SOTILASVALTA VAI DEMOKRATIA? ”Vasta Nato-Suomi uskaltaa olla avoin”

Neljän pohjoismaan yhteiset ilmavoimat syntyvät. ”Aiesopimus” asiasta allekirjoitettiin Saksan Ramsteinissa. Iltalehden pääkirjoituksessa ylistetään ”rohkeita sotilaita”, jotka ovat kaikessa hiljaisuudessa valmistelleet asiaa jo 15 vuotta. Allekirjoitustilaisuudessa oli paikalla myös Naton ilmavoimaesikunnan komentaja. 

Onko Suomessa toteutettu hidas ja hiljainen sotilaiden vallankaappaus? Tai ainakin sotilaiden toteuttama ja poliitikkojen tukema vallansiirto?

Julkaisin vappuna 2020, siis vajaat kolme vuotta sitten kirjoituksen otsikolla ”Onko valta liukunut sotilaille – ”pikkuhiljaa”. Julkaisen sen nyt uudelleen toivoen, että silmät avautuisivat lopultakin. Mutta ensin pari sitaattia Iltalehden lähes riehakkaan iloisesta pääkirjoituksesta, joka oli otsikoitu: ”Vasta Nato-Suomi uskaltaa olla avoin”. (Otsikko on etunojassa. Saa nähdä, miten avoimeksi Suomi muuttuu, jos sotilasliiton jäsenyys toteutuu.)

”Suomessa olisi aika kiittää rohkeita sotilaita, virkamiehiä ja yksittäisiä poliitikkoja, jotka vuosien ajan puskivat maatamme pois harmaalta vyöhykkeeltä. Monet heistä vaaransivat uransa ja saivat osakseen kohtuutonta kritiikkiä.”

”Yksi tienraivaajista oli kenraali Jarmo Lindberg (evp), joka oli ilmavoimien komentajana yhteisen harjoittelun alkaessa. Sotilaana Lindberg ei koskaan sanonut, että Suomen pitäisi liittyä Natoon. Toiminta puhui kyllä puolestaan.”

Jarmo Lindberg sai potkut ilmavoimien komentajan paikalta. Hän suhmuroi konsulttina amerikkalaiselle aseyhtiölle, kun Suomi muka reilusti kilpailutti eri maiden hävittäjiä. Valituksi tuli yllättäen amerikkalainen.

Kolmen vuoden takainen kirjoitukseni sisältää monille naapuriseuralaisille ainakin osittain tuttua asiaa. Silti se kannattaa lukea kokonaan, että kuva kirkastuisi Nato-prosessista ja siitä, miten raskaasti Suomen kansaa on sumutettu. Sotilaiden ja siviilien kapea ja kopea eliitti on vienyt eikä kansa ole juuri edes vikissyt. 

Salailu, vilunkipeli ja epärehellisyys käyvät kirjoituksesta ilmi nyt oikeastaan selvemmin kuin tekstin tekemisen aikana, koska nyt näemme monen asian jo toteutuneen. Miten paljastavasti puhui puolustusministeri Haglund, ja miten palturia lasketteli ulkoministeri Tuomioja keväällä 2014!

Demokratiasta on turha edes puhua. Ryhmäkuriin rutistettu eduskunta ei muutenkaan ole toiminut, mutta Nato-päätöksen viimeisellä kierroksella se halvaannutettiin kokonaan. Tässä on asian tausta:

***

ONKO VALTA LIUKUNUT SOTILAILLE – ”PIKKUHILJAA”

Mauno Saari 1.5.2020

Puolustusvoimain ex-komentaja Jarmo Lindbergin äskeiset kommellukset johtivat siihen, että palaan taas Suomen ja Naton väliseen isäntämaasopimukseen. Mutta älä edes yritä lukea tätä kirjoitusta, jos seuraava englanninkielinen teksti ei aukene saman tien.

”Information provided by any Participant or SN to any other in confidence, and such information produced by any Participant or SN requiring confidentiality, will either retain its original classification, or be assigned a classification that will ensure a degree of protection against disclosure, equivalent to that required by the other Participant or SN.”

