Yhdysvaltain ilmavoimien F-35 Lightning II -hävittäjä Baana 24 -maantietukikohtaharjoituksessa Ranuan Hosiolla 4. syyskuuta 2024.

Osaan Suomen F-35 -hävittäjistä ydinasevalmius?

Hallituksen ja kenraalikunnan piirissä pohditaan parhaillaan vakavasti sitä, muutetaanko myös osa Suomeen tulevista F-35 -hävittäjistä ns. kaksikäyttöisiksi koneiksi. Kyse on muutoksesta, joka antaisi hävittäjille valmiuden tavanomaisen aseistuksen lisäksi ”tarvittaessa” kuljettaa ja käyttää myös amerikkalaisia taktisia ydinaseita.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Johannes Yrttiaho totesi viime viikon keskiviikkona eduskunnassa, ettei hän usko ydinasepelotteen vahvistamisen pysähtyvän vain lainsäädännöllisiin muutoksiin. Yrttiaho viittasi myös siihen mahdollisuuteen, että Suomi suunnittelisi myös ”kaksikäyttökoneiden” hankkimista.

Naton ydinasesuunnitteluryhmä ilmoitti viime torstaina ensimmäisessä julkisessa ydinasekannanotossaan sitten vuoden 2007 sotilasliiton jäsenmaiden sitoutuvan ydinaseen ”modernisointiin ja ydinaseiden suunnittelukapasiteetin vahvistamiseen”.

Kannanoton hyväksyivät Naton jäsenmaiden Brysselissä koolla olleet puolustusministerit. Myös Naton ydinaseiden jakamispolitiikka ja kaksikäyttöhävittäjät olivat esillä keskustelussa.

Puolustusministerit myös muistuttivat liittouman strategisen ydinasepelotteen olevan sotilasliiton turvallisuuden ”tärkeimmän takeen”. Kaikki Naton jäsenmaat Ranskaa lukuunottamatta ovat jäseniä ydinasesuunnitteluryhmässä.

Puolustusministeri Antti Häkkänen (kok), joka osallistui Brysselin kokoukseen, informoi Nato-liittolaisia ydinaserajoitusten poistamisesta Suomen lainsäädännöstä. Orpon hallituksen kova kiire muuttaa ydinenergialakia selittyykin halulla tehdä päätös juuri ennen Naton ydinasesuunnitteluryhmän tärkeää kokousta.

Eduskunta hyväksyi päivää aikaisemmin eli viime keskiviikkona lakimuutokset, jotka mahdollistavat taktisten ydinaseiden tuonnin Suomeen. Muutokset hyväksyttiin äänin 125 – 61. Poissa äänestyksestä oli 13 kansanedustajaa.

Keskustan kansanedustajat ja liike Nytin kansanedustaja äänestivät hallituksen esityksen puolesta. Samoin kaikki paikalla olleet hallituspuolueiden kansanedustajat. Sdp:n, vasemmistoliiton ja vihreiden kansanedustajat eivät hyväksyneet ydinaserajoitusten poistamista laista.

Hallitus ja opposition johto vaikenee Naton uusista ydinaseaskelista

Orpon hallitus ja myös sitä ydinasepolitiikassa tukeva keskustan johto ovat vaienneet suurin piirtein täydellisesti Naton muutaman viime vuoden aikana ottamista uusista ydinaseaskelista.

Ja kummallista kyllä, myös muun opposition eli Sdp:n, vasemmistoliiton ja vihreiden johto ovat nekin pysyneet muutoksista hiljaa. Naton ydinasepelotteen modernisoinnista, amerikkalaisten taktisten ydinaseiden hajasijoituksesta ja Naton ydinasepelotteen jakopolitiikasta ei ole haluttu kertoa avoimesti suomalaisille. Eikä myöskään F-35 -hävittäjien mahdollisesta varustamisesta ydinasekyvyllä.

Viime viikolla käydyssä eduskuntakeskustelussa Yrttiaho kysyi hallitukselta, onko Suomi suunnittelemassa osallistumista Naton ydinaseiden jakopolitiikkaan ja kaksoiskäyttökoneiden hankintaan.

