HÄVITTÄJIEN KILPAILUTUS OLI KORKEAN TASON TEATTERIA

Puolustusministeriön vuonna 2015 käynnistämään HX-hankkeeseen sisältynyt viiden hävittäjäehdokkaan kilpailutus on osoittautumassa teatteriksi.

Tätä tulkintaa vahvistaa puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualaan keskittyvän Patrian norjalaisen Aerospace Industrial Maintenancen (AIM) osto, jolla Patria hankki suomalaiseen omistukseen nimenomaisesti F-35-huolto-osaamista. Tämä taas on omiaan vahvistamaan käsitystä siitä, että Suomessa  oli päädytty F-35-hävittäjään kauan ennen virallisia päätöksiä. 

Vuonna 2018 tehdyllä yrityskaupalla haluttiin mitä ilmeisemmin varmistaa F-35:n voitto, sillä uusien koneiden huoltovarmuus näytteli merkittävää osaa hävittäjien valinnassa. Tästä esimerkkinä mm. se, että kilpailutuksessa mukana olleista hävittäjistä pudotettiin ensimmäisinä pois ranskalainen Rafale ja Britannian, Saksan, Italian ja Espanjan Eurofighter ”huoltovarmuuteen liittyvien puutteiden” vuoksi. Tässä vaiheessa mukaan jäivät F-35:n lisäksi amerikkalainen F/A 18 ja ruotsalainen Grippen.

Patrian yrityskaupan lisäksi käsitystä HX-hankkeen ennalta ohjattavuudesta puoltaa sekin, että jo puolustusvoimien komentajana ollessaan Jarmo Lindberg pyrki vaikuttamaan hankintapäätökseen F-35:n eduksi korostamalla kilpailevien koneiden huonoja ominaisuuksia.

Myöhemmin hän siirtyi virkamiehen roolista Lockheed Martinin palvelukseen lobbaamaan F-35-hävittäjää, mutta sai jatkossa potkut koska katsottiin hänen rikkoneen tekemäänsä karenssisopimusta.

Hävittäjäkilpailutuksen loppuvaiheessa myös poliittisten päättäjien piireissä alkoi nousta huoli HX-hankkeen rehtiydestä. Esimerkiksi vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Jussi Saramo piti koko hanketta ”läpeensä korruptoituneena” katsoi aiheelliseksi joko sen keskeyttämistä tai F-35:n sulkemisen ulos kilpailutuksesta.

+++

 

Vastaa