No, helpotan vapun kunniaksi. Tässä sama selkosuomella:

”Tieto, jonka osallistuja tai lähettävä valtio luovuttaa toiselle salassa pidettävänä, sekä salassa pidettävä osallistujan tai lähettävän valtion tuottama tieto joko pidetään luokiteltuna alkuperäiseen turvallisuusluokkaansa tai se luokitellaan luokkaan, joka varmistaa toisen osallistujan tai lähettävän valtion vaatimaa suojaustasoa vastaavan suojan ilmaisemista varten.”

Jos sinulla oli hankaluuksia myös suomenkielisen tekstin syvällisessä ymmärtämisessä, se saattaa johtua siitä, että kyseessä on ulkoministeriömme epävirallinen käännös. Kun monet, minä muiden mukana, ovat pitänet tätä sopimusta erittäin tärkeänä ja kiistanalaisena, virallinen käännös olisi tietysti paikallaan.

Kysymys on tekstistä, joka sisältyy Suomen ja sotilasliitto Naton välillä 4.9.2014 solmittuun isäntämaasopimukseen.

Sopimuksen allekirjoittamisesta tulee syyskuussa kuluneeksi kuusi vuotta, joten aikaa vievää näyttää virallinen kääntäminen olevan. On esitetty syytöksiä, että tekstiä pantataan, jotta vältettäisiin kiusallinen keskustelu. Miten niin?

Wikipedia kertoo sopimuksesta ja artikkelin lähdeluettelossa on ”Ulkoministeriön laatima käännös”, mutta klikkaaminen johtaa umpikujaan – sivu on ”hukassa”. Joku on poistanut sen.

Lähestyn ulkoministeriötä ja pyydän lähettämään suomenkielisen version. Saan englanninkielisen. Uudistan pyynnön, saan vastauksen: ”Hei, Selvitämme asiaa käännöksen olemassa oloa ja sen mahdollista luovuttamista ulkoministeriön tietohallinnosta. Palaamme mahdollisimman pian, käytännössä menee varmasti vapun jälkeiseen aikaan.”

”Olemassa oloa… mahdollista luovuttamista…”?

 ***

Voin keventää ministeriön työtaakkaa. Minulla on tuo ulkoministeriön laatima epävirallinen, suomenkielinen teksti. (Ja myös toinen epävirallinen, nimittäin Antti Pesosen ja Mauri Nygårdin tekemä käännös, joka valmistui paljon ennen ministeriön laatimaa käännöstä.)

Sain ministeriön epävirallisen suomennoksen ensin mutkien kautta kaverini kaverilta. Sitten myös eduskunnan erittäin auttavaisesta Tietopalvelusta. Joudun siis tunnustamaan, että pyyntöni ulkoministeriölle oli tarpeeton. Tein sen vain saadakseni tiedon ministeriön suhtautumisesta. Sain sen.

”Olemassa oloa ja mahdollista luovuttamista” on kummallinen viesti. Isäntämaasopimus on julkinen asiakirja. Sen on julistanut julkiseksi painokkaasti mm. Erkki Tuomioja, joka oli ulkoministerinä paikalla, kun komentaja Jarmo Lindberg allekirjoitti sopimuksen Walesissa.

Tuomioja lausui eduskunnassa 24.4.2014, jolloin sopimuksen allekirjoittamiseen oli runsaat neljä kuukautta: ”Ei meillä (hallituksella, M.S. huom.) ole minkäänlaista tarkoitusta eikä kenelläkään pienintäkään halua, että tässä toimittaisiin tavalla, jossa pimitettäisiin mitään tietoa täysin avoimesta asiasta.”

Ulkoministeri Tuomioja antoi samassa puheenvuorossaan myös lupauksen: ”Siitä riippumatta, mikä sen päätöksenteon muoto on, on täysin selvää, että tällaisissa kysymyksissä kaikki ne asiakirjat tullaan toimittamaan ja kaikki keskustelut ja poliittinen kanta tullaan varmistamaan ja ankkuroimaan eduskunnan ja sen valiokuntien kautta.”

Mutta kun isäntämaasopimus allekirjoitettiin, eduskunta ei ollut saanut sitä käsiteltäväkseen. Päätös oli tehty hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa tasavallan presidentti Sauli Niinistön läsnä ollessa. Se oli siis ”päätöksenteon muoto”, josta Tuomioja sananvalinnoistaan päätellen saattoi olla selvillä hyvissä ajoin.

