Väyrynen vaatii yhteyksien avaamista Venäjään

Kokenut poliitikko Paavo Väyrynen vaatii yhteyden avaamista ja suhteiden vähittäistä uusrakentamista Venäjään. Blogissaan Väyrynen toteaa, että Suomi voi toiminnallaan edesauttaa rauhan aikaansaamista.

”Rauhan rakentaminen Ukrainaan on aloitettava samoin kuin muiden sotien lopettamiseksi on menetelty. On saatava aikaan tulitauko, aselepo ja neuvottelut rauhansopimuksen aikaansaamiseksi”, Väyrynen esittää.

Hänen mukaansa ensiksi on löydettävä ratkaisu sekä Ukrainan, että Venäjän turvallisuuden takaamiseksi.

Hän vetoaa Henry Kissingerin näkemyksiin.

”Kissinger piti virheenä Ukrainan pyrkimystä Nato-jäsenyyteen ja Yhdysvaltain tukea sille. Hän pelkäsi sen johtavan onnettomuuksiin.

Nyt kun on ajauduttu laajamittaiseen sotaan, Kissinger kannattaa Ukrainan Nato-jäsenyyttä osana rauhanratkaisua. Nato-jäsenyys antaisi hänen mukaansa mahdollisuudet hillitä Ukrainan käyttäytymistä”, Väyrynen sanoo.

Toiseksi on Väyrysen mielestä löydettävä ratkaisu siihen, kuinka turvataan itäisen Ukrainan ja Krimin niemimaan väestön venäjänkielisen enemmistön asema ja oikeudet.

”Tämä on kysymys, joka käynnisti Ukrainan sisällissodan vuoden 2014 alussa. Venäjän hyökkäys helmikuussa 2022 oli suoraa jatkoa sille”, Väyrynen toteaa.

Sodan jatkumisesta riippumatta Suomen on ryhdyttävä palauttamaan kahdenvälistä yhteydenpitoa Venäjän johtoon, Väyrynen vaatii. Entisellä ulkoministerillä Pekka Haavistolla ei yhteyksiä Venäjään ole ollut Ukrainan sodan käynnistymisen jälkeen. Niinistö kävi Venäjän presidentin Vladimir Putinin kanssa 11.3. puhelinkeskustelun, Väyrynen muistuttaa.

”Tämän keskustelun jälkeen yhteyksiä ei ole pidetty. Kahdenvälisten käytännön kysymystenkin hoitamisessa on ollut kovasti toivomisen varaa.

Yhteydenpito on tietysti ollut vaikeaa, kun Niinistö sysäsi vastuun Suomen Nato-jäsenyydestä Venäjälle. Jo pari päivää aikaisemmin Niinistö oli Boris Johnsonin Suomen-vierailun yhteydessä kehottanut Putinia ”katsomaan peiliin”, Väyrynen huomauttaa.

”Keskusteluyhteys on avattava uudelleen viimeistään ensi vuoden alussa valittavan uuden presidentin toimikauden alussa. Tähän meitä velvoittaa myös puheenjohtajuutemme ETY-järjestössä vuonna 2025”, Paavo Väyrynen vaatii.

5 kommenttia julkaisuun “Väyrynen vaatii yhteyksien avaamista Venäjään

1. Paavo Väyrynen on siinä väärässä, että hän vähääkään kehuskelee Kissingeriä, Kissinger on tätä samaa amerikan rosvo porukkaa. Kissinger muutenkin aivan ylimainostettu, Kissinger oli ajamassa kaikkia pommituksia Vietnamiin, Laosiin ja Kambotseaan, murhaaja äijä

2. Kissinger on tietysti oppineempi kuin koko Valkoisen talon väki yhteensä, mutta mikään ei muuta sitä, että hän on sotarikollinen suurimmasta luokasta. Tässä on kautta vuosikymmenten näkynyt virallisen Suomen rasismi kolmatta maailmaa tai globaalia etelää kohtaan. Nürnbergin oikeuskäytännön mukaan Kissinger olisi joutunut hirsipuuhun mutta Suomessa häntä pidetään arvostettuna valtioviisaana. Tämänkin asenteen on muututtava jos Suomi mielii mukaan tulevaisuuden maailmaan. ”Might makes right” eli valta oikeuttaa itsensä -aika on päättymässä, tämä pitäisi ymmärtää.

Sama mahtiasenne on luonut Ukrainan kriisin, ei kannattaisi teeskennellä, että se tuli kuin salamana kirkkaalta taivaalta. Kriisi ja sota olivat päämääriä koska niiden kautta päästiin päätavoitteeseen joka oli Venäjän nujertaminen. Mutta niin vaan kävi, että maa joka ”ei valmista mitään” (Obama), ”Ylä-Volta jolla on ydinase” (John Mc Cain), ”bensa-asema jolla on ydinase”, jne. on noussut ohi Saksan Euroopan suurimmaksi taloudeksi Maailmanpankin ostovoimakorjatun tilaston mukaan. Ja samalla kun Saksan kehitys on pysähtynyt, Venäjän vauhti tulee kasvamaan. Siinä ohessa vientimaa Suomen vienti on dramaattisesti pudonnut ja teollisuuden tilaukset ovat jyrkässä laskussa tänään julkaistujen tietojen mukaan. Niinistön-Marinin hurlumhei -politiikan hinta alkaa näkyä ja tämä kehitys tulee pahenemaan.

Jälkiviisaus ei ole viisautta lainkaan. Suomi on EU:n ja NATO:n äänetön yhtiömies joka osaa vain yhden lauseparren: jees, jees. Mitä virkaa on olla ”kaikissa ytimissä” kuten Lipponen ja Ahtisaari neuvoivat kun ei suuta saada auki missään tilanteessa. Niinpä toive yhteyksien avaamisesta Venäjälle ei onnistu tältä porukalta ellei siihen tule lupa ja kehoitus muualta. Mutta mistä se tulisi kun kaikkialla edelleen uskotaan, että Venäjä seisoo savijaloilla ja on luhistumaisillaan. Saksassa on edes opposition siemeniä, saksan kielen taitoisille voi suositella Gabriele Krone-Schmalzin puhetta heinäkuulta.

3. On helppo yhtyä Väyrysen näkemykseen lukuun ottamatta Ukrainan Nato-jäsenyyttä, jota Kissinger on ehdottanut. Suomen tulee ehdottomasti avata yhteydet Venäjälle. Toinen asia on sitten se, mihin Suomi oikein pyrkii hakemalla konfrontaatiota Venäjän kanssa ja kenen käskystä Suomi niin toimii. Ei kai vaan tässä aleta rahtaamaan Nato-aseita Venäjän rajalle? Siitäkö tässä on kysymys, Sauli Niinistö?