”Mikolta lainattua

”NATOn tavoite on, että jäsenmaat käyttävät vähintään 2% BKT:sta puolustukseen. Suomi on ylittänyt tämän tavoitteen jo parina vuotena. Tämän vuoden budjetissa määräraha on 6,1 miljardia, mikä on 2,4% BKT:sta.

Tällä  rahalla maksetaan mm. 64 F-35 hävittäjän hankinnasta, ja maksetaan vielä monta vuotta, vaikka koneita ei ole saatu. Nämä 64 hävittäjää päätettiin hankkia kenraalien päätöksellä. Siinä ei eduskunta ollut muuta kuin kumileimasin.

Puolustusministeri Mikko Savola kiirehti jo varmistamaan, että puolustukseen määrärahoja riittää myös tulevaisuudessa.  STT:n haastattelussa hän sanoo, että seuraavaksi pitää lisätä panostuksia maavoimien kehittämiseen.

Kalliiksi tulee tämä NATO-jäsenyys, vaikka turvallisuus ei lisäänny. Paljon halvempaa olisi ollut säilyttää puolueettomuus ja hyvät suhteet naapureihin.”

MIKKO ELO

Vastaa Lähetä edelleen

1 kommentti julkaisuun “”Mikolta lainattua

1. Kyllä, puolueettomuus olisi tullut halvemmaksi. Suomessa olisi säilynyt rauha, ja suomalaiset olisivat päässeet huomattavasti helpommin sairaanhoitoon. Terveydenhoitomenoja karsitaan, jotta taataan Natoon meno.