Yrttiaho halusi myös tietää, onko hallitus jo pannut vireille suunnittelun, joka koskee Suomen hankkimien F-35-koneiden mahdollista muutosta hävittäjiksi, jotka kykenisivät kuljettamaan ja käyttämään myös taktisia ydinaseita. Muutos voidaan tehdä joko muuttamalla Britannian tapaan itse hävittäjätilausta tai myöhemmin omana työnä Suomessa.

Hallituksen ministerien ohella Yrttiaho kohdisti kysymyksensä myös Sdp:n puheenjohtajalle Antti Lindtmanille, jota pidetään ensi vuoden eduskuntavaalien jälkeen todennäköisimpänä pääministerinä.

Sekä Häkkänen että Lindtman ovat muutaman kerran viitanneet puheissaan F-35 -hävittäjien kaksoiskäyttömahdollisuuksiin. Vastauksia kysymyksiinsä Yrttiaho ei eduskunnan keskustelussa saanut.

Koulutetaanko suomalaislentäjät jatkossa ydinaseiden käyttöön?

Jos Suomi päättää osallistua Naton ydinaseiden jakopolitiikkaan, se merkitsee suomalaislentäjien kouluttamista Yhdysvaltain johdolla myös amerikkalaisten taktisten ydinaseiden kuljettamiseen ja käyttöön. Näin tehdään jo kaikissa niissä Naton eurooppalaisissa jäsenmaissa, joihin Yhdysvallat on sijoittanut taktisia ydinaseitaan.

Julkisuudessa vain yksi suomalaispoliitikko, sosiaalidemokraattinen pääministeri Sanna Marin (sd), on viitannut siihen mahdollisuuteen, että Suomi osallistuisi Naton ydinaseiden jakopolitiikkaan. Hän mainitsi asiasta vuonna 2022, kun Suomi oli liittymistä sotilasliitto Natoon. Keväällä 2026 Marin tuki aktiivisesti Suomen lainsäädännön muuttamista ja ydinaserajoitusten poistamista vastoin Sdp:n kantaa.

Suomi osallistuu jo nyt Naton ydinasesotaharjoituksiin. Tiedossa on, että Suomella on muun muassa tehtävä suojata nykyisillä Hornet-hävittäjillä Yhdysvaltain ydinasekuljetuksia Eurooppaan. Suomalaishävittäjät ovat jo olleet saattamassa Eurooppaan saapuneita strategisia B-52- ydinpommittajia.

Suomalaishävittäjien toimivaltuuksiin osana Naton ydinasepelotetta väitetään kuuluvan myös niiden Euroopassa olevien amerikkalaistukikohtien suojaaminen, joihin on sijoitettu USA:n taktisia ydinaseita.

5 kommenttia julkaisuun “Osaan Suomen F-35 -hävittäjistä ydinasevalmius?

  1. Voisiko noille Tyttöpoloisille ja pojanklopeille joku keksiä sotaisan tavan leikkiä sotaa, kuten teimme poikasena! Uhoajat eivät uskaltaisi lähteä ulos pimeällä, ilman äitiä!
    Tuosta sotahulluudesta ei hyvää seuraa, kansalaiset kärsivät, kun ruoka loppuu! Pianko heitä on kadulla riehumassa ja poliisit pääsevät pamputtamaan! Melkein toivoisin, että Suomessakin uskallettaisiin osoittaa mieltä!? Viimeksi itse marssin Vietnamin sotaa vastaan Tukholmassa!

  2. ”Muutos voidaan tehdä joko muuttamalla Britannian tapaan itse hävittäjätilausta tai myöhemmin omana työnä Suomessa.”

    Nin, tai näin, muutos tietää lisää velanottoa, joka menee ”Kankkulan kaivoon”.

