhdysvaltain kansalaisia ja säädellä heidän Internet-viestintäänsä”.

Donald Trump Jr. kirjoitti Twitterissä: ”Mikään ei ole koskaan sitä, miltä se näyttää. “Uniparty” (yksipuolue) haluaa lisää valtaa kontrolloidakseen sitä, mitä teemme ja näemme. Ja nyt aiomme antaa Bidenin tolloille mahdollisuuden heittää meidät vankilaan 20 vuodeksi, jos he päättävät, että toimimme vastoin tätä hulluutta? Ei kiitos.”

Yhdysvaltain edustajainhuoneen rahoituspalveluvaliokunta julkaisi muille republikaanipuolueen jäsenille varoituksen hylätä lakiehdotus. Siinä todettiin, että RESTRICT Act ”käyttää TikTokia savuverhona suurimmalle toimeenpanovallan laajentamiselle sitten IEEPA:n. ”Yhdysvallat ei voi voittaa Kiinaa muuttumalla enemmän Kiinan kommunistisen puolueen kaltaiseksi”, se lisäsi.

Nähtäväksi jää, pystyvätkö amerikkalaiset heräämään todellisuuteen, joka häämöttää horisontin takana, jos RESTRICT-lain ratifiointi etenee. Toivotaan niin heidän itsensä ja kaikkien muidenkin vuoksi.

Lähde: Ian Miles / RT News

Ian Miles Cheong on poliittinen ja kulttuurikommentaattori. Hänen töitään on julkaistu The Rebel-, Penthouse-, Human Events- ja The Post Millennial -lehdissä.

Käännös: Riitta Veijalainen