Rauhan puolesta toimiminen keskeinen tehtävä

Suomen liittyminen NATO:on on tähän saakka kaikkein räikein teko Suomen ja Venäjän välisen ystävyyden ja yhteistyön tuhoamisessa. Tätä aihetta on käsitelty runsaasti Naapuriseuran Sanomissa, joten minä kirjoitan pääosin syntyneen tilanteen asettamista haasteista.

NATO ei turvaa rauhaa Suomelle, vaan se on voimakas sotilaallinen uhkatekijä. Suomella ei ollut mitään tarvetta saatikka kiirettä liittyä NATO:on. Tarve ja kiire on ollut NATO:lla. Sillä on jo kauan ollut suunnitelma horjuttaa Venäjää ja pilkkoa sen osiin, joita hallitsevat NATO:lle myötämieliset nukkehallitsijat. Kun Ukrainassa tuli seinä vastaan, pitää avata uusi rintama. Siihen sopii mainiosti Suomi Pietarin ja Muurmanskin strategisten kohteiden lähellä sekä sen vuoksi, että Suomella on hyvin varustettu ja pohjoisen olosuhteisiin sopiva armeija sekä tykinruokaa valtavasti

Vielä on aikaa toimia rauhan säilyttämiseksi. Kuitenkaan eduskunnassa ei ole nyt mitään puoluetta, joka kääntäisi suhteemme Venäjään takaisin sille linjalle, joka osoittautui maallemme erittäin hyödylliseksi. Niinistö on presidenttinä vielä melkein vuoden. Kaikkein hurmahenkisin sodan lietsoja Marin ei tosin enää ole pääministerinä, mutta vaalitulos viittaa siihen, että myös hallitus jatkaa Venäjälle vihamielistä politiikkaa.

Myös kansalaistoiminta on lamautettu melkein kokonaan. Suomi-Venäjä ystävyysseuran nimestä poistettiin sana ystävyys. Vain harvat huolestuivat siitä, vaikka motiivit olivat jo silloin nähtävissä. Voiko jäsenistö sallia yhdistyksen katsroinnin kaiken sen jälkeen, mitä yhteistyö venäläisten kanssa on tuottanut.

On tuhottu paljon sekä taloudellisesti että hyvien naapuruussuhteiden osalta. Otan molemmilta sektoreilta kaksi suurta kysymystä.

Puunjalostusteollisuus on edelleen hyvin tärkeä Suomen taloudelle. Nyt ollaan kuitenkin umpikujan edessä. Siinä yhtälössä on kolme suurta muuttujaa:

–       Tehdyt ja suunnitellut suurinvestoinnit lisäävät voimakkaasti raakapuun tarvetta

–       Puun tuonti Venäjältä on tyrehtynyt

–       Metsien hiilinielu ja luonnon köyhtyminen

Sekä investoinnit että tuonnin tyrehtyminen edellyttävät erittäin suuria lisähakkuita. Se ei ole mahdollista, jos tavoitellaan metsistä kasvavaa hiilinielua sekä biodiversiteetin säilymistä. Eivät edes kokoomuksen ajatushautomot pysty tätä yhtälöä ratkomaan.

Kysymys on myös ihmisyydestä – kyvystä elää ystävyydessä ja yhteistyössä naapurin kanssa. Perusteellinen ulkopolitiikan muutos ei ole tarpeen yksin hyötynäkökohtien vuoksi. Millaista ihmisyyttä kuvastavat Niinistön, Marinin ja Halla-ahon lausunnot, joissa pilkataan ja halveksitaan naapuriamme ja jopa vaaditaan heidän tappamistaan. Suomi on saatettu barbarian tilaan, kun ulkopolitiikan keskeiset johtajat puhuvat tuollaista ja kansa antaa vaaleissa heille tukensa.

On muutettava kokonaan suhtautuminen Venäjään. Tämä on juuri Naapuriseuran toimintaidea. Rauha, ystävyys ja yhteistyö naapurimme ja kaikkien muidenkin kanssa ovat ihmisenä olemisen keskeisiä arvoja.

1 kommentti julkaisuun “Rauhan puolesta toimiminen keskeinen tehtävä

1. RAUHANTYÖ ON NYT ENSISIJAISTA
    Eduskuntavaalit ja Nato-jäsenyys ynnä sotaa propagoiva valtamedia ovat historiamme vakavin sotilaallinen uhka. Nyt valmistaudutaan selvästi sotaan Venäjää vastaan. Rissala ja Pirkkala muodostetaan Naton tukikohdiksi. Sotahulluus on vallannut sotilasjohtomme mielet. Nyt on kaikkien rauhantahtoisten voimien käytävä vastataisteluun. Suomen kansa on sotapsykoosissa. Tämän on aikaansaanut Ukrainan sotapropaganda, jota valtamedia levittää. Ei tajuta, kuinka vaarallisessa tilanteessa Suomi on. Nato on USA:n nyrkki Venäjää ja Kiinaa vastaan. Suomen liittäminen Natoon on Suomen historian pahin mokaus. Suomi jotuu sotaan Venjää vastaan ellei Suomessa löydy tarpeeksi voimia sotaa vastustamaan.