Paavo Väyrynen

”PITÄISIN YHTEYTTÄ PUTINIIN”

”Olen ollut toisin ajattelija ja oman tieni kulkija. Kansan keskuudessa linjallani on ollut laajaa ja vahvaa kannatusta”.

Paavo Väyrysen mukaan nyt esillä olevat presidenttiehdokkaat kilpailevat sillä, kuka olisi jyrkimmin Venäjä-vastainen.

Paavo Väyrynen

Seurasit varmaankin IS:n vaalitenttiä aiheesta ”rauha”. Vakuutuitko rauhan asian esiintuonnista?

Gallup-kärjessä olevien puheenvuorot eivät antaneet toiveita siitä, että he toimisivat aktiivisesti rauhan puolesta. Ennustivat ja näyttivät toivovankin, että sota Ukrainassa jatkuisi pitkään. Lähi-idän osaltakaan puheenvuorot eivät tuoneet esiin vahvaa tahtoa rauhanomaisten ratkaisujen edistämiseen.

Valittiin nyt esillä olevista kuka tahansa, se määrittää Suomen ulkopolitiikkaa ja ennen muuta suhdetta Venäjään. Millaiseksi Suomen asema muuttuisi, jos kuka tahansa heistä valittaisiin?

Suomi on ollut kovimpien Venäjää vastaan suunnattujen pakotteiden kannalla ja soveltanut niitä tiukimmin, vaikka Suomi on niistä eniten kärsinyt. Nyt esillä olevat ehdokkaat näyttävät kilpailevan sillä, kuka olisi jyrkimmin Venäjä-vastainen. Jos joku näistä ehdokkaista valittaisiin, Venäjä-suhteet tuskin muuttuisivat.

Soittaisitko sinä Putinille?

– Pitäisin yllä yhteyttä Putiniin. Sauli Niinistö antoi kevääseen 2022 saakka hyvää esimerkkiä tästä. Vaikka muut länsimaat Krimin valtauksen jälkeen pidättäytyivät kahdenvälisestä korkean tason yhteydenpidosta Venäjän johtoon, Niinistö tapasi Putinia ja puhui hänen kanssaan puhelimessa.

– Yhteydenpito jatkui Venäjän hyökkäyksen jälkeenkin. Vielä maaliskuussa 2022 Niinistö puhui puhelimessa Putinin kanssa. Kun Niinistö toukokuussa 2022 ilmoitti Putinille Suomen liittyvän Natoon, hän korosti, että rajanaapuruuteen liittyvät käytännön asiat hoidetaan edelleen asianmukaisesti. Valitettavasti näin ei ole toimittu ja yhteydet ovat katkenneet. Ne olisi mahdollisimman pian palautettava.

”Pian meno muuttuu”

Mitä tuumit viimeisimmistä gallupeista? Nythän Stubb ja Haavisto vuorottelevat johdossa ja muut näyttävät putoavan kelkasta?

– Ylen uusimman presidenttigallupin tulokset olivat saman suuntaiset kuin kuukautta aikaisemmin julkaistuissa Helsingin Sanomien ja Ylen gallupeissa.

– Gallupit valehtelevat. Erityisesti omat tulokseni ovat poikenneet ratkaisevalla tavalla vaalin tuloksesta. Esimerkiksi syksyllä 2011 ja 2017 julkaistut mielipidemittaukset eivät kertoneet juuri mitään seuraavan vuoden alussa käytyjen vaalien tuloksista.

– Sekä vuoden 2018 vaaleissa että nyt ongelmana on ollut se, että en ole päässyt juuri lainkaan julkisuuteen.

”Suomen itsenäisyyttä kavennettu”

Olet viime aikoina ollut todenna niukasti julkisuudessa. Se tietysti osittain johtuu siitä, että et ole vielä ehdokas ja mukana vaalitenteissä.

– Monet kannattajani ovat kysyneet, miksi minua ilmiselvästi syrjitään. Syynä on ilmeisesti se, että en ole viime vuosina mukautunut vallankäytön ja julkisuuden valtavirtaan. Olen ollut toisin ajattelija ja oman tieni kulkija. Kansan keskuudessa linjallani on ollut laajaa ja vahvaa kannatusta.

Miten sinun linjasi eroaa käytännössä?

– Suurin ero valtavirtaan nähden on ollut se, että en ole hyväksynyt ratkaisuja, joilla Suomen itsenäisyyttä on askel askeleelta kavennettu.

– Itsenäisyyttämme murentaneet ratkaisut ovat johtaneet myös suuriin taloudellisiin menetyksiin. Niiden vuoksi elintaso on Suomessa verrokkimaita alhaisempi. Tästä syystä Suomen valtiontalous on vaarallisella tavalla velkaantunut, ja menoihin joudutaan tekemään kipeitä leikkauksia.

– Presidenttigalluppien kärjessä ovat ehdokkaat, jotka ovat voimakkaimmin tukeneet itsenäisyyttämme kaventanutta aatteellista suuntausta, globalismia ja federalismia. Ylenpalttinen julkisuus alkaa vähitellen syödä heidän suosiotaan. Tilanne muuttuu olennaisesti, kun ehdokasjoukko täydentyy.

4 kommenttia julkaisuun “”PITÄISIN YHTEYTTÄ PUTINIIN”

1. 95 % kansasta on aivopesty median toimesta. YLE on yksi pahimmista syyllisistä. Väyrysen on oltava esillä joka paikassa koko ajan, jotta nuoremmatkin hänet tuntisivat. Kyllä Väyrysellä on ihan hyvät mahdollisuudet päästä toiselle kierrokselle ja sitten ovet aukeavat moneen suuntaan. Töitä on tehtävä.

2. VÄYRYNEN PRESIDENTIKSI?
    Vaikka Väyrynen on paras kaikista presidenttiehdokkaista, ei hänellä ole mitään mahdollisuuksia päästä edes toiselle kierrokselle, sillä huoltovarmuuskeskuksen mediapooli tukee valtamediaa, joka on valinnut Stubbin ehdokkaakseen. Suomalaiset ovat valtamedian aivopesemiä ja äänestävät
    vain mitä valtamedia suosii. Suomessa vallitsee valtamedian ja puoluediktatuurin yhteispeli.

3. Kuuntelin YouTubesta, kun Väyrystä haastateltiin. Tietenkin hän on paras mahdollisista ehdokkaista, mutta hänenkin lausuntonsa Ukrainan kriisistä olivat mielestäni jonkin verran valtavirtaa nuoleskelevia. Tiedä sitten, mitä mieltä Väyrynen oikeasti on. Varovainenhan täytyy olla sanoissaan, jos aikoo pärjätä vaalissa. Äänestäjäthän ovat melkein kaikki valtamedian aivopesemiä kuten edellä todetaan.

1. Olen samaa mieltä. Mutta turhaan Zelenskyn ystävä, vaikka kyllä Paavo lähihistorian tuntee ja tietää. Kysymys on valtavirran makeilemisesta. Ilman jotain ylimääräistä tapahtumaa tai kriisiä ei Väyrysellä taida silti olla mahiksia, vaikka kokenein poliitikko ollakin. Kepukin on hajallaan ja entiset Kepun naisministerit ovat pihalla kuin Lapin lumiukot.