  3. Yhdysvaltojen tavoite on sitten v. 1945 ollut, että ydinaseiden käyttö rajataan Pohjois-Amerikan ulkopuolelle. Koko kylmän sodan ajan ilmaistiin selkeästi mm. upseerikoulutettaville, että ”emme uhraa Bostonia tai Chicagoa jonkun saksalaiskaupungin hyväksi. Neuvostoliitolle tai Venäjälle ei haluta antaa aihetta tarttua mannertenvälisiin aseisiin. Ydinsota on pidettävä poissa omalta mantereelta.

    Siksi tarvitaan Euroopassa itsetuhoon taipuvaisia kansoja jotka uhraavat itsensä Yhdysvaltojen hyväksi, kuten ukrainalaisia ja muita Venäjän rajanaapureita.

  4. Tätä menoa sotahan tästä tulee ennemmin tai myöhemmin, jopa ydinsota.

    Länsiliiton tavoite on tuhota ja alistaa Venäjä. Kun ja jos se ei onnistu hyväksikäyttämällä ukrainalaisia sotimiseen sekä aseistamalla Ukrainaa, talouspakottein, Venäjän varoja varastamalla, uhkauksin, merirosvouksella, jne., niin otetaanko käyttöön muut sotilaalliset keinot vai tyydytäänkö rautaesiripun pystyttämiseen ja muiden keinojen kuin kuuman sodan käyttöön tavoitteeseen pääsemiseksi.

    Jos Ukrainaan saatua sotaa laajennetaan tai mahdollisen rauhan jälkeen onnistutaan sytyttämään uusi sota, niin ydinaseen käytön kynnys saattaa olla jo hyvinkin matalalla ottaen huomioon, että Venäjää uhkaillaan silloin ydinaseilla mahdollisesti jo mm. Suomestakin käsin. Sellaistahan Venäjä ei ehkä voi sallia. Ainakaan USA ei hyväksyisi vastaavaa, vaan hyvinkin herkästi lähtisi pommittamaan ydinaseiden sijoituspaikat sekä niiden kuskaamiseen suunnitellun kaluston.

    Toisin sanoen jos kenraalit Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa tai Puolassa haluavat Ukrainan lisäksi tai Ukrainan jälkeen uuden sodan ja nyt uhrattaisiin Suomi, niin siihen saattaa riittää esimerkiksi ydinaseiden vieminen Suomeen. Toki muitakin keinoja sodan sytyttämiseen on varmasti jo suunniteltu.

    Kaikkeen tähän hulluuteen olisi kaiken aikaa ollut ja olisi edelleen hyviä vaihtoehtoja lähtien siitä, että luovutaan yrityksistä kaataa Venäjä. Venäjän ja muun Euroopan ystävällinen kanssakäyminenhän olisi erittäin hyödyllistä, mutta on punainen vaate euroatlantisteille, mistä seurauksena Ukrainassa soditaan ja Venäjästä eristäydytään.

    Käytännöllinen reitti, ensiaskel ulos hulluudesta, olisi sopia Ukrainan rauhan yhteydessä tai heti sen jälkeen koko Euraasiaa koskevasta turvallisuusarkkitehtuurista. Siinä Suomenkin ydinaseongelma mitä ilmeisimmin ratkeaisi eli niitä ei Suomeen tulisi. Venäjähän ehdotti turvallisuussopimusta joulukuussa 2021, mutta se ei lännelle kelvannut, koska kaikesta päätellen se vielä silloin uskoi pystyvänsä Venäjän murskaamiseen Ukrainaan suunnittelemansa sodan avulla.

    1. ”Toisin sanoen jos kenraalit Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa tai Puolassa…” Britannia kuuluu tietysti tuohon joukkoon. Nyt en muista tarkasti, mutta kerrottiinko jossain artikkelissa, että Britannian Venäjä-vihaa on kestänyt jo 500 vuotta. Kuinkahan vanhaa se lienee muissa mainituissa maissa. Ruotsissakin sillä on varmasti pitkät perinteet. Ymmärtääkseni Suomessa ryssävihaa nostatettiin 1900-luvun alkupuolella ja hyvin on juurtunut, vaikka välillä näytti toisenlaiselta. Venäjä-vihaan liittyy kaikkialla tietysti voimakas rasistinen ylemmyyden tunne venäläisiin nähden.

Vastaa