***

Huhtikuinen keskustelu eduskunnassa johtui sanomalehti Keskisuomalaisen paljastuksesta. Muutama kansanedustaja käytti ihmettelevän ja kriittisen puheenvuoron. Vastaukseksi saatiin kiertelevää höpötystä, josta malliksi ote pääministeri Jyrki Kataisen fantastisesta puheenvuorosta:

”…Jos katsotaan tätä vuoden 2012 selontekoa, niin siinä todetaan, että ”Naton suunnittelu- ja arviointiprosessiin ja operatiivisen voimavarakonseptin avulla sekä osallistumalla Naton nopean toiminnan joukkoja täydentävään toimintaan Suomi kehittää yhteistoimintakykyään ja parantaa mahdollisuuksiaan osallistua sotilaalliseen kriisinhallintaan riippumatta siitä, onko kyse Naton…” ja näin.”

Ja näin?

Lopuksi pääministeri summasi: ”Toivon mukaan tämä nyt viimeistään selventää, mistä tässä on ollut kysymys. Eli vähän kevyempää suhtautumista siinä mielessä, ettei aina vedetä liipaisimesta, kun kuvitellaan, että joku liikkuu.”

***

”Joku” oli liikkunut jo vuodesta 2001. Sen todisti puolustusministeri Carl Haglund. Hän kertoi isäntämaasopimuksen olevan tuosta ajankohdasta alkaneen johdonmukaisen työn tulos. Silloisesta ulko- ja turvallisuuspoliittisesta selonteosta alkaen ”tämä” asia on ollut mukana ”meidän kumppanuustavoitteissamme”.

”Ja on todettu, että vuoteen 2016 mennessä Suomi allekirjoittaa tämän yhteisymmärryspöytäkirjan… 13 vuotta tätä on veivattu – niin pikkuhiljaa tämä on valmistumassa”, Haglund sanoi.

Avainsana on ”pikkuhiljaa”. Liike on ollut hiljaisempaa ja hitaampaa kuin jäätikön sulaminen. Asiaa on edistetty pikkuisen kerrallaan ja niin hiljaa, ettei oikein kukaan veivaajia lukuun ottamatta ole kuullut tai huomannut, mitä tapahtuu. Ei edes ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Pertti Salolainen (kok), joka pääsi perille liikkumisesta lukemalla lehtijutun. Aikaa havaitsemiseen oli reilusti yli vuosikymmen.

Salolainen: ”…On harmillista istua sellaisessa valiokunnassa, jonka pitäisi tietää näistä asioista, mutta joka ei sitten kuitenkaan sitä viimeistä tietoa ole saanut.”

Ulkoministeri Tuomioja vastasi Salolaiselle sanomalla, että kyseessä ovat julkiset asiakirjat, ”jotka kuka tahansa pyynnöstä voi saada käyttöönsä”.

Mutta Salolainen ei osannut pyytää, koska hän ei tiennyt – ennen lehtijuttua. Miten voi pyytää jotain, jota ei tiedä olevan olemassa?

***

Tärkein isäntämaasopimusta koskeva kysymys koskee sen perimmäistä olemusta. Onko kyse sitovasta valtiosopimuksesta vai sitomattomasta yhteisymmärryspöytäkirjasta? Filosofinen kysymys on, mitä tarkoittaa yhteisymmärrys, johon ei sitouduta ja joka ei velvoita? Ja jos sopimuksessa ei sovita mitään sitovaa ja velvoittavaa, miksi se tehtiin?

Tuomiojan mukaan ”kysymyksessä on yhteisymmärrysasiakirjan muotoinen järjestely, joka ei ole siis verrattavissa valtiosopimukseen, mutta perustuu siihen valtiosopimukseen, joka aikanaan on täällä käyty lävitse, kun Naton kumppanuussopimukseen on liitytty”.

Asiakirja ei siis ole valtiosopimus, mutta perustuu valtiosopimukseen?

Jos Naton kumppanuussopimus oli kosinta, onko isäntämaasopimus kihlaus, avoliitto vai hämärä naimakauppa? Jotta asia olisi vielä epäselvempi, siteeraan puolustusministeri Jussi Niinistön vastausta kansanedustaja Markus Mustajärven (vas) kirjalliseen kysymykseen, jossa tämä rinnasti isäntämaasopimuksen valtiosopimuksiin.

