Kuva Kai Backman

Shakkipeli ei eroa yhteiskunnasta millään tavalla

Kai Backman

Shakkipeli kuvastaa hyvin politiikkaa. Siinä suunnitelmallisuus, viekkaus ja kylmäverinen vastustajan murskaaminen yhdistyvät arvoihin, joiden sanotaan olevan hyveellisiä. Tosiasiat ovat koko ajan näkyvillä, yhtään nappulaa ei ole piilossa. Pieninkin heikkous positiossa johtaa kaikkein kovimpien otteiden käyttöön. Nappuloiden siirrot ovat kuin ruoskaniskuja, jotka kohdennetaan vastustajan heikkoihin kohtiin. Mitään ei voida perua sen jälkeen, kun johonkin nappulaan on koskettu.

Kaikki siirrot ovat peruuttamattomia, ne pakottavat vastustajan tekemään jonkin ratkaisun. Myös se on vastustajaa pakottavaa, että siirtoa viivytetään tai ei tehdä lainkaan. Shakkipelissä kuten politiikassa vaihtoehtoja on enemmän, kuin ihmismieli pystyy käsittämään. Siten poliitikko joka väittää ettei jossakin tilanteessa ollut muuta vaihtoehtoa, joko valehtelee tai ei ymmärrä politiikan mahdollisuuksien luonnetta. Aika on shakkipelin ja politiikan aineeton seuralainen.

Shakkipeli ei eroa yhteiskunnasta millään tavalla. Kaikki riisto ja kuolema kohdistuvat aina sellaisiin tahoihin, jotka eivät voi riittävästi puolustautua. Lopulta heidät kaikki tuhotaan tavalla tai toisella. Pelissä on myös mahdollista oikaista tavoitteissa, jos vastustaja on heikko. Tehdään vain tarpeellinen siirto, vaikka se ei olisikaan siinä tilanteessa paras mahdollinen. Pelko ajaa vastustajan hätäisiin ratkaisuihin, jotka johtavat hetken päästä perikatoon.

Poliitikot toimivat toisinaan kauhistuttavalla tavalla. Suuri määrä ihmisiä usein tuhoutuu heidän väärien päätelmiensä toimeenpanossa. Poliitikot sanovat tekevänsä vaikeita ratkaisuja viedessään monien puolustuskyvyttömien kansalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja onnen. Mutta oikeasti se on heille helppoa, he eivät ole epäonnistuneet siinä milloinkaan. Aina voi yrittää tasapeliä, se ei vaikeassa tilanteessa ole huono ratkaisu. Monet shakkimestarit kohdatessaan toisensa tekevät niin säästääkseen voimiaan.

4 kommenttia julkaisuun “Shakkipeli ei eroa yhteiskunnasta millään tavalla

1. Lännen toimista päätellen, esim. Puolan Dudan ajatuksesta sallia ydinaseiden tuonti alueelleen, voisi käydä niinkin, että kaikki laudan nappulat pyyhkäistään syrjään, niin moukat kuin kuninkaat ja kuningattaret. Ihmiskunta – toivoton projekti?

1. Politiikassa valtataistelu on yleistä ja poliitikot kilpailevat paitsi vastustajiaan vastaan myös omassa puolueessaan toisiaan vastaan saadakseen arvostettuja asemia, näkyvyyttä ja valtaa.
    Kilpailun voittavat ne poliitikot jotka asettavat oman uransa ja menestyksensä puolueen tai yleisen edun edelle, juuri siksi se johtaa siihen, että päätöksenteko perustuu henkilökohtaisiin voittoihin eikä palvele parhaalla mahdollisella tavalla äänestäjiä ja yhteiskuntaa. Juuri siksi poliitikkojen käyttäytyminen ja taktiikat ovat machiaavellistisia, mikä tarkoittaa, että he käyttävät oveluutta ja manipulaatiota päästäkseen tavoitteisiinsa. He käyttävät valheita, petoksia tai muita epäeettisiä keinoja säilyttääkseen tai kasvattaakseen valtaansa.