Haavisto ydinaseista täysin eri mieltä Stubbin kanssa. Hän ei näe syytä kuljettaa tai varastoida ydinaseita Suomeen.

Kokoomuksen presidenttiehdokas Alexander Stubb haluaa Suomen maaperälle sotilasliitto Naton alaesikunnan, sotilasliiton upseereita, amerikkalaissotilaita ja sotamateriaalia Yhdysvaltain varastoihin Suomessa.

”Mitä enemmän amerikkalaisia sotilaita saamme tänne maaperälle ja mitä enemän sotamateriaalia saamme tänne varastoituna, sitä parempi”,  sanoi Stubb sanatarkasti torstaina 1.2.2024 Ylen vaalitentissä.

Stubbin mielestä myöskään ydinasepelotteelle ei pidä asettaa Suomessa minkäänlaisia rajoitteita.

Stubbin mukaan uutena Nato-maana tarvitsee Naton sotilaita Suomen puolustukseen ja myös puolustuksen suunnitteluun.

Presidenttiehdokas Pekka Haavisto totesi, ettei ole samaa mieltä Stubbin kanssa. Haaviston mielestä täytyy lähteä siitä, että puolustus nojaa aina suomalaisiin. ”Kaikissa normaalitilanteissa pystymme tätä maata puolustamaan itse”.

”Meillä ei ole sellaista turvallisuustilannetta, että Naton joukot olisivat tarpeen”, totesi Haavisto.

Stubbin mielestä Suomen ei pidä jättää sitä mahdollisuutta käyttämättä, että tänne tuotaisiin Nato-joukkoja.

”Nyt meillä on mahdollisuus saada ydinasepelote, se on osa meidän kokonaisturvallisuutta ja osa Nato-jäsenyyttä”, väitti Stubb. ”Kyse on siitä, että viestitämme muulle maailmalle ja erityisesti Venäjälle, ettei Suomella ole minkäänlaisia rajoitteita meidän Nato-jäsenyydelle”.

Stubbin mielestä ”olisi järjetöntä lähteä rajaaman ydinaseiden läpikulkua meritse tai ilmateitse pois kokonaan”. Hänen mukaansa puolustusvoimien ylipäällikkö ei voi vähätellä ydinasepelotetta.

Stubb kannatti myös nykyisen ydinenergialain muuttamista, jotta ydinaseita voidaan vähintäinkin kuljettaa Suomen kautta muualle.

Haavisto oli ydinaseista täysin eri mieltä Stubbin kanssa. Hän ei nähnyt myöskään syytä kuljettaa tai varastoida ydinaseita Suomeen.

”Meillä ei ole mitään painetta tai halua liikuttaa Naton ydinaseita Suomen alueella tai Suomen alueen kautta”, sanoi Haavisto eikä nähnyt tarvetta nykyisen ydinenergialain muuttamiselle. Laki kieltää ydinräjähteiden valmistamisen, sijoittamisen ja kauttakulun Suomen alueella.

4 kommenttia julkaisuun “Stubb Ylen vaalitentissä: Mitä enemmän amerikkalaissotilaita saamme maaperällemme, sitä parempi

1. Stubb (kuten lähes koko valtaeliittimme, ei sen puoleen) on siinäkin mielessä häikäilemätön, ettei halua rinnastaa Venäjän tilannetta vaikkapa ihailemansa Yhdysvaltojen tilanteeseen. Kun Neuvostoliitto aikoi sijoittaa ohjuksia Kuubaan USA:n sijoitettua niitä mm. Turkkiin, USA oli valmis vaikka maailmansodan uhalla estämään niiden tulon Kuubaan.

Silloiset päättäjät olivat niin järkeviä, että pääsivät sopimukseen. USA vei ohjuksensa Turkista ja Neuvostoliitto ei sijoittanut omiaan Kuubaan.

Nyt Venäjä on ympäröity ties minkälaisilla ohjuksilla ja muilla, vieläpä vastoin Neuvostoliitolle annettuja lupauksia, ettei Natoa laajenneta Länsi-Saksasta tuumaakaan kohti itää. Yhdysvaltoja ja hännystelijöitään ei näytä ollenkaan vaivaavan se kaksinaismoralismi ja pettämisen kulttuuri, jota länsi harjoittaa.

Kaikesta huolimatta Venäjä (ja Putin) yritti pitkään ystävystyä lännen kanssa, kunnes joutui pikkuhiljaa karvaasti kokemaan, ettei länsi hyväksy Venäjää tasavertaisena kumppaninaan, vaan tulee pitämään sitä vihollisenaan kunnes Venäjä onnistutaan tavalla tai toisella alistamaan lännelle. Nyt Venäjän alistamista on yritetty kymmenisen vuotta (oikeastaan paljon pidempäänkin) Ukrainan kautta. Nähtäväksi jää, millä tavalla alistamisyritykset jatkuvat Suomen kautta.

Mikä tässä on motiivina, sitä en pysty ymmärtämään. Ehkä ahneus, ehkä pelkkä rasismi. USA:n ja kansainvälisellä eliitillä varmaan lähinnä ahneus ja ylivertaisuuden käsitys itsestään. Joka tapauksessa Suomen valtaeliitti medioineen on onnistuttu saamaan Yhdysvaltojen hegemoniapyrkimysten asianajajiksi ja kansa seuraa kuuliaisesti mistään mitään ymmärtämättä tai edes tietämättä.

Oikeastaan Haavistokin on presidentinvaalia ajatellen sen aivopesun uhri, jota on ollut itse aktiivisesti harjoittamassa. Suomeen aikaansaatu Venäjä-vihamielinen ilmapiiri nimittäin suosii Stubbia, joka – aivan oikein – mielletään sotaisammaksi ja jopa Haavistoakin enemmän Venäjää vihaavaksi.

2. Minusta Stubb ei ole se pahin venäjävihaaja. Monessa suhteessa Haavisto on paljon jyrkempi. Nykyisessä sairaassa ilmapiirissä normaali keskustelu ei ole ikävä kyllä mahdollista. Se on nähty myös täällä, kun aivan asiallisia kommentteja on poistettu. Kirjoitan nyt tämän, ja varmaankin tämä poistetaan.

3. Tästä sodan lietsonnasta en ole päässyt perille millään, koska järkisyitä ei ole olemassa. Normaali terve ihminen kun ei lietso ja halua sotia. Ainoaksi syyksi jääkin vain päättäjien ahneus. Aina kun zele on vinkunut rahaa, myöskin meidän eduskunnassa, niin siellä on ollut presidenttimmekin varmistamassa, että näytelmä on mennyt läpi. Tämän jälkeen on hyväksytty isot apupaketit lähetettäväksi. Sitten juostaan zelen luokse sopimaan osuuksista ja varmistamaan että oma osuus siirtyy oikeaan paikkaan, näitä rahoja kun ei seurata ja korvamerkitä millään. Eli täysin korruptoitunutta toimintaa. Ukrainaa tuetaan hinnalla millä hyvänsä, kyllä kansa maksaa, jotta saadaan uitettua rahat omiin liiveihin. Stubido ja Humu-Pekka tietävät tämän ja ahneuksissaan haluavat zeleksi zelen paikalle. Sota saadaan aikaiseksi ja korruptio pyörii.