Venäjä aloitti sotilaallisen erityisoperaation Itä-Ukrainan venäläisen vähemmistön suojelemiseksi. Kuvassa sotasaalista Lisitsanskin vapautetussa kaupungissa kesällä 2022. Kuva: Leena Hietanen

Ukrainan parlamentin puhemies: Ukrainassa ei ole venäläistä vähemmistöä

Ukrainan parlamentin puhemies Ruslan Stefanchuk vahvisti maanantaina maan televisiossa, ettei Ukraina tule tunnustamaan maan venäläisiä vähemmistönä eikä takaamaan heille minkäänlaisia vähemmistölle kuuluvia oikeuksia. Tämä näkökulma on Stefanchukin mukaan saanut myös hyväksynnän EU:ssa. EU katsoo, että Ukrainan EU-neuvottelujen lähtökohtana on, ettei maassa ole venäläistä vähemmistöä. Sama asia tehtiin aikanaan Viron ja Latvian EU-neuvottelujen yhteydessä, jolloin maiden venäläinen vähemmistö ja sen oikeudet jätettiin kokonaan neuvottelujen ulkopuolelle. Suomi piti huolen Viron kohdalla, ettei venäläisen vähemmistön oikeuksia otettu Viron EU-neuvottelujen kohdalla esille.

Tällä varmistetaan ainakin se, ettei EU:iin tule venäjän kielestä virallista kieltä vaan sen sijaan ukrainan kielestä tulee yksi EU:n kielistä.

Venäjä aloitti sotilaallisen erityisoperaationsa helmikuussa 2022 venäläisen vähemmistön suojelemiseksi Itä-Ukrainassa. Unkari ja Romania ovat myös valittaneet Ukrainan vähemmistöpolitiikasta. Transkarpatian unkarilainen ja romanialainen vähemmistö kokevat tulevansa sorretuksi Ukrainassa. Ukrainan EU-jäsenyyttä vastustavat EU:ssa sekä Unkari että Slovakia.

Lähde: RT

5 kommenttia julkaisuun “Ukrainan parlamentin puhemies: Ukrainassa ei ole venäläistä vähemmistöä

1. Aiheuttaako julistus sen, että Venäjä ottaa haltuunsa kaikki ne alueet Ukrainasta, joissa on paljon venäjänkielisiä? Itse en tosin tunne Ukrainan kieliasiaa niin paljon, että osaisin sanoa, joko ne alueet ovat Venäjän hallussa. Se nyt ainakin varmistuu, ettei Venäjä voi luovuttaa takaisin Venäjään jo liittyneitä alueita. Eikä tietysti olisi luovuttanut muutenkaan. Vai ryhtyykö Venäjä tekemään rauhanneuvotteluissa näillä jonkinlaista kauppaa vastalahjaksi siitä, ettei Ukrainasta muodostu jatkossa Venäjälle sotilaallista uhkaa.. Ehkä Venäjälle on helpotuskin se, ettei Ukrainan johto suostu enää neuvottelemaan (tai saa neuvotella ilman isäntiensä lupaa), jolloin Venäjä pääsee oikeudenmukaisempaan ja mielekkäämpään lopputulokseen kuin kompromisseja tekemällä.

1. Hyvä kysymys, Naali! Minusta EU:n kannanotto käytännössä pakottaa Venäjän ottamaan haltuunsa koko Ukrainan. Tai jättämään jonkun Galicia-kaistaleen Puolalle, mutta periaatteessa tuo EU:n linjaus on kuolemansuudelma Ukrainalle. Ukrainan kieli EU:ssa on Venäjälle eksistentiaalinen uhka.

2. [lainaus]Venäjä aloitti sotilaallisen erityisoperaationsa helmikuussa 2022 venäläisen vähemmistön suojelemiseksi Itä-Ukrainassa.[/lainaus]

Minun tietääkseni Itä-Ukrainassa eli lähinnä Donbassissa on aina ollut venäläinen _enemmistö_. Muuallakin on erittäin merkittävä venäläinen vähemmistö ehkä natsi-maakuntaa Galiciaa lukuun ottamatta. Tosin venäläiset lienevät suurelta osin tynkä-Ukrainasta jo lähteneet kuten monet etnisesti/kulttuurisesti ukrainalaisetkin. Väestön määrä on pudonnut puoleen enkä usko läheskään kaikkien lähteneiden enää palaavan.

Tuo EU:n asenne on sama kuin jos vaikkapa Sveitsi olisi tappanut/ajanut maanpakoon esimerkiksi kaikki ranskankieliset kansalaisensa, kieltänyt katolisen uskonnon, ranskalaisen kulttuurin, jne. ja anoisi sitten jäsenyyttä EU:ssa, jonka EU hyväksyisi iloiten. EU:sta joka myytiin meille vapaakauppaliittona on tullut terroristinen liittovaltio, joka muuttuu yhä totalitäärisemmäksi.

Yhdessä suhteessa Sveitsi olisi kyllä paljon parempi ”ostos” kuin Ukraina. Sen mukana tulisi varallisuutta. Ukrainan mukana tulee vain satojen miljardien velat. Siitä vain kukkaron nyörejä availemaan. USA kiittää.

3. Ukraina on pyrkinyt sortamaan myös muita vähemmistöjä kuin venäläisiä: osui silmään netissä Ukrainan kreikankielisen vähemmistön (0,2 % populaatiosta) valitus EU:lle vuodelta 2015, jossa he valittavat siitä, kuinka Ukrainan hallinto polkee heidän kulttuurisia oikeuksiaan juuri Donbassin alueella.

Uusnationalistinen Ukraina sortaa venäläisväestönsä ohella myös esim. unkarilais-, kreikkalais- ja bulgarialais -taustaisia kansalaisiaan. Ihmetyttää, miten Ukraina luulee pääsevänsä EU:n jäseneksi vähemmistöjen oikeuksia vähentämällä. EU:han sai Ukrainan parlamentin ajaman venäjän kielen opettamisen kiellonkin peruutettua, koska se ei sovi EU:n arvoihin.

Miten Ukraina voi puolustaa länsimaista demokratiaa, sotia ”meidän puolestamme” tällaisilla asenteilla? Toivottavasti me suomalaiset emme joudu kokemaan ukrainalaista ”demokratiaa”!