Jussi Niinistö: ”Suomi otti isäntämaatuen käytännön valmiuksia kehittävän Naton kumppanuustavoitteen vuonna 2002. Se on ollut yksi Suomen ja Naton välisistä noin 60 kumppanuustavoitteesta Suomen puolustuksen kehittämiseksi.”

Ja vielä: ”Tavoite on ollut käytännön työkalu selontekojen linjauksien toteuttamiseksi.”

Onko ulko- ja puolustusministerien sanojen oikea tulkinta, että Naton kumppanuussopimus on toiminut alustana, jolle pitkän ajan kuluessa on hissun kissun rakenneltu kuudenkymmenen sopimuksen himmeli ja näin saatu lopulta aikaan isäntämaasopimus?

En tiedä, olemmeko nyt pysäkillä vai pääteasemalla. En tiedä sitäkään, mitä Nato tahtoo. En tiedä, vaikka luulen tietäväni.

***

Vuoden 2014 keväällä käyty keskustelu osoittaa, ettei eduskunta ole huomannut sen silmien editse ”pikkuhiljaa” lipuvaa kehitystä. Keskustelussa oli terää, mutta se lopahti. Eduskunta sai otteen, mutta ei purrut luuhun saakka vaan tyytyi lopulta merkillisiin sananselityksiin.

Pitkäaikainen ulkoministeri Paavo Väyrynen pitää isäntämaasopimuksen tulkintaa ongelmana. Väyrysen mukaan sopimus pitäisi avata uuteen käsittelyyn. Sinne olisi alun perin pitänyt lisätä Ruotsin mallin mukaan ehto, että muiden maiden joukot voivat tulla maahan vain hallituksen päätöksellä.

Nyt tällaista ehtoa ei ole, ja kysymys kuuluu, voiko Nato tuoda monikansallisia joukkojaan ja aseitaan Suomeen yksipuolisella päätöksellään. Ulkopolitiikan johtopaikoilta on vastattu, että ei.

Vuonna 2014 puolustusministeri Niinistön sanoi, että Suomi päättää ”kaikissa oloissa itse, ryhtyykö se toimintaan, jossa isäntämaatuesta tarvitsee sopia”. Silloinen ulkoministeri Tuomioja taas lausui, ettei sopimus velvoita Suomea avun vastaanottamiseen.

Kysymys on siitä, päteekö ministerien tulkinta, kun vastassa on Naton isäntämaadoktriini, jossa todetaan: ”At the time mutually agreed to by the nations involved, or upon NATO declaration, the HN (Host Nation) will provide HNS (Host Nation Support) in order to fulfill all actions necessary to support allied forces in its territory.”

Sama teksti suomeksi: ”Kun yhteisesti on sovittu, tai kun Nato niin ilmoittaa, isäntämaan on ryhdyttävä antamaan isäntämaatukea ja avustamaan Naton joukkoja maaperällään.”

Onko eduskunta puolustuspoliittisia selontekoja lukiessaan voinut tutustua tähän Naton doktriiniin? Sitä en tiedä, mutta pidän varmana, että sopimusta pohjustaneet sotilaamme sekä myös tasavallan presidentti ja ulkoministeri ovat.

***

Rauhaa ja demokratiaa rakastavana siviilinä esitän vielä yhden kysymyksen – lähinnä itselleni: – Ovatko sotilaat ottaneet Suomessa vallan eduskunnalta, pikkuhiljaa?

Vielä ote isäntämaasopimuksesta: ”Sotilaallinen toiminta, mukaan lukien harjoitukset, koulutus, operaatioihin liittyvä koe- ja kokeilutoiminta ja vastaava toiminta, tai joukkojen suorittama strateginen, taktinen tai palveluun tai koulutukseen liittyvä tai hallinnollinen sotilaallinen tehtävä: taistelun tai sotilaallisen toimen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavan torjuntatoimen toteuttaminen, myös hyökkäys, siirtyminen, huolto ja taisteluharjoitukset.”

Tulihan nyt selväksi? Hyökkäys, mutta minne?

Väyrysen ex-kollega Keijo Korhonen on ruoskinut sopimusta ankarammin kuin kukaan muu. Hyvin perustein hän väittää, että kysymyksessä on nimenomaan valtiosopimus ja sanoo, että Suomen hallituksen käyttämät juristit pitäisi vaihtaa, koska he ”eivät tunne edes kansainvälisen oikeuden alkeita”.

Kanava-lehden artikkelissa hän kirjoittaa: ”Kysymys on Suomen valtion maa-, vesi- ja ilma-alueen varauksettomasta ja sitovasta luovuttamisesta sotilasliitto Naton jäsenvaltioiden käyttöön mitä tahansa sotilaallista operaatiota varten. Syyskuun 4. päivän 2014 sopimus on nyky-Suomen historian suuria häpeätahroja ja pitkä naula lisää Suomen itsenäisyyden ruumisarkkuun.”

Korhonen nostaa esiin sen, että sopimuksessa mainitaan myös hyökkäys, ja kysyy, minne Suomesta aiotaan hyökätä. Ruotsiinko?

Eduskunnassa ei kevään 2014 keskustelussa kysytty esimerkiksi sitä, miten isäntämaasopimus sopii yhteen vuonna 1992 solmitun Suomen ja Venäjän federaation välisen, suhteiden perusteita koskevan valtiosopimuksen kanssa. Olisi ehkä kannattanut kysäistä.

Tämän asiakirjan 1. artiklassa valtiot sopivat pidättyvänsä ”voimakeinoilla uhkaamisesta tai niiden käytöstä”. Onko isäntämaasopimuksen henki ristiriidassa tuon kohdan kanssa, kun Suomi lupaa tukea ”kaikin voimin” Naton joukkoja mm. hyökkäyksessä?

Suhteet ovat kunnossa? Vai perustuvatko ne tasapainoiluun lisääntyvässä jännityksessä, kun Nato jatkaa Venäjän piirittämistä monilla tahoilla?

***

Korhosen artikkeli ei herättänyt laajaa keskustelua, sillä Korhonen on Väyrysen tavoin karkotettu erämaahan, josta huutavan ääni ei kuulu.

Ja miksi ihmeessä keskusteltaisiin? Totesihan sopimuksen allekirjoituksen aikainen puolustusministeriön kansliapäällikkö, kenraaliluutnantti Arto Räty MOT-ohjelmassa (v. 2015):

”En näe siinä tarvetta sen syvempään keskusteluun. Se syvempi keskustelu käytiin aikoinaan, kun Suomi lähti mukaan rauhankumppanuusohjelmaan -94, ja tämä on vain yksi niin kuin lisäaskel siinä ohjelman sisällä. Yhteisymmärryspöytäkirja ei ole millään tavalla askel kohti Nato-jäsenyyttä. Tää Nato-jäsenyys on aivan eri asia.”

Uskoo, ken tahtoo. Minä en, mutta entäpä Jarmo Lindberg, jonka seuraajaksi Arto Räty yritti?”

+++

 

14 kommenttia julkaisuun “SOTILASVALTA VAI DEMOKRATIA? ”Vasta Nato-Suomi uskaltaa olla avoin”

  1. Tuomiojalla ja kumppaneilla on varmasti ollut hauskaa viime vuodet, erityisesti 24.2.2022 alkaen, kun ovat seuranneet julkista ”keskustelua” Natosta. Ovat pitäneet suomalaisia ja lainsäädäntöä pilkkanaan. Entä nyt? Mitä ollaan kaatamassa suomalaisten niskaan? Kuinka moni haluaa sulkea silmänsä artikkelin tosiasioilta, koska ”Venäjä on valmis hyökkäämään naapurimaihinsa”? Nyt kun tiedän Maunon kertomat asiat, ymmärrän yhä paremmin, miksi Mediapooli muodostettiin. Vastaukseni kysymykseen vallankaappauksesta/vallansiirrosta: on.

  2. Historia toistaa itseään. Risto Ryti vei Mannerheimin kanssa Suomen jatkosotaan, Saksan kanssa, Venäjää vastaa ja tarkoitus oli tuhota Venäjä. Rytin usko Saksaan ja Hitleriin oli horjumaton. Pieleen meni. Onko Niinistö toinen Ryti, joka vie Suomen taas sotaa? Nyt vannotaan NATO:n nimiin. Niinistö, kuten Ryti antaa taas kenraalien häärätä mielensä mukaan, koska molemmilla on sama tavoite? Myös vahva salailu ja oudot sopimukset on ihan samaa kauraa, jota oli jo ennen jatkosotaa. Elämme taas vaarallista aikaa, rauha, ystävyys, kauppa ja hyvät suhteet Venäjään on heitetty taas roskiin. Eikö Suomi ikinä opi?
    ”Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun.”

  3. Niinistö veti maton Suomen itsenäisyyden rippeiden alta ujuttamalla Suomen Natoon ilman kansanäänestystä. Edessä on kivistäkin kivisempi tie. Historia tulee paljastamaan Niinistön myyrän työn. Tosin se ei paljon aikalaisia lohduta.

      1. Hyvä veto Kari! Tässä vinkki: Minusta myös nimimerkillä kirjoittaminen pitäisi lopettaa. Kirjoitukselle antaa paljon lisäpontta, vaikuttavuutta, kun sen tekee Reilusti omalla nimellään. Lehdestä tulee korkeatasoisempi, avoimempi. Nimimerkki touhu on puskista huutelemista, jos multa kysytään. Toisaalta ei multa mitään kysytä! He he!

  4. Kyllä se on nyt niin että tämä mies eroaa reservistä ja rupeaa sivilipalvelus mieheksi. Toivottavasti saan myös omat poikani mukaan ja toivottavasti muutkin tajuaa erota reservistä. Minä en poikiani tapata jonkun NATOn takia. Tästä ei hyvää seuraa,sanokaa minun sanoneen.

  5. Huh, mitä suhmurointia. Jo Hornet-kauppoja tehdessä käytiin taustalla hyvä-veli-kauppoja, vaikka Elisabeth oli niitä vetämässä. (Saa korjata jos olen väärässä).
    Mutta näin iso asia -Suomen puolueettomuus- kuinka sitä ollaan pikkuhiljaa oltu romuttamassa, ja täysin meiltä -kansalta- salassa.
    Jos asiat todella näin, niin vastaus kysymykseen on Kyllä. Siitä osoituksena, kuinka yksimielisesti nykyinen eduskunta on tehnyt päätöksiä, ilman että edes oppositio vastustaa. Mm rokoteohjelmat, rokotepassit, Ukrainan tukeminen ja nyt Natoon liittyminen.
    Koska olisi hyvä aika lähteä Suomesta?

  6. Tän päivän uutisissa propaganda koneisto jyrää ja kertoo että pasifistit on Naton puolella että se tuo rauhan ja pasifistit haluaa naton riisuvan itsensä ydinaseista . Tällä lailla luodaan taas mielikuvia mitkä ei pidä kuin pienen piirin oman mielipiteen. Itse uskon että useamman suomalaisen silmä on pikkuhiljaa aukeamassa ja vähän kyseen alaistamassa mitä tässä on tapahtumassa.

  7. KOIVISTON MANDAATTI
    Presidentti Koivisto aloitti operaation ”me kuulumme länteen”, jota operaatiota on käyty EU:hun ja euroon liittymisen, isäntämaasopimusten, USA:n turvasopimusten ja vihdoin täysjäsenyyden Natossa avulla. Kokonaan on unohdettu Suomen kansallinen etu ja on vain kumarrettu länteen. Nyt USA käy sotaa Venäjää vastaan Ukrainan avulla ja pian Suomen avulla, jota jo ohjataan sotaan valtavalla Venäjän-vastaisella propagandalla. Suomi tarvitsee vallankumouksen, joka käydään oikeustaistelun avulla. Kärkipoliitikot vuodesta 1994 alkaen ovat syyllistyneet lukuisiin valtiopetoksiin, joita ei saada syytteeseen perustuslakivaliokunnan kautta, vaan luomalla Suomeen riippumaton perustuslakituomioistuin, jossa syyttäjänä toimisi oikeuskansleri. Oikeuskansleriksi sopisi hyvin juristi Jaana Kavonius, joka on syvästi perehtynyt asiaan.

  8. Vaikka perusasiat jo tietääkin, niin teksti on siitä huolimatta aivan järkyttävä.
    Poliitikkomme ovat pettäneet meidät jo ajat sitten, mutta mahdollisimman salaa.
    Demokratia on hyvin kaukana tästä seikkailusta.

Vastaa